تاریخ انتشار : چهارشنبه 5 بهمن 1401 - 18:23
کد خبر : 42547

رئیس کل بیمه مرکزی در سه‌شنبه‌های نوآورانه صنعت بیمه:

یکی از ابزارهای کارامد برای پوشش ریسک تقویت ارتباط با بازار سرمایه است

یکی از ابزارهای کارامد برای پوشش ریسک تقویت ارتباط با بازار سرمایه است
اخبار پولی مالی_تامین مالی شرکت‌های بیمه از محل انتشار اوراق بیمه اتکایی و انتقال بخشی از ریسک شرکت به بازار سرمایه، ضمن ایجاد ارتباط بین بازارهای مالی و ابزارسازی‌های جدید، ظرفیت جدیدی در صنعت بیمه برای پذیرش ریسک بیشتر و در نتیجه امکان ارایه خدمات بیمه‌ای وسیع‌تری به مردم شریف ایجاد می‌کند.

به گزارش اخبار پولی مالی، مجید بهزادپور، رئیس کل بیمه مرکزی که در پویش سه‌شنبه‌های نوآورانه که به معرفی اوراق تامین مالی بیمه اتکایی اختصاص داده شده بود سخن می‌گفت، با اشاره به سابقه تلاش بیمه مرکزی برای طراحی و پیگیری جدی ایجاد ابزار مالی مناسب برای بیمه از سالهای قبل از ۱۳۹۹، اظهار داشت: یکی از روش‎های کارآمد و مؤثر برای پوشش ریسک شرکت‌های بیمه، برقراری ارتباط موثر بین صنعت بیمه و بازار سرمایه است که این مهم از طریق انتشار اوراق ‌بهادار بیمه‌ای توسعه پیدا می‌کند و امروز یکی از انواع مختلف این اوراق، به‌نام اوراق بیمه اتکایی معرفی می‌شود.

رئیس کل بیمه مرکزی، ظرفیت صنعت بیمه را برای ورود شرکت‌های اتکایی جدید، مطلوب توصیف کرد و اظهار داشت: در دنیا مرسوم نیست که شرکت‌های بیمه مستقیم در امور اتکایی مداخله کنند و در برنامه‌ریزی‌های آینده به گونه‌ای طراحی شده که به مرور و با ظرفیت‌سازی در حوزه اتکایی این مورد برطرف شود.
بهزادپور با تاکید بر ضرورت بازنگری در آیین‌نامه شماره ۹۷ نسبت به اهمیت موضوع انتقال ریسک و زمینه‌های مختلف ورود گسترده به بازار سرمایه توضیحاتی ارائه کرد.
رئیس شورای عالی بیمه در ادامه گفت: با توجه به عدم آشنایی مردم با این اوراق، انتشار آن نیازمند فرهنگ‌سازی و ایجاد ظرفیت و همچنین مخاطب قراردادن سرمایه‌گذاران نهادی خواهد بود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع مقابله با پولشویی پرداخت و اظهار داشت: بیمه مرکزی، سند مبارزه با پولشویی را تهیه و به شورای عالی مبارزه با پولشویی ارایه کرده و در جلسه‌ای که در شورای مذکور برگزار شد موردتوجه قرار گرفته است.
بهزادپور در تشریح خصوصیات این سند و نگرانی های احتمالی در خصوص آن تصریح کرد: صنعت بیمه از حیث مباحثی که در مبارزه با پولشویی مطرح می شود هیچ مشکلی ندارد و یکی از حوزه هایی است که با کمترین دغدغه فعالیت خود را انجام می دهد و گزارش هایی هم که در این ارتباط در سالهای گذشته ارایه شده بسیار ناچیز بوده و می توان به جرات ادعا نمود که صنعت بیمه در بخش مالی کشور از سالم ترین حوزه های اقتصادی کشور است.
وی شفاف سازی را از سیاست های اصلی نهاد ناظر صنعت بیمه عنوان کرد و گفت: ضریب نفوذ بیمه که حاصل نسبت حق بیمه تولیدی به تولید ناخالص داخلی کشور است به تبع تحت تاثیر تغییرات ارزش ریال در مقابل ارزهای خارجی قرار ندارد و رشد یا کاهش آن به نرخ رشد حق بیمه تولیدی در مقایسه با نرخ رشد تولید ناخالص داخلی است.
رئیس کل بیمه مرکزی در همین راستا افزود: با توجه به اصلاح برآوردهایی که در خصوص مقدار تولید ناخالص داخلی از سوی مراجع ذیربط اتفاق افتاد، مقدار اعلامی برای ضریب نفوذ بیمه نیز باید اصلاح شود که منجر به کاهش رقم برآوردی قبلی می شود. به همین دلیل موضوع مطرح شده در خصوص تغییر رسمی نرخ برابری ریال در مقابل ارزهای خارجی به مقادیر حق بیمه تولیدی و سرانه حق بیمه کشور برمی گردد که با توجه به کاهش نرخ برابری ریال، این امر موجب کاهش رتبه کشور در دو شاخص حق بیمه تولیدی و سرانه حق بیمه کشور می شود.
بهزادپور در پایان ابراز امیدواری کرد که موضوع انتشار اوراق بیمه‌ای تا پایان سال جاری اجرایی شود.
شایان ذکر است که انتشار اوراق بهادار بیمه اتکایی در توافق با سازمان بورس و مبتنی بر ضوابط عقد بیمه و عقد وکالت ساختاربندی شده که به واسطه آن صنعت بیمه می تواند بخشی از ریسک عملیات بیمه اتکایی خود را به بازار سرمایه منتقل کند و ساختار این اوراق به گونه‌ای است که در ازای پذیرش مخاطرات بیمه‌ای، نسبت به سایر اوراق بهادار مشابه، سود بیشتری را عاید سرمایه‌ گذاران می‌کند.
گفتنی است این اوراق بهادار با نام بوده و دارندگان آن در تأمین سرمایه مورد نیاز برای جهت پذیرش تمام یا بخشی از سبد ریسک بیمه‌ای و عواید ناشی از آن مشارکت می کنند و این اوراق قابل معامله در بورس‌ یا بازارهای خارج از بورس است.

منبع_اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل بیمه مرکزی

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.