تاریخ انتشار : شنبه 24 دی 1401 - 16:55
کد خبر : 41441

صندوق بین المللی پول؛

۲۰۲۳ سال سختی برای اقتصاد جهانی است

۲۰۲۳ سال سختی برای اقتصاد جهانی است
اخبار پولی مالی_ مدیر صندوق بین المللی پول گفت که سال ۲۰۲۳ سال سخت دیگری برای اقتصاد جهانی خواهد بود و تورم همچنان بیداد می‌کند.

به گزارش اخبار پولی مالی، «کریستالینا جورجیوا»، مدیر صندوق بین‌المللی پول امروز؛ جمعه اظهار کرد: سال ۲۰۲۳ سال سختی برای اقتصاد جهانی خواهد بود، اما در عین حال هرگونه کاهش قابل توجه در پیش‌بینی رشد را رد کرد.

وی گفت که انتظار می‌رود این صندوق پیش‌بینی خود را برای رشد اقتصادی ۲.۷ درصدی در سال ۲۰۲۳ کاهش ندهد و ترس از قیمت بالای نفت هنوز جدی نیست و بازار‌های کار همچنان قوی هستند.

جورجیوا گفت که سال ۲۰۲۳ سال سخت دیگری برای اقتصاد جهانی خواهد بود و تورم همچنان بیداد می‌کند، اما انتظار نمی‌رود که امسال مانند سال گذشته کاهش‌های متوالی در پیش بینی‌های رشد وجود داشته باشد، مگر اینکه تحولات غیرمنتظره‌ای رخ دهد.

مدیر صندوق بین‌المللی پول به خبرنگاران در مقر صندوق در واشنگتن گفت: کندی رشد در سال ۲۰۲۳ ادامه دارد. مثبت‌ترین بخش تصویر، انعطاف‌پذیری بازار‌های کار است. تا زمانی که مردم کار می‌کنند، حتی اگر قیمت‌ها بالا باشد، آن‌ها هزینه خواهند کرد… و این به عملکرد کمک می‌کند.

جورجیوا افزود که صندوق بین المللی پول انتظار کاهش قابل توجهی در پیش بینی‌های رشد ندارد و این خبر خوبی است.

بانک جهانی چند روز پیش اعلام کرد که انتظار می‌رود رشد اقتصادی جهانی در سال جاری به ۱.۷ درصد کاهش یابد و با این حال هر رویداد منفی جدید ممکن است منجر به رکود شود.

این بانک انتظار دارد که رشد اقتصاد‌های پیشرفته در سال ۲۰۲۳ از ۲.۵ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۰.۵ درصد کاهش یابد، به استثنای چین که رشد در اقتصاد‌های نوظهور و در حال گذار از ۳.۸ درصد به ۲.۷ درصد کاهش خواهد یافت.

مدیر صندوق بین‌المللی پول افزود: امید زیادی وجود دارد، چین که قبلاً حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد از رشد جهانی را داشت، اما در سال گذشته به نتایج ناامیدکننده دست یافت، احتمالاً از اواسط سال ۲۰۲۳ دوباره به رشد جهانی کمک کند.

جورجیوا گفت که این بستگی به این دارد که پکن مسیر خود را تغییر ندهد و به برنامه‌های خود برای تغییر سیاست کووید صفر خود پایبند باشد و ایالات متحده، بزرگترین اقتصاد جهان، اگر از نظر فنی وارد رکود شود، احتمالاً تنها از یک رکود متوسط ​​رنج می‌برد.

اما جورجیوا معتقد است: هنوز ابهامات زیادی وجود دارد، از جمله اینکه یک حمله سایبری بزرگ رخ دهد یا تنش در اوکراین، به عنوان مثال از طریق استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تشدید شود.

وی افزود: ما اکنون در دنیایی هستیم که در برابر شوک‌ها آسیب‌پذیرتر است و باید دید باز داشته باشیم؛ زیرا ممکن است تغییری در خطراتی رخ دهد که حتی فکرش را هم نمی‌کنیم. این همان چیزی است که در سال‌های گذشته شاهد بودیم که چیزی که غیرقابل تصور بوده حتی دو بار اتفاق افتاده است.

جورجیوا ادامه داد: تورم همچنان سرسخت است و بانک‌های مرکزی باید به فشار برای ثبات قیمت‌ها ادامه دهند.

پیش از این، بانک جهانی اعلام کرده بود که اقتصاد جهانی اکنون شاهد شدیدترین نرخ‌های کندی در پی بهبود پس از رکود از سال ۱۹۷۰ است.

سه اقتصاد بزرگ جهان، یعنی ایالات متحده آمریکا، چین و منطقه یورو کاهش شدید رشد را تجربه می‌کنند. در این شرایط، یک شوک خفیف به اقتصاد جهانی در سال آینده می‌تواند آن را وارد رکود جهانی کند.

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.