تاریخ انتشار : دوشنبه 5 دی 1401 - 16:57
کد خبر : 39406

یک کارشناس بازار سرمایه:

کاهش نرخ ارز در بازار آزاد، ریسک بورس نیست!

کاهش نرخ ارز در بازار آزاد، ریسک بورس نیست!
اخبار پولی مالی_ نرخ ارز تاثیرگذار بر درآمد شرکت‌ها، نرخ‌های سامانه نیما است و اگرچه در چند وقت اخیر، نرخ ارز نیمایی هم رشد ملایمی داشته؛ اما هنوز نرخ ارز در سامانه نیما با نرخ‌های بازار آزاد اختلاف قابل توجهی دارد.

به گزارش اخبار پولی مالی به نقل از بازار سرمایه، علی سجادی مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری امین نیکان اظهار کرد: پس مادامی که نرخ ارز در سامانه نیما کاهش نیابد، نگرانی برای بازار سرمایه وجود ندارد و کاهش نرخ ارز در بازار آزاد نمی‌تواند تاثیر منفی روی بورس داشته باشد. ضمن اینکه بعید است بانک مرکزی گرایشی به کاهش نرخ ارز در سامانه نیما داشته باشد. سیاست کلی، کاهش فاصله ارز نیمایی با بازار آزاد است که احتمالاً با کاهش نرخ ارز در بازار آزاد این هدف محقق خواهد شد.

سجادی در خصوص وضعیت فعلی بورس بیان کرد: به صورت تاریخی بازار سرمایه همواره با نرخ ارز و تورم، همبستگی داشته است. اما در ۲ سال گذشته با وجود امواج صعودی در بازار ارز و افزایش تورم، قیمت سهم ها رشدی نداشته است. بنابراین بازار سرمایه پتانسیل رشد و جبران این عقب‌ماندگی را دارد. با وجود عدم رشد قیمت سهام، بسیاری از شرکت‌های فعال در بازار سرمایه، در ۲ سال گذشته رشد سودآوری داشته اند و کاهش نسبت P/E بازار سرمایه، گواه این ادعا است. میانگین P/E شرکت‌ها در حال حاضر از نسبت میانگین P/E تاریخی بازار، کمتر است. سایر شاخص‌های مالی هم نشان از ارزندگی اکثر سهم‌های بازار دارد.

وی افزود: برخی ریسک‌های سیستماتیک مانند بودجه ۱۴۰۲ و تصمیمات تاثیرگذار بر سودآوری شرکت‌ها و نیز برخی ناآرامی‌های اجتماعی در این مدت بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار داده بود که خوشبختانه این ریسک‌ها در حال حاضر تا حد زیادی کمرنگ شده است.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با اشاره به افزایش نرخ ارز در بازار آزاد در چند هفته اخیر و احتمال کاهش نرخ ارز در روزهای آینده، اظهار کرد: با توجه به آنکه شرکت‌های کامودیتی محور بازار سرمایه، حجم قابل توجهی از بازار سرمایه را به خود اختصاص داده‌اند و محصول این شرکت ها هم عمدتاً صادراتی است، حتماً از نوسانات نرخ ارز تاثیر می پذیرند؛ اما نکته اینجاست که نرخ ارز تاثیرگذار بر درآمد شرکت‌ها، نرخ‌های سامانه نیما است و اگرچه در چند وقت اخیر، نرخ ارز نیمایی هم رشد ملایمی داشته؛ اما هنوز نرخ ارز در سامانه نیما با نرخ‌های بازار آزاد اختلاف قابل توجهی دارد. پس مادامی که نرخ ارز در سامانه نیما کاهش نیابد، نگرانی برای بازار سرمایه وجود ندارد و کاهش نرخ ارز در بازار آزاد نمی‌تواند تاثیر منفی روی بورس داشته باشد. ضمن اینکه بعید است بانک مرکزی گرایشی به کاهش نرخ ارز در سامانه نیما داشته باشد. سیاست کلی، کاهش فاصله ارز نیمایی با بازار آزاد است که احتمالاً با کاهش نرخ ارز در بازار آزاد این هدف محقق خواهد شد. همچنین ارزش جایگزینی شرکت‌ها هم از نوسانات نرخ ارز و تورم تاثیر می‌پذیرد و حتی اگر شرکتی هیچ صادراتی هم نداشته باشد، در صورت افزایش نرخ ارز با افزایش ارزش جایگزینی مواجه می‌شود.

وی ادامه داد: تنها اتفاقی که می تواند منجر به کاهش نرخ ارز در سامانه نیما شود، یک توافق بین‌المللی و لغو تحریم‌ها خواهد بود که در آن صورت هم، بازار سرمایه جای نگرانی نخواهد داشت؛ چرا که حتی در صورت توافق و کاهش نرخ ارز، شرکت‌ها از مزایای لغو تحریم‌ها از جمله کاهش هزینه های صادرات و انتقال ارز و… بهره‌مند خواهند شد.

سجادی در خاتمه در توصیه به سهامداران گفت: بازارسرمایه، محلی برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت است و انتظار می‌رود اشخاص با تحلیل اقدام به ورود در این بازار کرده و با نگاه بلندمدت اقدام به خرید سهام کنند تا نوسانات کوتاه‌مدت، منجر به واکنش‌های هیجانی در آنان نشود. همچنین بهتر است اگر دانش تحلیلی کافی در مورد بازارسرمایه ندارند، از طریق نهادهای تخصصی مثل صندوق‌ها، در این بازار سرمایه‌گذاری کنند.

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.