تاریخ انتشار : پنجشنبه 24 فروردین 1402 - 15:50
کد خبر : 50243

پیش‌‏بینی افق روشن تحقق درآمدهای مالیاتی در سال ۱۴۰۲

پیش‌‏بینی افق روشن تحقق درآمدهای مالیاتی در سال ۱۴۰۲
اخبار پولی مالی_ اهتمام ویژه و برنامه ریزی های تحول آفرین سازمان امور مالیاتی کشور و بهبود و ارتقای نظام مالیات ستانی بویژه با تکیه بر شناسایی مودیان جدید، امیدواری ها نسبت به افزایش منابع درآمدی پایدار برای افزایش خدمت رسانی دولت با رویکرد کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی ارتقاء یافته است.

به گزارش اخبار پولی مالی به نقل از سازمان مالیاتی، تحرک و پویایی نظام مالیاتی با روی کار آمدن دولت سیزدهم در عرصه عمل با موفقیت‏ های مشهودی توام گشته است و امیدها برای تحقق اقتصادی پویا مبتنی بر درآمدهای پایدار را افزایش داده است. از اینرو اقدامات، چشم انداز و برنامه ریزی‏ های تحول آفرین سازمان امور مالیاتی کشور، مورد توجه اغلب صاحبنظران و رسانه های مهم کشور قرار گرفته است. برای نمونه، خبرگزاری بازار در تازه ترین گزارش اقتصادی، با عمل به رسالت اجتماعی خویش ضمن اشاره به دستاوردها و عملکرد نظام مالیاتی از قبیل مبارزه با فرار مالیاتی، کاهش ۵ درصدی مالیات واحدهای تولیدی در سال گذشته، ساماندهی دستگاه‏ های کارتخوان‏، موفقیت سازمان امور مالیاتی کشور در افزایش کارآیی و تحول نظام مالیاتی و همچنین تحقق درآمد‌های مالیاتی را مورد تاکید قرار داده و گزارش جامعی در این زمینه منتشر کرده است.

در ابتدای این گزارش آمده است:

درآمدهای مالیاتی در حالی به شکل اصولی و قانونی طی دو سال اخیر افزایش و به درستی محقق شده که به گفته کارشناسان تحقق اهداف چنین درآمدهایی در سالجاری نیز با استفاده از ابزارهای متنوع به خوبی شدنی است. پس از فاصله گیری بودجه سالانه از درآمدهای نفتی، دولت با راهکارهای اصولی بر شناسایی مودیان جدید مالیاتی متمرکز شد و با شیوه های خاص همچنین استفاده از ابزارهای قانونی راه کسب درآمد از محل انجام فعالیت های اقتصادی و شناسایی سری افرادی که با زیرکی و ترفند حاضر به پرداخت مالیات به دولت نبودند را هموار کرد تا مشمولان مالیاتی در این مسیر به قانون تمکین کنند و در پرداخت قانونی مالیات به دولت در این امر سهیم شوند. به طوری که طی ۲ سال اخیر درآمدهای مالیاتی کشور بدون اینکه فشاری به بخش تولید و بنگاه ‏های اقتصادی وارد شود به درستی محقق شده است. آنطور که رشد درآمدهای مالیاتی همزمان با کاهش ۵ درصدی مالیات تولیدکنندگان و با اتکا به شناسایی مودیان جدید و فراریان مالیاتی در سال گذشته هم در بخش مالیات‏ های مستقیم و هم مالیات از محل درآمدها همچنین در حوزه مالیات بر کالاها و خدمات بخوبی تحقق یافت.

فراریان مالیاتی چگونه به دام افتادند؟

این در حالی است که تحقق درآمدهای مالیاتی همزمان با کاهش ۵ درصدی مالیات تولیدکنندگان با شناسایی بیش از ۲ میلیون ۳۰۰ هزار مودی جدید و به تور افتادن فراریان و ابربدهکاران مالیاتی رقم خورده است. آنطور که رئیس مرکز تنظیم مقررات نظام پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان سازمان امور مالیاتی کشور، اواخر سال گذشته اعلام کرد؛ میلیون‏ ها دستگاه کارت‌خوان بانکی به پرونده مالیاتی متصل شده اند و کلیه مالکان این دستگاه‌ها نیز ملزم به اتصال به پرونده مالیاتی هستند. البته طبق گزارش ‏های موجود طی سال‏های گذشته بیش از ۱۰ میلیون دستگاه کارتخوان که به پرونده مالیاتی متصل نشدند، خاموش شدند؛ رویکرد قابل توجهی که باعث شد دارندگان دستگاه‎ های کارتخوان چه ثابت و چه سیار برای جلوگیری از غیر فعال شدن دستگاه ‏های کارتخوان خود ملزم به رعایت قانون و اتصال به سازمان امور مالیاتی در پرداخت مالیات شوند. اقدامی که موجب شد بخش قابل توجهی از فراریان مالیاتی به تور بیفتند و درآمدهای دولت نیز از این محل بیشتر شود. ساماندهی دستگاه‏ های کارتخوان بانکی و تمکین صاحبان آن به قانون برای سهیم شدن در امر پرداخت مالیات شاید یکی از راهکارهای موثر دولت بود که در سال گذشته به خوبی نتیجه داد، البته سازمان امور مالیاتی کشور همچنان بیش از گذشته با همکاری بانک مرکزی و سایر دستگاه ‏های مرتبط همواره با تمرکز بر استفاده از همه ابزارها و راهکارها لازم درصدد جلوگیری از فرار مالیاتی افرادی است که یا اظهارنامه غیر واقعی پر می کنند و یا با زیرکی نمی خواهند به دولت مالیات بدهند، درمقابل اما دولت برای تحقق اهداف پیش بینی شده درآمدهای مالیاتی در بودجه سالجاری از همه راهکارهای قانونی و نیز با بهره گیری از ابزارهای لازم در این زمینه به جد تلاش می کند.

رصد تراکنش ‏های بانکی برای شناسایی مودیان جدید مالیاتی

موضوع مهم دیگری که امسال برای کسب درآمد مالیاتی از فراریان مالیات بیش از گذشته مدنظر بوده رهگیری تراکنش‌های بانکی مشکوک است آنطور که طبق اظهارات مسئولان مالیاتی شناسایی فرارهای مالیاتی با کنترل تراکنش‌های بانکی مشکوک و افزایش بازرسی‌های میدانی مالیاتی جهت احقاق حقوق مردم در سال‏جاری همچون گذشته به شکل گسترده شروع شده است این اقدام در راستای شفاف‌ سازی هر چه بیشتر فعالیت‌های اقتصادی مؤدیان بوده که با ارتقاء سامانه دریافت، پالایش و بارگذاری ریز تراکنش‌های بانکی و انتقال سیستمی پرونده‌های مرتبط با تراکنش‌های بانکی مشکوک بین ادارات امور مالیاتی و با اعمال قواعد جدید پالایش تراکنش‌ها صورت می گیرد.

البته طبق گزارش ‏های موجود از محل کنترل تراکنش‌های بانکی مشکوک در سال گذشته بیش از ۱۷ هزارمیلیارد تومان اوراق تشخیص مربوط به مؤدیان دارای فرارهای مالیاتی صادر شده است. در این سال علاوه بر شناسایی حساب‌های اجاره‌ای، بیش از یکصد فعال اقتصادی که با سوءاستفاده از صندوق‌های قرض‌الحسنه سعی در کتمان فعالیت‌های اقتصادی خود داشتند و دارای فرار مالیاتی بودند شناسایی شده اند. علاوه بر این در سالجاری و به دنبال اجرای سیاست ‏های سازمان امور مالیاتی برای جلوگیری از فرار مالیاتی اقداماتی نیز در راستای افزایش بازرسی‌های میدانی مالیاتی با هدف شناسایی هر چه گسترده‌تر فرارهای مالیاتی در حال انجام است موضوعی که سال گذشته نیز به آن توجه شد و موجب شد خیلی از فراریان مالیاتی به توربیفتند.

ردیابی چک ‏ها و اتصال کارتخوان ‏ها به سازمان امور مالیاتی

یک کارشناس برجسته امور مالیاتی و اقتصادی در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره پیش بینی تحقق درآمدهای مالیاتی درسال جاری با تداوم سیاست جلوگیری از فرار مالیاتی و شناسایی مودیان جدید گفت: سازمان امور مالیاتی طی یکی دو سال اخیر اقدامات قابل توجهی را در راستای اخذ قانونی مالیات از فعالان اقتصادی که نسبت به پرداخت سهم مالیات خود به دولت طفره می رفتند بکار گرفته است، محورهای جدیدی نظیر توجه به تراکنش ‏های بانکی برای شناسایی فعالان اقتصادی، اتصال کارتخوان‏ ها به سازمان امورمالیاتی، ردیابی چک ‏ها و … نمونه ای از عملکرد مثبت دولت در اخذ مالیات بوده است که با برنامه ریزی و راهکارهای کارشناسانه بخصوص استفاده از ابزارهای خاص می توان امیدوار بود که افق روشنی برای تحقق درآمدهای مالیاتی در سال ۱۴۰۲ در پیش خواهد بود.

وی با بیان اینکه توجه و تمرکز بر اینکه مردم درآمدهای خود را برای پرداخت سهم مالیات به دولت واقعی اعلام کنند، گفت: شناسایی مودیان جدید در کنار ثبت درآمدهای واقعی در اظهارنامه های مالیاتی توسط مردم بی تردید آمار ارایه دهندگان مالیات به دولت را افزایش می دهد. از طرفی با توجه به اتصال میلیون‏ ها کارتخوان بانکی به سازمان امور مالیاتی، میزان درآمدهای دولت نیز از محل اخذ مالیات از فعالان اقتصادی بیشتر خواهد شد و این موضوع کمک می کند تا کیفیت مالیات پردازی در کشور به خوبی ارتقاء یابد.

کسب درآمدهای مالیاتی با حذف ارز ترجیحی از کالاهای وارداتی

این کارشناس ارشد امور مالیاتی در ادامه گفت: از آنجایی که حجم مصرف در کشور با توجه به تنوع کالاها افزایش یافته است بنابراین به همان اندازه نیز میزان درآمدهای مالیاتی رشد خواهد کرد. از طرفی نیز چون قبلا اخذ مالیات ۴ درصدی از برخی کالاهای وارداتی با محاسبه ارز ۴۲۰۰ تومانی محاسبه می شد اما این رقم با تغییر رقم ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی به ۲۸ هزار ۵۰۰ تومان میزان درآمد مالیات نیز از این بخش افزایش می یابد کما اینکه الان مالیات برخی کالاهای اساسی یک درصد محاسبه می شود ولی همین رقم نیز می تواند بر رشد میزان درآمدهای مالیاتی موثر واقع شود.

وی در پاسخ به اینکه رئیس سازمان امور مالیاتی اخیرا اعلام کرد؛ «در سال ۱۴۰۱ اسامی بالغ بر پنج‌ هزار و ۶۰۰ پزشک فاقد دستگاه کارتخوان که بر اساس گزارش‌های مردمی شناسایی شده بودند، از حیث برخورد انتظامی به سازمان نظام پزشکی اعلام شد، چرا همچنان برخی پزشکان در پرداخت مالیات طفره می روند؟ افزود: همیشه یک سری در صنوف مختلف سعی می کنند دولت را در پرداخت مالیات همراهی نکنند و یا اظهارنامه های مالیاتی آنها واقعی نیست اما با توجه به رشد سامانه ها و ابزارهای پولی همچنین داده های بانکی، این پدیده در حال کاهش است چرا که با توجه به تفکیک حساب ‏های تجاری از غیر تجاری و رصد تراکنش ‏های بانکی شفافیت لازم در انجام فعالیت‏ های اقتصادی و امور خدماتی نمایان خواهد شد.

بنا به این گزارش، دولت پس از محدود کردن درآمدهای نفتی در بودجه سالانه با راهکارهای اصولی و کارشناسانه بر کسب درآمدهای مالیاتی تمرکز کرده است. تمرکز بر موضوعی که فشار را به بخش تولید و فعالان اقتصادی تحمیل نمی کند بلکه با هدف رعایت عدالت در مالیات ستانی از طریق ابزارهای چون رصد تراکنش‏ های بانکی بدنبال شفاف سازی و شناسایی فراریان مالیاتی همچنین افزایش مودیان جدید مالیاتی است.

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.