تاریخ انتشار : سه شنبه 12 دی 1402 - 18:04
کد خبر : 75851

کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد:

مزایای توسعه صندوق‌های املاک و مستغلات

مزایای توسعه صندوق‌های املاک و مستغلات
اخبار پولی مالی_ حفظ ارزش دارایی در برابر نوسانات بازار از جمله مزیت‌های مهم توسعه صندوق‌های املاک و مستغلات است.

به گزارش اخبار پولی مالی به نقل از بازار سرمایه، حامد فقرایی کارشناس بازار سرمایه، با بیان این که یکی از مشکلات اقتصاد کشور تورم ساختار یافته است و در شرایط تورمی، افراد سعی می‌کنند ارزش دارایی‌های خود را در برابر تورم حفظ کنند، گفت: در سایر کشورها ابزارهای مالی برای مصون ماندن در برابر تورم و حفظ ارزش دارایی‌ها وجود دارد اما از آنجا که در کشور ما در حوزه ابزارهای مالی، ضعف‌هایی وجود دارد، در دوره‌هایی که نقدینگی سرگردان راهی بازارهای طلا و ملک و ارز و… می‌شود، دولت نمی‌تواند بازارها را کنترل کند. از این رو، هر از چند گاهی، شاهد التهاب و نوسان شدید در بازار ارز و سکه طلا و حتی مسکن هستیم.

مصون ماندن از گزند تورم

وی افزود: ورود سرمایه‌گذاران به بازارها برای مصون ماندن از گزند تورم موجب می‌شود مصرف کنندگان واقعی این بازارها آسیب ببینند و در نهایت افزایش قیمت‌ در بازارها تشدید شود.

فقرایی، توسعه ابزارها را برای جلوگیری از التهاب بازارها در شرایط تورمی مهم خواند و توضیح داد: ابزارسازی و هدایت سرمایه‌گذاران به استفاده از این ابزارها به جای ورود مستقیم به بازارهای فیزیکی، معاملات شفاف‌تری را رقم می‌زند.

جذابیت سرمایه‌گذاری

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با اشاره به جذابیت سرمایه‌گذاری در بازار املاک برای اکثر مردم، اظهار کرد: با توجه به علاقه‌مندی مردم به سرمایه‌گذاری در حوزه ملک به منظور حفظ ارزش دارایی و مصون ماندن از تورم، راه‌اندازی صندوق املاک و مستغلات ابزار مناسب و جذابی برای آن دسته از سرمایه‌گذارانی است که تمایل دارند در حوزه املاک سرمایه‌گذاری کنند و وقت یا وجه کافی برای خرید یک ملک کامل ندارند.

مزایای توسعه صندوق‌های املاک و مستغلات

وی، حفظ ارزش دارایی در برابر نوسانات بازار را اولین مزیت توسعه صندوق‌های املاک و مستغلات برشمرد و توضیح داد: با توجه به این که تعداد خانه‌های خالی در کشور ما قابل تامل است، در صورت عرضه این املاک از طریق صندوق‌های املاک و مستغلات، می‌توان هم نیاز سرمایه‌گذاران خرد را پاسخ داد و هم نقدشوندگی بازار املاک را افزایش داد.

فقرایی، اجاره‌داری را مزیت دوم این صندوق‌ها برشمرد و افزود: در کشور ما بحث اجاره‌داری آنطور که باید مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار نگرفته اما بزرگترین شرکت ساختمانی امارات (العمار) بخشی از درآمد خود را در دوران رکود حوزه املاک، از محل اجاره‌داری تامین کرده است. با توجه به ماهیت صندوق‌های املاک و مستغلات، سرمایه‌گذاران در این صندوق‌ها علاوه بر آنکه از نوسانات بازار ملک بهره‌مند خواهند شد، امکان استفاده از درآمد اجاره را هم دارند.

تشکیل پرتفوی متنوع

به گفته وی، درآمد اجاره درآمدی مستمر است که با تورم رشد می‌کند. ضمن اینکه اجاره داری می‌تواند برای برخی از سرمایه‌گذاران و حقوقی‌های بازار هم جذابیت داشته باشد. علی‌الخصوص اگر صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی امکان تشکیل پرتفوی متنوع را داشته باشند و بتوانند بر صندوق‌های املاک و مستغلات سرمایه‌گذاری کنند هم امکان استفاده از نوسانات قیمت ملک و هم امکان استفاده از درآمد مستمر اجاره‌داری را خواهند داشت.

فقرایی تاکید کرد: اگر حد نصابی برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازنشستگی در نظر گرفته نشود و مدیران این صندوق‌ها امکان متنوع سازی پرتفوی را داشته باشند، توسعه صندوق‌های املاک و مستغلات نقش موثری در حفظ قدرت خرید بازنشستگان آینده این صندوق‌ها خواهند داشت.

وی افزود: این امکان برای بازار سرمایه نیز مزیت بزرگی‌ است چرا که سرمایه‌گذاران در صندوق‌های املاک و مستغلات یا سایر صندوق‌های کالایی، در مواقعی که بازار سهام روند نزولی داشته باشد در صورت نیاز به تامین نقدینگی، می‌توانند بدون ایجاد فشار فروش در بازار سهام تامین مالی کنند.

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.