تاریخ انتشار : دوشنبه 29 آبان 1402 - 18:01
کد خبر : 71766

رئیس سازمان بورس عنوان کرد:

متنوع‌سازی سرمایه‌گذاری غیرمستقیم با صندوق‌های سرمایه‌گذاری بخشی

متنوع‌سازی سرمایه‌گذاری غیرمستقیم با صندوق‌های سرمایه‌گذاری بخشی
اخبار پولی مالی_ در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد معاملات بازار سرمایه از طریق صندوق‌ها صورت می‌گیرد، به طوری که صندوق‌ها عمدتا از سوی بخش خصوصی اداره شده و اقبال از آنها در حال افزایش است.

به گزارش اخبار پولی مالی به نقل از بازار سرمایه، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه صندوق‌های بخشی جایگزین صندوق‌های سرمایه‌گذاری عام می‌شوند، گفت: باید بتوانیم با توسعه این صندوق‌ها بازار سرمایه را با ثبات‌تر کرده و با حضور پررنگ‌تر صندوق‌ها، معاملات حرفه‌ای‌تری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری را شاهد باشیم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مراسم شروع پذیره‌نویسی نخستین صندوق سرمایه‌گذاری بخشی با بیان‌اینکه ابزارسازی و نهادسازی در بازار سرمایه با سرعت بسیار خوبی درحال پیشروی است، گفت: در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد معاملات بازار سرمایه از طریق صندوق‌ها صورت می‌گیرد، به طوری که صندوق‌ها عمدتا از سوی بخش خصوصی اداره شده و اقبال از آنها در حال افزایش است.

وی با اشاره به اینکه حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران و تاکید بر منافع بلندمدت و تنوع بخشی ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم از جمله اهداف سازمان بورس و اوراق بهادار است، افزود: صندوق سرمایه‌گذاری بخشی، بخش مهمی از تنوع‌سازی به شمار می‌رود.

عشقی ادامه داد: با ابتکار همکاران سازمان و نهادهای مالی، صندوق سرمایه‌گذاری بخشی با نیروی چندگانه موجب کوتاه‌ترشدن روندهای تاسیس صندوق‌ها می‌شود تا در آینده صندوق‌ها فارغ از ریسک‌ شرکت‌ها بتوانند تنوع‌سازی کنند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: تاسیس صندوق‌های بخشی کاملا مدیریت شده است و با اهداف سرمایه‌گذار هم در صندوق‌های جدیدی که بر مبنای صندوق‌های بخشی تشکیل خواهد شد و هم در سایر حوزه‌های فعالیت‌ بازار سرمایه که بخش سبدگردانی است، همخوانی دارد.

وی با بیان اینکه این صندوق‌ها ابزار مناسبی برای سرمایه‌گذاری غیر مستقیم است، گفت: هدف اصلی از چندگانه بودن این صندوق این است که بتوان فرایند صدور مجوز را به واسطه انباشتی از درخواست‌ها کوتاه‌تر کرد.

عشقی با تاکید بر اینکه صندوق‌های بخشی جایگزین صندوق‌های سرمایه‌گذاری عام می‌شوند، اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم با توسعه این صندوق‌ها بازار سرمایه را با ثبات‌تر کرده و با حضور پررنگ‌تر صندوق‌ها، معاملات حرفه‌ای‌تری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری را شاهد باشیم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری باید معاملات خود را به صورت بلوکی انجام دهند تا در بازار خرد، بازار سرمایه متلاطم نشده و معاملات خرد روان‌تری داشته باشیم.

عشقی عنوان کرد: سعی شده برای این کار وارد مقررات‌گذاری نشویم چرا که این موضوع در بحث معاملات بلوکی دست و پا گیراست. اگر شرکت‌های کارگزاری و نهادهای مالی و مدیریت دارایی‌ها خود این مسیر را انتخاب کنند که سرمایه‌گذاری‌های خود را از طریق بازار بلوکی انجام دهند، سازمان به بحث مقررات‌گذاری وارد نخواهد شد.

وی بر کمک و همکاری کانون کارگزاران در این زمینه تاکید کرد و افزود: با توجه به اینکه نقش نهادهای مالی سرمایه‌گذاری غیر مستقیم به خصوص صندوق‌ها در بازار در حال افزایش است، انتظار می‌رود در سال‌های آتی و با توجه به شرایط بازار سرمایه، تعداد صندوق‌ها بیش از این افزایش یابد. بنابراین نقش صندوق‌ها باید بیش از پیش پررنگ شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: با توجه به اینکه صندوق سرمایه‌گذاری بخشی کمتر از ۹ ماه است راه‌اندازی شده و جمع دارایی‌ها زیر ۵ هزار میلیارد تومان است، به طور قطع این بازار می‌تواند بیش از این بزرگتر شده و در کوتاه‌مدت چندین برابر شود.

بهره‌گیری از روش (مولتی NAV) در سایر صندوق‌ها

همچنین در این مراسم عضو هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان‌اینکه پذیره‌نویسی نخستین صندوق بخشی با ارزش خالص دارایی چندگانه مولتی(NAV) امروز آغاز شد، گفت: سعی سازمان بورس و اوراق وبهادار براین است که این روش برای سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز بکار گرفته شود.

علیرضا ناصر پور گفت: با توجه به تعدد صندوق‌های بخشی و درخواست‌ نهادهای مالی و صنایع، ادامه مسیر به روش فعلی مقدور نبود از این رو، سازمان بورس و اوراق بهادار تصمیم به تاسیس صندوق بخشی با ارزش خالص دارایی چندگانه مولتی(NAV) گرفت.

وی با تاکید براینکه امروز نخستین صندوق بخشی با ارزش خالص دارایی چندگانه پذیره‌نویسی شد، گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده سازمان بورس و اوراق بهادار در تلاش است تا این روش برای صندوق‌های دیگر نیز به کار گرفته شود.

عضو هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان تصریح کرد: در اسفند سال گذشته اولین صندوق بخشی توسط کارگزاری آگاه پذیره‌نویسی شد.

گفتنی است؛ واحدهای سرمایه‌گذاری ممتاز در نماد اولین صنعت موجود در ساختار صندوق صادر می‌شوند و امکان ابطال و صدور مجدد آنها در دیگر صنایع وجود دارد.

لازم به ذکر است؛ امکان تسویه یک صنعت و حذف آن از ساختار صندوق فراهم شده و حداقل و حداکثر واحدهای سرمایه‌گذاری به ازای هر صنعت تعیین و به عبارت دیگر افزایش سقف واحدهای سرمایه‌گذاری به ازای هر صنعت جداگانه صادر می‌شود.

همچنین به ازای هر صنعت NAV صدور، ابطال و آماری جداگانه محاسبه شده و حد نصاب دارایی‌ها به ازای هر صنعت جداگانه باید رعایت شود.

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.