تاریخ انتشار : چهارشنبه 3 خرداد 1402 - 11:25
کد خبر : 54499

سهم بالای ۱۱.۵ درصدی بانک صادرات از تراکنش‌های بانکی زمینه‌ساز موفقیت اجرای «چکنو»

سهم بالای ۱۱.۵ درصدی بانک صادرات از تراکنش‌های بانکی زمینه‌ساز موفقیت اجرای «چکنو»
اخبار پولی مالی_ سهم بالای 11.5 درصدی بانک صادرات ایران از کارت های فعال تراکنش دار بانکی، سهم بالای 8 درصدی از سپرده و تسهیلات بانک های کشور، حضور در بازارهای سهام، صنایع مختلف، شعب گسترده در شهرها و روستاهای کشور، گسترش حساب های جاری، سپهری، و گردش مالی بانک صادرات با ارقام درشت نسبت به تراکنش های سایر بانک ها، نشان دهنده اقبال فعالان کسب وکار به همکاری با بانک صادرات ایران است که به عنوان یکی از بانک های با سابقه و بزرگ در همه نقاط کشور فعال است.

به گزارش اخبار پولی مالی به نقل از دیوان اقتصاد، همین موضوع نشان می دهد که زمینه رشد تراکنش های حساب جاری و استفاده از چک دیجیتال رو به افزایش است و از آنجا که چکنو به چک و مبادله با چک اعتبار بیشتری خواهد داد، در نتیجه می توان انتظار داشت که مزیت های مختلف بانک صادرات ایران، تضمین کننده موفقیت چکنو در ماه های آینده باشد.

از ٢١ آبان ماه ١۴٠١، چکنو به عنوان ابزاری نوین با رویکرد ارتقای ظرفیت نظام بانکی به بازار آمده که از طریق افزایش اطمینان به ابزارهای پولی الکترونیک و بالا بردن سرعت گردش کالا و خدمات، نقش حایز اهمیتی را در بهبود تجربه مشتری و حمایت از بخش‌های مختلف اقتصادی کشور بر عهده خواهد داشت.
چک امن دیجیتال یا به اصطلاح چک الکترونیک دقیقاً دارای کارکردهایی مشابه چک کاغذی است، با این تفاوت که کارکردهای مذکور را با سرعت، دقت و امنیت بیشتر و وضعیت نقدشوندگی مناسب‌تری در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. به عبارتی فنی‌تر، چک الکترونیک، نسخه دیجیتال چک کاغذی است که در آن داده‌های مرتبط با اطلاعات مورد نیاز چک با امضای الکترونیکی صادر کننده آن اعتبار می‌یابد و مبلغ مورد نظر به صورت الکترونیکی از حساب صادرکننده برداشت و به حساب دریافت کننده واریز خواهد شد. تحت این شرایط تمامی اطلاعاتی که بر اساس قانون جدید چک لازم است روی چک‌های کاغذی درج شود، در داخل سامانه چکاد وارد شده و به صورت خودکار روی چک ثبت می‌شود.
طراحی و عملیاتی‌سازی چک الکترونیکی در چارچوب رویکردهای متحولانه و زیرساخت‌های فناوری اطلاعات سبب ایجاد مزایای نسبی فراوانی برای آن نسبت به چک کاغذی شده که ارزش افزوده حایز اهمیتی را برای مشتریان، نظام بانکی و جامعه به همراه دارد. برخی از اصلی‌ترین این مزایا عبارتند از سرعت بالای صدور و پرداخت، بالا بودن میزان امنیت و به تبع آن کاهش جرایمی نظیر جعل یا سرقت، کارمزد کمتر نسبت به چک کاغذی، صرفه‌جویی در مصرف کاغذ و به تبع آن حفظ منابع طبیعی، امکان مشاهده و پیگیری روند نقل و انتقال چک و بسیاری از منافع اقتصادی و اجتماعی دیگر که نقش حایز اهمیتی را در بهبود تجربه مشتری و تسهیل تعاملات تجاری بر عهده دارد.

توان بالا و رتبه دوم بانک صادرات ایران از مبلغ تراکنش های بانکی

بانک صادرات ایران با رتبه دوم مبلغ تراکنش های بانکی و رتبه چهارم تعداد تراکنش در بین بانک های کشور در سال های اخیر، مزیت ویژه ای برای رشد مبادلات چک دارد و طرح چکنو می تواند در این زمینه نیز بخش عمده ای از مبادلات بانکی را به سمت چک دیجیتال هدایت کند زیرا بانک صادرات ایران با سهم بالا از مبلغ تراکنش ها، سهم بالا از تعداد کارت های بانکی و حساب های جاری، قابلیت تبدیل به یکی از بانک های بزرگ در زمینه مبادلات چک دیجیتال را دارد.
این موضوع نشان می دهد که کسب وکارها و فعالان اقتصادی با گردش مالی بالاتر تمایل به همکاری با بانک صادرات ایران داشته اند و این موضوع باعث شده که بیش از ۱۱.۵۵ درصد کل مبلغ تراکنش های بانکی متعلق به بانک صادرات ایران باشد. همین موضوع نشان می دهد که در گردش مالی مرتبط با حساب جاری نیز بانک صادرات ایران حضور و سهم بالایی در بازار دارد و در نتیجه اهمیت وجود چک دیجیتال برای بانک صادرات ایران بیشتر بوده است.
بانک صادرات ایران در کنار رشد بالای تعداد شعب، حساب های بانکی، خدمات حساب های سپهر، تعداد بالای کارت های بانکی که نزدیک به ۱۲ درصد کل کارت های بانکی فعال کشور را شامل می شود، می تواند بستر مناسب و امنی را برای مشتریان بانک ایجاد کند تا ضمن برخورداری از خدمات دیجیتال و بانکداری الکترونیک، از خدمات چک الکترونیک نیز بهره مند شوند.
بانک صادرات ایران در برخی سال ها از حدود ۱۰۲ میلیون کارت تراکنش دار در طول یک ماه، سهم ۱۱.۳ درصدی در صدور کارت داشته و رتبه دوم را از نظر سهم در صدور کارت های بانکی داشته است. سهم بانک از کل کارت اعتباری ۱۵.۶ درصد، از کل کارت برداشت ۱۱.۵ درصد و از کارت هدیه و بن کارت ۶.۶۳ درصد بوده است. همچنین سهم کارت های صادر شده در این بانک به ترتیب ۹۷ درصد به کارت برداشت، ۲.۵ درصد کارت هدیه و بن کارت، ۱۵ صدم درصد به کارت اعتباری، اختصاص داشته است.

براین اساس، خدمات چکنو که در ماه های اخیر به بازار آمده است، با استقبال گسترده ای از سوی فعالان اقتصادی، کسب وکارهای مختلف مواجه شده و می تواند ضمن افزایش اطمینان صاحبان حساب های بانکی، به افزایش سهم مبادلات چک، گردش مالی، کمک به فعالان اقتصادی، کاهش رکود و بهبود رونق برخی فعالیت ها کمک کند.

توان مالی بانک در ۸ سال اخیر

توان مالی بانک صادرات ایران در طول ۸ سال اخیر نیز افزایش قابل توجهی داشته است، براساس بررسی های صورت گرفته تا پایان مهرماه ۹۶، بانک صادرات ایران به عنوان بزرگترین شرکت بورسی با ۶ هزار میلیارد تومان ارزش بازار و سهام و سابقه بانکداری، به عنوان با ارزش ترین بانک ارز نظر ارزش بازار در بین ۱۷ بانک خصوصی شناخته شده است ارزش بازار بانک صادرات ایران دو تا ۱۵ برابر ارزش هر یک از ۱۴ بانک خصوصی دیگر بوده است که در رتبه های سوم تا ۱۷ این ارزیابی قرار داشته اند.
در حال حاضر نیز بانک صادرات ایران همچنان از توان بالای حضور در بازار معاملات، خرید وفروش خدمات و کالا، بازار سهام، مشارکت در طرح های تولیدی برخوردار است و در بین بانک های بزرگ کشور قرار دارد. براین اساس اجرای طرح های نوین بانکداری الکترونیک، مانند چکنو می تواند ضمن رضایت مشتریان فعلی بانک صادرات ایران، به جذب سایر فعالان کسب وکار در بازار سهام، خرید وفروش، معاملات ملک و دارایی ها، صنایع مختلف کمک کند.

الزامات مشتریان بانک صادرات ایران

نخستین موضوعی که باید مدنظر قرار گیرد، این است که چک دیجیتال یک رکورد داده بوده و مبتنی بر تصویر نیست و استفاده از خدمات این سامانه تنها از طریق درگاه‌های غیرحضوری امن بانک صادرات ایران امکان‌پذیر است. برای استفاده از این سامانه ضروری است، صادرکنندگان و انتقال دهندگان چک دیجیتال گواهی امضای دیجیتال نماد داشته باشند که این موضوع در ارتباط با گیرندگان چک ضرورتی ندارد و گیرندگان می‌توانند از طریق خدمت استعلام دارنده چک یا خدمت مشاهده کارتابل که از بانک دریافت می‌کنند از صحت اطلاعات و نهایی شدن صدور چک اطمینان یابند. با لحاظ کردن این موضوع که استفاده از سامانه مذکور در بازه زمانی فعلی تنها برای مشتریان حقیقی فراهم شده، در زمان صدور و انتقال، ذی‌نفعان با کد شناسائی مشخص شده که ترکیبی است از شماره ملی، شناسه فراگیر در ارتباط با اتباع خارجی حقیقی و شناسه ملی.

 

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.