تاریخ انتشار : سه شنبه 19 اردیبهشت 1402 - 16:16
کد خبر : 52900

رشد روزانه نقدینگی به بالای ۴۰۵۰ میلیارد تومان رسید

رشد روزانه نقدینگی به بالای ۴۰۵۰ میلیارد تومان رسید
اخبار پولی مالی_ روزانه بیش از 4 هزار میلیارد تومان خلق پول در اقتصاد ایران طی سال 1401 صورت گرفته است. رشد روزانه نقدینگی 4052 میلیارد تومان در فاصله یکساله بهمن 1400 تا بهمن 1401 و همچنین رشد روزانه 4775 میلیارد تومانی مانده سپرده ها در یکسال 1401 نشان می دهد که همچنان رشد نقدینگی از شتاب و افزایش قابل توجهی در سال 1401 مواجه بوده است.

به گزارش اخبار پولی مالی به نقل از دیوان اقتصاد، براساس آمار بانکی سال ۱۴۰۱ که از سوی بانک مرکزی منتشر شده و همچنین براساس گزیده های پولی و بانکی مربوط به بهمن ۱۴۰۱، حجم نقدینگی و میزان خلق پول کشور در سال ۱۴۰۱ به طور میانگین روزانه بین ۴۰۵۰ تا ۴۷۰۰ میلیارد تومان افزایش داشته است.

رشد روزانه نقدینگی ۴۰۵۲ میلیارد تومان در فاصله یکساله بهمن ۱۴۰۰ تا بهمن ۱۴۰۱ و همچنین رشد روزانه ۴۷۷۵ میلیارد تومانی مانده سپرده ها در یکسال ۱۴۰۱ نشان می دهد که همچنان رشد نقدینگی از شتاب و افزایش قابل توجهی در سال ۱۴۰۱ مواجه بوده است.

آمارها نشان می دهد که مانده تسهیلات در یکسال ۱۴۰۱ رشد بالای ۳۵.۲ درصدی داشته است. همچنین رشد سپرده ها در یکسال گذشته ۳۱.۵ درصد بوده و متاثر از خلق پول صورت گرفته در بازار بین بانکی، رشد نقدینگی در طول یکسال بهمن ۱۴۰۰ تا بهمن ۱۴۰۱ معادل ۳۲ درصد رشد کرده است.

آمارها نشان می دهد که مانده تسهیلات از ۴۱۲۸ همت در اسفند ۱۴۰۰ به ۵۵۸۳ همت در پایان سال ۱۴۰۱ رسیده و افزایش مانده تسهیلات در یکسال ۱۴۰۱ معادل ۱۴۵۴ همت بوده که نشان دهنده رشد ۳۹۸۶ میلیارد تومان در روز است.

همچنین مانده سپرده ها نیز از ۵۵۳۱ همت در پایان ۱۴۰۰ به ۷۲۷۴ همت در پایان سال ۱۴۰۱ رسیده و ۱۷۴۳ همت افزایش داشته است. براین اساس، رشد روزانه سپرده ها معادل ۴۷۷۵ میلیارد تومان بوده است.

به عبارت دیگر، می توان برآورد کرد که رقم رشد روزانه نقدینگی در این سال معادل بیش از ۴۷۰۰ میلیارد تومان در روز بوده است.

البته آمار گزیده پولی و بانکی کشور در بهمن نیز نشان می دهد که نقدینگی در بهمن ۱۴۰۱ معادل ۶۱۰۳ همت بوده که نسبت به ماه دی که ۶۰۳۷ همت بوده معادل ۶۶ همت افزایش داشته است و نسبت به بهمن ۱۴۰۰ که معادل ۴۶۲۴ همت بوده معادل ۱۴۷۹ همت افزایش داشته است. به عبارت دیگر، در یکسال بهمن ۱۴۰۰ تا بهمن ۱۴۰۱ نقدینگی روزانه معادل ۴۰۵۲ میلیارد تومان رشد داشته است.

رشد روزانه ۴۰۵۲ میلیارد تومان در فاصله یکساله بهمن ۱۴۰۰ تا بهمن ۱۴۰۱ و همچنین رشد روزانه ۴۷۷۵ میلیارد تومانی سپرده ها در یکسال ۱۴۰۱ نشان می دهد که همچنان رشد نقدینگی از شتاب و افزایش قابل توجهی در سال ۱۴۰۱ مواجه بوده و احتمالا در سال ۱۴۰۲ نیز متاثر از واقعیت های موجود اقتصاد از جمله کسری بودجه دولت، افزایش بودجه سازمان ها و نهادها، رشد قیمت ارز و نیاز واحدهای اقتصادی به تامین سرمایه در گردش، همچنان شاهد رشد نقدینگی و اثر تورمی آن بر اقتصاد خواهیم بود.

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.