تاریخ انتشار : سه شنبه 15 فروردین 1402 - 17:21
کد خبر : 49546

خیز بانک‌های مرکزی جهان در تولید رمزارز بانک مرکزی

خیز بانک‌های مرکزی جهان در تولید رمزارز بانک مرکزی
اخبار پولی مالی_ روند تولید و انتشار رمزارز بانک مرکزی (CBDC) در سراسر جهان طی ماه‌های گذشته پیشرفت چشمگیری داشته و در حال حاضر، ۱۱۹بانک مرکزی جهان در تلاش برای تولید رمزارزهای اختصاصی خود هستند.

به گزارش اخبار پولی مالی، روند رو به رشد صنعت رمزارزها طی سال های گذشته بسیاری از بانک‌های مرکزی جهان را بر آن داشته تا به فکر انتشار ارزهای رسمی دیجیتال خود بیفتند. مزایای متعدد استفاده از این سیستم مالی از جمله سرعت و امنیت تراکنش، عدم نیاز به روش‌های متداول نقل و انتقال مالی همچون سوئیفت و هزینه‌های سنگین ناشی از ارائه خدمات آنها، کنترل بانک‌های مرکزی بر سیستم مالی خود (به‌رغم ارزهای دیجیتال غیر متمرکز) و… منجر به سرمایه‌گذاری کلان بانک‌های مرکزی روی زیرساخت‌های لازم برای تولید و انتشار ارزهای دیجیتال غیر متمرکز شده است.

از همین‌رو، بسیاری از بانک‌های مرکزی مهم جهان طی ماه‌های اخیر، پیشرفت‌های خوبی در زمینه تولید ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) داشته‌اند. بر اساس آخرین آمار منتشرشده از سوی شورای آتلانتیک، تاکنون ۱۱۹کشور در حال توسعه زیرساخت های لازم برای انتشار ارز دیجیتال بانک مرکزی خود هستند که در این میان، کشورهایی چون ژاپن، برزیل و روسیه پیشرفت‌های بسیار چشمگیری در این زمینه داشته‌اند.همچنین از ابتدای سال جاری میلادی ۱۸کشور بیشترین میزان پیشرفت در فرآیند توسعه زیرساخت‌های لازم برای انتشار ارزهای دیجیتال متمرکز توسط بانک های مرکزی خود داشته‌اند که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

استرالیا
بانک ملی استرالیا و گروه بانکی نیوزیلند در حال حاضر با مشارکت بانک همکاری کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (به‌ویژه بریتانیا و مستعمره های سابق این کشور) در حال فراهم آوردن زیر ساخت‌های لازم برای انتشار دلار دیجیتال استرالیا (eAUD) هستند که تمام این فرآیند زیر نشر بانک مرکزی استرالیا در حال انجام است. گفته می‌شود به جز بانک‌های یادشده، ۱۲موسسه مالی و اعتباری در استرالیا و نیوزیلند نیز در این پروژه بزرگ مشارکت فعال دارند.

برزیل
«روبرتو کمپوس نتو» رئیس بانک مرکزی برزیل نیز در آخرین اظهارات خود بیان کرده که ارز دیجیتال رسمی بانک مرکزی این کشور تا سال۲۰۲۴ منتشر شده است و قابل استفاده خواهد بود.

چین
بانک مرکزی چین را می‌توان در زمره نخستین بانک‌های مرکزی جهان دانست که تلاش‌های مضاعفی برای تولید و انتشار یوآن دیجیتال به کار بسته است. بر اساس آخرین آمارهای موجود، بانک مرکزی چین قرار است در نخستین فاز، به میزان ۱۳/ ۰ کل یوآن در گردش این کشور، یوآن دیجیتال منتشر کند که این امر می‌تواند خبر بسیار خوبی برای شرکای تجاری چین همچون ایران محسوب شود.

هند
شرکت بزرگ «ریلاینس» هند که بزرگ‌ترین هلدینگ مالی در هند محسوب می‌شود، به تازگی اعلام کرده که از اواسط سال۲۰۲۳، اقدام به پذیرش روپیه دیجیتال در مبادلات مالی خود خواهد کرد. بانک مرکزی هند از ابتدای ماه مارس، اقدام به آزمایش روپیه دیجیتال کرده و پیش‌بینی می‌شود، طی ماه‌های آتی، این رمزارز به‌صورت عمومی منتشر و قابل استفاده باشد.

ژاپن
بانک مرکزی ژاپن که برنامه‌ای بزرگ برای تولید رمزارز ملی خود منتشر کرده، قرار است از ماه آوریل، مرحله آزمایشی فنی ین دیجیتال را کلید بزند و فعلا در معاملات خرده‌فروشی از آن استفاده کند. بر اساس آخرین اطلاعات موجود، این رمزارز ملی از سال۲۰۲۶ قابل استفاده در تمام سطوح خواهد بود.

قزاقستان
کشور قزاقستان که طی سال‌های اخیر به واسطه عبور بخش مهمی از پروژه کمربند و جاده (BRI) از داخل خاک این کشور، شاهد رونق بسیار زیاد معاملات و مبادلات مالی بین‌المللی بوده، قرار است تا سال۲۰۲۵، رمزارز ملی خود را منتشر کند.

روسیه
کشور روسیه به‌دلیل تحریم‌های سنگین وضع‌شده علیه مسکو، بیشترین نیاز را به ارز دیجیتال ملی خود دارد. در حال حاضر، روبل روسیه قابل مبادله در هیچ یک از سامانه‌های بین‌المللی مانند سوئیفت نیست و این در حالی است که بر اساس قانون ابلاغ‌شده توسط ولادیمیر پوتین در سال۲۰۲۲، ثمن تمام مبادلات تجاری حاصل از فروش منابع انرژی این کشور، باید با روبل پرداخت شود. به همین دلیل، بانک مرکزی روسیه اعلام کرده است که روبل دیجیتال این کشور به‌صورت رسمی از سال۲۰۲۴ منتشر خواهد شد.

عربستان سعودی
بانک مرکزی عربستان سعودی در ژانویه سال جاری از طرح خود برای راه اندازی روبل دیجیتال خبر داد. این طرح در امتداد حمایت ریاض از توسعه طرح‌های مبتنی بر فین‌تک مطرح شده و با این حال، هنوز تاریخ مشخصی برای راه‌اندازی آن اعلام نشده است.

ترکیه
بانک مرکزی ترکیه در دسامبر سال۲۰۲۲ از موفقیت خود برای راه‌اندازی آزمایشی لیر دیجیتال خبر داد و نخستین تراکنش مبتنی بر آن را نیز با موفقیت انجام داد. قرار است این پروژه به‌صورت رسمی از سال جاری میلادی آغاز به کار کند و در مبادلات بین المللی و ملی این کشور مورد استفاده قرار گیرد.

امارات متحده عربی
کشور امارات که در حال حاضر به هاب نقل و انتقالات مالی در منطقه خاورمیانه تبدیل شده، قرار است در سال جاری، درهم دیجیتال خود را منتشر کند. بانک مرکزی امارات همچنین اعلام کرده است که به محض انتشار رسمی درهم دیجیتال، این ارز در مبادلات فرامرزی قابل استفاده خواهد بود. با توجه به توافق‌های اخیر صورت‌گرفته میان بانک مرکزی ایران و امارات، باید گفت که انتشار درهم دیجیتال، می‌تواند کمک شایانی به تسهیل مبادلات مالی بین‌المللی ایران و شرکای تجاری خود همچون هند و چین داشته باشد.

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.