تاریخ انتشار : دوشنبه 6 آذر 1402 - 11:02
کد خبر : 72345

تکمیل زنجیره ابزار‌های مالی صندوق طلای کهربا با قرارداد‌های آتی

تکمیل زنجیره ابزار‌های مالی صندوق طلای کهربا با قرارداد‌های آتی
اخبار پولی مالی_ واحد‌های سرمایه‌گذاری صندوق طلای کهربا آتی‌دار شدند تا سرمایه‌گذاران این صندوق بتوانند علاوه‌بر استفاده از قرارداد‌های اختیار معامله، قرارداد‌های آتی موجود بر روی واحد‌های این صندوق را نیز معامله کنند.

به گزارش اخبار پولی مالی، واحد‌های سرمایه‌گذاری صندوق طلای کهربا آتی‌دار شدند تا سرمایه‌گذاران این صندوق بتوانند علاوه‌بر استفاده از قرارداد‌های اختیار معامله، قرارداد‌های آتی موجود بر روی واحد‌های این صندوق را نیز معامله کنند.

آپشن، یکی از ابزار‌های معاملاتی صندوق کهربا

معاملات قرارداد‌های اختیارمعامله صندوق کهربا که قبلا با سررسید سه‌ماهه از اول مردادماه ۱۴۰۲ به صورت رسمی در بازار بورس کالای ایران آغاز شده بود، باعث شد تا کهربا، اولین صندوق مبتنی بر طلا باشد که روی واحد‌های صندوق، ابزار اختیارمعامله (آپشن) را راه اندازی می‌کند.
چرا افزایش ابزار‌های معاملاتی در صندوق کهربا مهم است؟

تنوع‌بخشی و افزایش ابزار‌های معاملاتی در دسترس، به‌خصوص در حوزه‌ای مانند طلا که دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد جهت پوشش ریسک بوده و در عین حال، ابزاری مناسب جهت کسب بازده واقعی است، اتفاق بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاران و فعالان بازار سرمایه محسوب می‌شود و گام مثبتی در جهت کارایی و افزایش شفافیت این بازار است.

اضافه شدن قرارداد‌های آتی به صندوق کهربا

با راه‌اندازی قرارداد‌های آتی صندوق طلای کهربا، زنجیره بازار این صندوق کامل شده و سرمایه‌گذاران این امکان را خواهند داشت تا بتوانند استراتژی‌های متعدد معاملاتی بین سه بازار نقدی، آتی و اختیارمعامله را پیاده‌سازی کنند. این اتفاق، علاوه‌بر اینکه به افزایش عمق و رشد حجم معاملات بازار اختیارمعامله صندوق کهربا کمک خواهد کرد، امکان فعالیت بازارگردان در سمت قرارداد‌های اختیارفروش را نیز فراهم خواهد کرد.

سرمایه‌گذاران می‌توانند با خرید همزمان واحد‌های صندوق و قرارداد‌های اختیارفروش در کنار آن، در ریزش‌های بازار برای خود اطمینان خاطری به وجود آورده و به عبارتی، دارایی خود را بیمه کنند. قرارداد‌های آتی صندوق کهربا، همانند نماد اختیارمعامله صندوق کهربا دارای بازارگردان است.

بازار آتی کهربا چه مزایایی دارد؟

بازار آتی سبب می‌شود تا سرمایه‌گذاران بتوانند در یک بازار ریزشی، در موقعیت فروش قرارداد‌های آتی کهربا قرار بگیرند و از ریزش قیمت‌های ناشی از طلا سود کنند. علاوه‌بر این، بازار آتی کهربا به سرمایه‌گذاران امکان می‌دهد که از محل اختلاف قیمت‌ها در بازار نقدی و بازار آتی، سود بدون ریسک کسب کرده یا حتی با سرمایه‌ای چندبرابر سرمایه اولیه یا قدرت خرید خودشان، وارد معامله شوند. به طور کلی مزایای این بازار عبارت‌اند از:

• وجود بازاری دوطرفه

• وجود اهرم مالی و «آربیتراژ»

• وجود اهرم در معاملات

• معافیت مالیاتی

• تخصیص سود بانکی به مبلغی که در حساب در اختیار مشتری وجود دارد

• امکان برداشت یک‌روزه موجودی از حساب

• کارمزد‌های بسیار پایین معاملات

• امکان خرید و فروش نامحدود در هر روز معاملاتی

• قیمت جذاب قرارداد آتی کهربا برای سرمایه‌های خرد (یک قرارداد حدود یک گرم طلای ۱۸ عیار)

قرارداد‌های آتی کهربا برای چه کسانی مناسب است؟

• افرادی که قصد دارند در آینده طلا خریداری کنند و نگران افزایش قیمت آن هستند.

• صنعتگران و تولیدکنندگان حوزه طلا

• افرادی که نه در آینده قصد خرید طلا دارند و نه درحال‌حاضر طلایی برای فروش دارند، بلکه صرفاً می‌خواهند به کمک پیش‌بینی صحیح تغییرات قیمت‌ها، در بازار طلا کسب سود کنند.

• افرادی مانند «آربیتراژگران» که به دنبال کسب سود از اختلاف قیمت طلا در دو بازار مختلف در یک زمان مشخص هستند.

وجه تضمین اولیه و حداقل وجه تضمین چیست؟

برای انجام معاملات آتی به علت ماهیت تعهدی این معاملات، باید مبلغی به‌عنوان وجه تضمین در حساب مشتری واریز شده باشد. این مبلغ «وجه تضمین اولیه» نام دارد و که به محض انجام معامله و بازشدن «موقعیت تعهدی»، در حساب مشتری بلوکه می‌شود. حداقل وجه تضمین نیز ۷۰ درصد وجه تضمین اولیه است که موجودی مشتری در هنگام مشمول زیان شدن، نباید کمتر از این مبلغ باشد. در صورتی که موجودی مشتری به کمتر از ۷۰ درصد وجه تضمین برسد اخطاریه «مارجین کال» را دریافت می‌کند که در این صورت ملزم به افزایش موجودی یا بستن موقعیت تعهدی خود می‌شود.

منظور از ویژگی اهرم مالی قرارداد‌های آتی کهربا چیست؟

با توجه به مکانیزم اخذ «وجه تضمین» در ابتدای ورود به قرارداد آتی کهربا که تنها درصدی از ارزش قرارداد است، نیازی نیست سرمایه‌گذار، سرمایه‌ای به اندازه ارزش کل معامله داشته باشد؛ بلکه می‌توان با داشتن سرمایه‌ای به مراتب کمتر، وارد قرارداد آتی کهربا با ارزش چند برابری شد و از بازدهی آن استفاده کرد.

چگونه می‌توان قرارداد‌های آتی صندوق کهربا را معامله کرد؟

برای خریدوفروش قرارداد‌های آتی صندوق طلای کهربا، مشتریان علاوه بر کد بورسی، باید کد معاملاتی آتی کالا نیز داشته باشند. برای دریافت این کد، مشتریان باید پس از ورود به سایت کاریزما ایبیگو، مراحل دریافت کد معاملاتی بازار‌های آتی را طی کنند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به اطلاعیه راه‌اندازی قرارداد‌های آتی صندوق کهربا مراجعه کنید.

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.