تاریخ انتشار : پنجشنبه 1 دی 1401 - 15:25
کد خبر : 38978

بورس کالا در ۹ ماهه امسال، رکورد کل سال ۱۴۰۰ را شکست

بورس کالا در ۹ ماهه امسال، رکورد کل سال ۱۴۰۰ را شکست
اخبار پولی مالی_ ارزش معاملات بورس کالای ایران از ابتدای سال تا پایان معاملات روز گذشته ۲۹ آذرماه به مرز ۶۳۱ همت رسید تا رکورد ارزش کل معاملات سال ۱۴۰۰ در ۹ ماهه امسال جابه جا شود؛ اتفاقی که به معنای رشد شفافیت در اقتصاد ایران است.

به گزارش اخبار پولی مالی به نقل از کالاخبر، بورس کالای ایران سال گذشته در رکوردی تاریخی معامله ۷۶.۱ میلیون تن کالا به ارزش ۶۳۰ همت را به ثبت رساند تا همه رکوردهای قبلی از سال ۱۳۸۶ (زمان تاسیس) تا ۱۴۰۰ جابه جا شود اما روند پرشتاب بورس کالا در مسیر توسعه باعث شد تا ارقام تاریخی این بورس در ۹ ماهه امسال تغییر کند و در رکوردی جدید، علاوه بر حجم، ارزش معاملات بازار فیزیکی ۹ ماهه از کل معاملات سال ۱۴۰۰ سبقت بگیرد.

طبق آمار معاملات از ابتدای امسال تا روز ۲۹ آذر ماه بیش از ۸۶.۵۳ میلیون تن انواع کالا و محصول به ارزش نزدیک به ۶۳۱ همت (هزار میلیارد تومان) در بازار فیزیکی بورس کالا دادستد شد که این رقم بیانگر روند مطلوب تامین مواد اولیه تولید از مسیر بورس کالا و سرایت شفافیت به بسیاری از بازارهای کالایی کشور است.

دادوستد ۸۶ میلیون و ۵۳۷ هزار تن انواع کالا و محصول در تالارهای مختلف بورس کالا در شرایطی طی ۹ ماهه امسال به ثبت رسیده که مجموع معاملات صورت گرفته در بازار فیزیکی بورس کالا در پایان دوازده ماه سال گذشته، ۷۶ میلیون و ۱۴۶ هزار و ۸۳۰ تن بود.

ارزش معاملات نیز در ۹ ماهه امسال به نزدیک ۶۳۱ همت رسید؛ در حالی که ارزش کل معاملات سال ۱۴۰۰ حدود ۶۳۰ همت بود تا چتر شفافیت بورس کالا بر بخش بزرگی از بازار کالای کشور سایه بیاندازد و فعالان اقتصادی امیدوار باشند معضل قیمت گذاری دستوری در صنایعی که هنوز درگیر این رویکرد نامیمون اقتصادی هستند نیز با استفاده از ظرفیت بورس کالا مرتفع شود.

روند معاملات در تالارهای بورس کالا

معاملات هر یک از تالارهای بورس کالا از ابتدای سال‌جاری تا پایان ۲۹ آذر ماه، به شرح زیر است:

در مدت مذکور بیشترین حجم و ارزش معاملات مربوط به تالار محصول‌های صنعتی و معدنی بود به طوری که در این تالار ۷۲ میلیون و ۱۹ هزار و ۹۹۳ تن کالا و محصول به ارزش ۳۸۰.۵ همت داد و ستد شد.

در تالار محصول‌های پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی نیز ۱۳ میلیون و ۹۲۲ هزار و ۷۵۱ تن کالا و محصول به ارزش ۲۳۲ همت معامله شد.

در تالار محصول‌های کشاورزی و بازار فرعی نیز در بخش کشاورزی ۱۰ تن محصول به ارزش ۳۰۴ میلیارد تومان و در بازار فرعی ۵۹۴ هزار و ۳۳۷ تن کالا به ارزش ۸.۳ همت مورد معامله قرار گرفت.

در تالار خودرو از ابتدای سال تا ۲۹ آذر ماه ۱۳ هزار و ۷۶۶ دستگاه خودرو به ارزش نزدیک به ۹ همت دادوستد شد.

در بازار املاک و مستغلات نیز ۲ واحد مسکونی در بخش اموال غیرمنقول به ارزش ۳۰ میلیارد تومان معامله شد.

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.