تاریخ انتشار : چهارشنبه 19 بهمن 1401 - 15:11
کد خبر : 44166

بانک مهر ایران درصدد هم‌افزایی برای ارائه خدمات بانکی به کشورهای مسلمان است

بانک مهر ایران درصدد هم‌افزایی برای ارائه خدمات بانکی به کشورهای مسلمان است
اخبار پولی مالی_ دومین نشست تخصصی "فرصت های نوین" بانکداری قرض الحسنه در نظام بین المللی برگزار شد.

به گزارش اخبار پولی مالی، دومین نشست تخصصی”فرصت های نوین “بانکداری قرض الحسنه در نظام بین المللی با حضور سید سعید شمسی نژاد،مدیر عامل بانک قرض الحسنه مهر ایران، محمدحسین حسین‌زاده، مدیر عامل بانک قرض الحسنه بانک رسالت،حسن چنارانی، دبیر کمیسیون اقتصاد دولت وسید مفید حسینی کوهساری، رئیس مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه کشور امروز ۱۹بهمن ماه در سالن اجتماعات بانک قرض الحسنه مهر ایران برگزار شد.

در ابتدای دومین نشست تخصصی”فرصت های نوین “بانکداری قرض الحسنه در نظام بین المللی، سید سعید شمسی نژاد، مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران گفت: هم اکنون ۲۴ میلیون نفر از آحاد جامعه از خدمات دو بانک قرض‌الحسنه کشور بهره‌مند هستند و ۴.۵ میلیون وام قرض‌الحسنه توسط بانک‌های قرض‌الحسنه پرداخت شده، این در حالی است که معوقات این دو بانک پایین است.

شمسی نژاد ادامه داد: روزانه ۱۰ هزار نفر حساب جدید افتتاح می‌کنند و ۷۰ درصد خدمات به صورت غیرحضوری ارائه می‌شود و در پنج سال اخیر منابع دو بانک قرض‌الحسنه مهر ایران و رسالت ۷۰ درصد رشد داشته است.

وی درباره پرداخت وام بدون کارمزد در بانک مهر ایران اظهار داشت: این مدل برای بانک‌هایی که شعبه‌ای ندارد قابلیت اجرایی بیشتری دارد البته ما نیز درصدد هستیم سال آینده کارمزد برخی از وام‌های پرداختی در بانک خود را حذف کنیم.

مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران درباره برنامه‌های این بانک در سال‌های آتی گفت: درصدد هستیم هم‌افزایی برای ارائه خدمات بانکی به کشورهای مسلمان داشته باشیم و فضاهای تعاملی و سرمایه‌گذاری با آنها برقرار کنیم.

حذف کارمزد وام قرض‌الحسنه با مصوبه شورای فقهی بانک مرکزی

در ادامه نشست مذکور محمدحسین حسین‌زاده، مدیر عامل بانک قرض الحسنه رسالت درباره حذف کارمزد تسهیلات قرض‌الحسنه بانک توضیح داد و گفت : ۱۵ سال است که برای اجرای این مدل تمرکز و بررسی‌های لازم انجام شده است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه بانک رسالت شعبه و کارکن ندارد، بنابراین نیازی نیست که بانک هزینه کند و درآمدهای خاص خود بانک هم قابل اداره کردن است؛ بنابراین تصمیم گرفتیم که وام قرض‌الحسنه بدون کارمزد را پرداخت شود.

مدیرعامل بانک قرض الحسنه رسالت افزود: مصوبه مذکور به شورای فقهی بانک مرکزی ارائه و تصویب شد و در انتظار ابلاغ آن هستیم و سال آینده مشتریان بانک می‌توانند وام قرض‌الحسنه را بدون کارمزد دریافت کنند.

وی درباره اهمیت پرداخت وام قرض‌الحسنه، گفت: قرض‌الحسنه در کسب‌وکارهای خرد و خانگی نقش قابل توجهی دارد و در کشور ما کارآفرینی اجتماعی با بانکداری کارآفرینی اجتماعی به هم متصل شده‌اند.

حسین‌زاده اظهار کرد: سال گذشته ۳۲۰ هزار فقره وام قرض‌الحسنه با همیاری اجتماعی پرداخت شده است.

در ادامه این نشست سید مفید حسینی کوهساری، رئیس مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه کشور ادامه داد: مقوله قرض الحسنه یک مقوله جهانی است و در تمام دنیا فعالیت بدون ربا متوجه است، حتی ادیان غیرتوحیدی هم نگاه قرض الحسنه وجود دارد این مقوله بین المللی است. قرض الحسنه یک موضوع ارزشی است، اگر چه در ابتدای قرن بیستم تلاش برای حذف دین از مقوله زندگی بود اما یک بازگشت به مبنای اخلاقی و دین را در چندین سال اخیر مواجه هستیم و ارتباط‌های میان رشته‌ای در این زمینه مطرح شده و این بازگشت در دنیای اسلام و شیعه هم وجود دارد.

حسینی گفت: فرهنگ خانواده قرض الحسنه خانوادگی در ایران به شدت رایج بوده و قرض الحسنه محدود به ۲ بانک نیست، بانکداری اسلامی در پاکستان و عربستان به شدت رایج بوده و حتی در اروپا نیز شعب بانک‌های قرض الحسنه وجود دارد. نیازمند نهادسازی برای فرهنگ قرض الحسنه هستیم و می‌شود با زیر ساخت‌هایی جذب سرمایه خارجی داشته باشیم و حتماً برای این باید برنامه ریزی شود.

حسینی کوهساری افزود: قرض‌الحسنه مقوله بین‌المللی است که باید به آن پرداخت و با توجه به اینکه ایران در بین ۴۵۰ میلیون مسلمان محوریت دارد می‌توان الگوی قرض‌الحسنه را ارائه کرد.

حسن چنارانی دبیر کمیسیون اقتصاد دولت نیز در ادامه نشست تخصصی گفت:دولت سعی کرد تا بار تسهیلات تکلیفی را از نظام بانکداری قرض الحسنه برداشته شود تا بتوانند با سهولت بیشتری به مردم تسهیلات پرداخت کند.

وی ادامه داد: دو رویکرد در برنامه ریزی دولت می‌تواند وجود داشته باشد؛ یکی جمع آوری برنامه‌ها و انتخاب از بین آنها است، دوم برنامه نویسی توسط خبرگان و نقد و اجرا به دست مجریان.

چنارانی تشریح کرد: دولت سیزدهم روش دوم را اجرا کرد، خبرگان برنامه را نوشته و مجریان آن را اجرا کنند، سند تحول در این زمینه نوشته شده و تمرکز ویژه ای بر اصلاح ساختاری بانک‌ها است، یکی از موضوعات مهم تمرکز بر بانکداری قرض الحسنه است و جایگاه بانک قرض الحسنه به صورت جداگانه بررسی می‌شود، دولت سعی کرد تا بار تسهیلات تکلیفی را از نظام بانکداری قرض الحسنه برداشته شد تا بتوانند با سهولت بیشتری به مردم تسهیلات پرداخت کنند.

این مقام مسئول گفت: اعتقاد داریم تا با مدل سازی جدید بانک‌های قرض الحسنه را بزرگ، قوی و ریشه دار کرده تا بتوانیم تعاملات منطقه‌ای بانکی در زمینه قرض الحسنه داشته باشیم، شاخص‌های عملکردی و ثبات در تصمیم گیری بانک‌های قرض الحسنه به شدت مهم بوده و این موضوع می‌تواند ابزار مهمی برای چانه زنی بانک‌ها برای تعاملات بین المللی باشد.

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.