تاریخ انتشار : سه شنبه 25 بهمن 1401 - 11:17
کد خبر : 44715

بانک‌های سنتی چطور می‌توانند توجه نسل جوان را جلب کنند؟

بانک‌های سنتی چطور می‌توانند توجه نسل جوان را جلب کنند؟
اخبار پولی مالی_ نئوبانک محصولی است که باعث می‌شود هر مشتری در تلفن همراه خود یک شعبه بانک داشته باشد و به جای مراجعه حضوری به شعب به همه خدمات بانکی را از طریق گوشی موبایل خود دریافت کنند. اصطلاح نئوبانک برای نسل جدید خدمات مالی به کار برده می‌شود که سعی دارند مدل کسب ‌و کار بانکی را مورد بازنگری قرار داده و به شیوه مشتری مدارتری آن را عرضه کنند.

به گزارش اخبار پولی مالی به نقل از دیوان اقتصاد، بانکداری دیجیتال با نئوبانک متفاوت است. این تفاوتی است که بیشتر بانک‌های سنتی از آن غافل هستند. بطوریکه گمان می‌کنند صرف ارائه خدمات دیجیتال آنها را به مقوله نئوبانک رسانده و مشتریان را بی‌نیاز از هر خدمت نوینی می‌کند. خدمات دیجیتالی بانک‌ها بصورت آنلاین بر بستر تلفن همراه یا کامپیوتر انجام می‌شود که مشتریان را تا حد زیادی از مراجعه به شعب بانکی بی‌نیاز می‌کند. اما این خدمات تماما و بطور کامل غیرحضوری نیست و مثلا برای افتتاح حساب یا دریافت رمز عبور موبایل بانک و نت بانک مشتری موظف است به شعبه بانک مراجعه کند. به عبارتی دیگر، بانک‌های دیجیتال، زیرمجموعه بانک‌های فیزیکی بوده و برای ارائه خدمات پرکاربرد به مشتریان به صورت شبانه‌روزی به وجود آمده‌اند.

در مقابل نئوبانک خدمات را بطور ۱۰۰درصد دیجیتال ارائه می‌کند. بطوریکه خبری از شعبه بانک به شکل سنتی نبوده و مشتری نیاز نیست که بطور فیزیکی به شعبه مراجعه کند. همه امور بانکی از صفر تا صد در نئوبانک ها به صورت آنلاین صورت می‌پذیرد.

به عبارتی نئوبانک تلاش می‌کند با استفاده از هوش مصنوعی و خدمات رایانش ابری، بانکداری شخصی را برای مشتری ایجاد کند که در این صورت نیازی به شعب بانکی و متصدی باجه بانک نیز نیست. فرآیند احراز هویت نیز با استفاده از همین هوش مصنوعی به صورت تماما آنلاین انجام می‌شود.

از دیگرسو نئوبانک‌ها به دلیل اینکه نیاز به شعب بانکی و کارمند ندارند، بسیار کم هزینه‌تر از بانکداری دیجیتال بوده و نرخ کارمزد کمتری نسبت به بانکداری دیجیتال می‌توانند داشته باشند. نئو بانک‌ها حتی می‌توانند با سرعت و سهولت بیشتری به کاربران خود تسهیلات ارائه کنند. به این صورت که با استفاده از الگوریتم‌هایی کاربران را اعتبارسنجی کرده و با ارائه رتبه اعتباری، بدون هرگونه کاغذ بازی و اتلاف وقت، به متقاضیان تسهیلات بدهند.

وجه تشابه نئوبانک‌ها با بانک‌های سنتی، نیز این است که هر دو آنها مجوز، اساسنامه و نام تجاری مخصوص خود را دارند و قوانین بانکداری سنتی برای نئوبانک‌ها هم برقرار است. بنابراین مشتریان جدید را از هر نظر مطمئن می‌کند.

توجه بانکداری سنتی به بانکداری دیجیتال و نئوبانک
با تغییر سلیقه مشتریان و ورود نسل جدید به عنوان مشتری به عرصه مراودات مالی، بانک‌های سنتی هم برای حفظ و گسترش مشتریان خود به ویژه نسل جوان، به بانکداری دیجیتال روی آورده و خدمات بسیاری را بر بستر اینترنت ارائه دادند. بطوریکه نه تنها نسل جدید بلکه نسل قدیمی که علاقه دیرینه‌ای به بانکداری سنتی و مراجعه به شعب بانکی داشتند هم به استفاده از این خدمات ترغیب شدند.

امروزه با توجه به رشد جمعیت، شعب بانکی بسیار خلوت‌تر از دهه‌های گذشته هستند و این امر بیانگر استقبال عموم جامعه به استفاده از خدمات دیجیتالی بانک‌ها است.

تجربه اخیر در دوران کرونا و نیاز به عدم حضور در محیط خارج برای همه مردم دنیا، بسیاری از کسب‌وکارها را ترغیب به استفاده از روش‌های جدیدی برای ارائه خدمات غیرحضوری کرده و کسب‌وکارهای آنلاین زیادی را رونق داد. در این میان بانک‌ها نیز فرصت مناسبی برای رشد خدمات نوین خود یافتند و به توفیق زیادی نیز دست یافتند.

این تجربیات علاوه بر پیشرفت در ارائه خدمات دیجیتال می‌تواند زمینه‌ساز حرکت بانک‌های سنتی به ارائه خدمات به شیوه نئوبانک یعنی خدماتی تماما غیرحضوری برای جلب رضایت مشتریان در دنیای پر از رقابت باشد. در شرایطی که اصل رقابت بر ارائه خدمات پیشرفته و خاص است، حرکت بانک‌های پرسابقه به سمت نئوبانک یک مزیت رقابتی چشمگیر خواهد بود.

در همین رابطه مجید رحمان زاده، معاون اداره کارت و خدمات نوین بانک تجارت، در حاشیه نمایشگاه کیتکس ۲۰۲۲ که در اردیبهشت ۱۴۰۱ برگزار شد اعلام کرد: بانک تجارت با ارائه سرویس‌های جدید بر مبنای تکنولوژی‌های نوآورانه سعی در ارائه سرویس‌ها در لایه‌های متفاوت دارد. سرویس‌هایی همچون بانکداری باز مبنی بر ارائه خدمات در لایه‌های زیرین و توسعه نئوبانک که مشتریان در هر زمان و هر مکان به خدمات بانک دسترسی داشته باشند. مشتریان به عنوان بزرگترین سرمایه برای بانک مورد توجه بوده و بانک با ارائه محصولاتی مانند همراه بانک تجارت، همچنان در مسیر رضایتمندی مشتریان حرکت می‌کند.

وی همچنین افزود: بانک تجارت همواره به سمت محصولات جدید حرکت خواهد کرد و سعی دارد از ظرفیت‌های داخلی کشور به منظور ارائه سرویس‌های جدید که باعث رضایت هر چه بیشتر مشتریان می‌شود، استفاده کند.

مرتضی ترک تبریزی نایب رئیس هیات‌مدیره بانک تجارت نیز اخیرا ضمن اشاره به بر اهمیت توجه به ابعاد اثرگذاری بانکداری دیجیتال در صنعت بانکداری و اعتماد بانک‌ها به فین‌تک‌ها در این عرصه عنوان کرد: هم اکنون برای اجرای امضا و احراز هویت الکترونیکی و صدور سفته و برات الکترونیکی، زیرساخت مورد نیاز در بانک تجارت فراهم شده است.

وی همچنین با اشاره به اهمیت توجه به ابعاد اثرگذاری بانکداری دیجیتال در صنعت بانکداری و اعتماد بانک‌ها به فین‌تک‌ها در این عرصه بیان کرد که در مقطع کنونی بازیگران اصلی فضای دیجیتال، فین‌تک‌ها هستند و فقط آنها می‌توانند نظام بانکی را دیجیتالی کنند. بنابراین باید از رشد و توسعه فین‌تک‌ها حمایت شود.
رئیس هیات‌مدیره بانک تجارت همچنین اظهار کرد: مردم از حوزه خدمات نوین بانکی جلوتر هستند و در حال حاضر هر بانک بیش از ۸ میلیون کاربر نصب‌کننده خدمات اختصاصی خود را دارد. بر این اساس بانک‌ها باید به سمت شخصی‌سازی خدمات خود حرکت کنند.

بنابر مطالب ذکر شده می‌توان این گونه عنوان کرد که استقبال مردم از بانکداری دیجیتال و به تبع آن نئوبانک‌ها و حمایت بانک‌ها از این نیاز و حرکت در این مسیر، فرصت خوبی برای جلب رضایت مشتریان و یک مزیت رقابتی خاص برای بانک‌ها است.

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.