تاریخ انتشار : پنجشنبه 11 آبان 1402 - 14:57
کد خبر : 70033

رییس سازمان بورس:

بازار سرمایه در کشور دستوری مدیریت نمی‌شود

بازار سرمایه در کشور دستوری مدیریت نمی‌شود
اخبار پولی مالی_ با وجود گسترش فعالیت های اقتصادی در بازار سرمایه، اما همچنان آشنایی بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط از این بازار ضعیف است.

به گزارش اخبار پولی مالی، مجید عشقی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اظهار این که به هیچ عنوان بازار سرمایه به صورت دستوری مدیریت نمی‌شود، گفت: با وجود گسترش فعالیت های اقتصادی در بازار سرمایه، اما همچنان آشنایی بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط از این بازار ضعیف است.

مجید عشقی روز پنجشنبه در همایش بورس و تامین مالی مازندران در ساری، افزود: آسیب شناسی از بازار سرمایه انجام شده است.

وی با ذکر این نکته که صرف معاملات در بازار سرمایه در اقتصاد کشور تاثیری ندارد، بلکه مشارکت اقتصادی زمانی موثر است که منابع مالی وارد شرکت های بورسی شوند، ادامه داد: درزمان حاضر سازمان بورس با هدف افزایش سواد مالی در جامعه به خصوص بین قشر دانش آموزان و دانشجویان و کسب و کارهای خرد ورود گسترده ای پیدا کرده است.

عشقی تصریح کرد: اگرچه شفافیت در بازار بورس یک اصل است اما آشنایی صحیح از بورس در استان های کشور بسیار ضعیف است، موضوعی که در استان ها شروع شد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور خاطرنشان کرد: باید اطلاع رسانی و آموزش صاحبان کارگاه های اقتصادی خرد و متوسطه در استان ها جدی گرفته شود.

انتشار اوراق بهادار در کمتر از ۴۵ روز

عشقی با بیان این که اکنون سرمایه بخش خصوصی در حوزه اوراق بیشتر از ۱۶۰ هزار میلیارد ریال است که سهم مازندران صفر است، گفت: در حالی که عمده شرکت ها در استان ها به ویژه مازندران از ظرفیت بالایی برای ورود و پذیرش در بازار سرمایه دارند، اما غفلت شده است.

وی ادامه داد: تاکید می کنم، تداوم کسب و کار خرد و متوسطه به آگاهی ورود به بازار سرمایه نیاز دارد.

وی در بخش دیگری با ذکر این نکته که بسیاری از شرکت های دولتی و خصوصی که بزرگ می شود نظارت ها بر آنان سخت می شود، همچنین استفاده از دارایی های شرکت نیز مورد توجه قرار نمی گیرد، گفت : از طرفی با افزایش سن صاحبان اصلی شرکت ها، ادامه فعالیت شرکت ها با چالش مواجه می شود.

وی ادامه داد: به طور یقین با بورسی شدن این شرکت ها مشکلات حل و فصل می شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور با بیان این که محصولات کشاورزی راهبردی مازندران در تامین نیاز داخل کشور و صادرات نیاز به حمایت جدی در بازار سرمایه دارد، بیان داشت: توسعه انبارهای پذیرش محصولات کشاورزی مازندران، تشکیل صندوق های کالایی با هدف جلوگیری از نوسانات قیمت محصولات کشاورزی با تامین به موقع سرمایه، افزایش کیفیت کالاهای تولید و استاندارد سازی در تایید گواهی سپرده بازار سرمایه از مزیت های بورسی شدن است.

عشقی تاکید کرد که سازمان بورس تمام قد در خدمت محصولات کشاورزی مازندران است، بازار روان بورس محصولات کشاورزی نیازمند حضور بیشتر مردم در بازی شفاف اقتصادی بازار سرمایه است.

وی با اشاره به این که گواهی سپرده کالایی محصولات کشاورزی نقش مهمی در رونق اقتصادی استان مازندران دارد، گفت: از آن جایی که به دلیل بهم ریختگی در واردات محصولات کشاورزی و بی برنامه کی با نوسانات قیمت بازار مواجه می شویم، با بورسی شدن این چالش ها از بین می رود.

وی گفت: برگزاری نمایشگاه بورس و بیمه در مازندران از سوی سازمان بورس و کالا حمایت و مشارکت می شود.

وی تصریح کرد: معتقدیم بخش خصوصی موتور توسعه بازار سرمایه هستند، فرصت سرمایه‌گذاری باید به اقشار مختلف معرفی می شود، سطوح خطر پذیری را در بازار سرمایه را باید متنوع کنیم.

وی با بیان این که با حمایت و هماهنگی دولت سیزدهم اکنون در کمتر ۴۵ روز انتشار اوراق بهادار صادر می شود، گفت: اکنون طرح های که مشتریان ارایه می کنند در اسرع وقت و با دقت بررسی می شود.

عشقی گفت: در ۲ سال اخیر ۶ نوع صندوق جدید در بورس شکل گرفته است و بورس با ابزار های جدید نیز وارد بازار شده است.

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.