تاریخ انتشار : سه شنبه 27 دی 1401 - 10:58
کد خبر : 41740

اینشورتک به روایت مدیرعامل بیمه تعاون

اینشورتک به روایت مدیرعامل بیمه تعاون
اخبار پولی مالی_ هلدینگ مکس در ویژه نامه ای به بازار جهانی صنعت اینشورتک با نیم نگاهی به قوانین و بازیگران این صنعت در ایران پرداخته و با یونس مظلومی، مدیرعامل شرکت بیمه تعاون نیز گفتگویی داشته است که در این مطلب به آن پرداخته خواهد شد.

به گزارش اخبار پولی مالی به نقل از روابط عمومی بیمه تعاون، در مقدمه ویژه نامه هلدینگ مکس آمده است که:
در محیطی که به سرعت در حال تغییر است، صنعت بیمه باید با دگرگونی های بی سابقه ای مانند پیشرفت در زمینه ی انتقال انرژی، افزایش اهمیت اقتصاد چرخشی، افزایش شهرنشینی و دیجیتال سازی، دست و پنجه نرم کند.
این الگوها تا مدت ها نحوه ی کار و زندگی ما را تحت تأثیر قرار خواهد داد. متغیرهایی بیرونی همچون همه گیری بیماری کرونا، تورم، جنگ و تلاطم های سیاسی نیز به نوبه خود بر بازارهای مختلف تأثیر گذاشته است.
روی هم رفته، در سال های اخیر، زمین بازی برای صنعت بیمه بسیار پیچیده و ناهموار شده است. از آغاز فعالیت صنعت اینشورتک سال های زیادی می گذرد ولی رشد این صنعت در سال های اخیر شتاب بی سابقه ای گرفته است. صرف نظر از شرایط سیاسی و اقتصادی کنونی، خوش بینی به بازار اینشورتک بعد از سال ۲۰۲۰، به افزایش خارق العاده ی حجم سرمایه گذاری و تعداد معامله ها در این بازار انجامیده است.
طی چند سال گذشته، هم بیمه گران قدیمی و سنتی به اهمیت تحول دیجیتل در الگوهای کسب و کار پی برده اند و هم اینشورتک های نوپا به پیچیدگی ها و دشواری های صنعت بیمه واقف شده اند.
این صنعت که خوش بینی پساکرونا و بادهای اقتصادی موافق نیروی پیش برنده آن شده است، توانسته سرمایه گذاری های تکنولوژیک بیشتری را تجربه کند. اما با اینکه سرمایه گذاری های کنونی کافی به نظر می رسد، ولی بسیاری از سرمایه گذاران به دلیل شرایط سیاسی و اقتصادی کنونی جهان، محتاطانه تر رفتار می کنند.
در سال های پیش رو، شرکت های بیمه برای سازگار شدن با پیامدهای همه گیری بیماری کرونا، با مساول و مشکلات متعددی مواجه خواهند بود. طی سال های آتی، عواملی از قبیل دشواری های اقتصادی، احتمال تداوم تورم در اقتصاد جهان، تغییر ترجیحات خریداران و نگرانی های محیط زیستی و اجتماعی و حاکمیتی بخشی از مشکلاتی اند که در مسیر اینشورتک ها وجود خواهد داشت.
شرکت های بیمه، به لطف دیجیتال سازی، می توانند فرایندهایشان را ساده سازی و ناکارآمدی هایشان را رفع کنند و به این ترتیب، مشکلات را پشت سر بگذارند.
با این حال، توسعه دهندگان فناوری های دیجیتال، همچنان باید هزینه های عملیاتی خود را مهار کنند، هزینه جذب مشتری را پایین بیاورند، ارزش طول عمر مشتری را افزایش دهند و اقتصاد واحد را بهبود ببخشند و نسبت خسارت را کاهش دهند.

بر اساس این مقدمه، از یونس مظلومی، مدیرعامل بیمه تعاون پرسش به میان آمده است که «مسیر تحول دیجیتال در صنعت بیمه کشور را چطور ارزیابی می کنید؟ در مسیر امروز صنعت بیمه، روند تحول دیجیتال تا چه اندازه می تواند اهمیت داشته باشد؟»
مظلومی در پاسخ مطرح می کند: «حقیقت این است که روند تحول دیجیتال در صنعت بیمه کشور ما روندی آرام و به نسبت کند است. البته این طور نیست که در این زمینه هیچ فعالیتی انجام نشده باشد. قطعاً شرکت های بیمه در مسیر تحول دیجیتال حرکت هایی انجام داده اند اما این حرکت به آهستگی بوده است. اصلی ترین دلیل کندی این روند را نیز باید در زیرساخت های صنعت بیمه کشور دنبال کرد.»
مدیرعامل بیمه تعاون ادامه داد: «ما امروز در کشور، یک سامانه جامع بیمه گری که بتواند پاسخگوی همه نیازمندی های تحول دیجیتال باشد در اختیار نداریم. امروز در دنیا شاهد تحول دیجیتالی بزرگی در تمامی لایه های زنجیره ارزش بیمه از صدور تا پرداخت خسارت هستیم. این موضوع نیازمند موتور محرک چابک و به روزی است. موتور محرکی که فرآیند فناوری اطلاعات شرکت های بیمه را فراهم می کند باید بتواند زمینه های انجام یک تحول دیجیتال را آماده کند.»
وی در توضیح تکمیلی اضافه می کند: «ولی ما به سبب نداشتن یک سامانه جامع بیمه گری منسجم که نیازمندی های روز را برطرف کند، شاهد روند چشم گیری از تحول دیجیتال نیستیم؛ ضمن اینکه امروز تمرکز بیشتر شرکت های بیمه در روند تحول دیجیتال بر موضوع فروش خلاصه شده است، در حالی که تحول دیجیتال در دنیا بسیار دامنه گسترده ای دارد و شامل فرایندهای مختلفی است، مانند فروش، پرداخت خسارت، ارزیابی ریسک و ساده سازی فرایندها که امیدواریم در آینده نزدیک، شرکت های بیمه به این موضوعات بیشتر از مسئله فروش در بحث تحول دیجیتال تمرکز داشته باشند».

به نظر شما چرا نوآوری در صنعت بیمه کشور با کندی و مقاومت های بسیار همراه است؟ ریشه این چالش را در چه می بینید؟
مظلومی در پاسخ مطرح می کند که «صنعت بیمه کشور ما آنطور که باید به استقبال اقدامات نوآورانه نرفته است. نکته اینجاست که نوآوری هزینه دارد و شرکت هایی که برای نوآوری در ساختارهای عملیاتی خودشان هزینه می کنند، امید دارند که از مزیت های آن روند نوآوری نیز استفاده کنند. اما در کشور ما این مزیت نصیب شرکت های بیمه نمی شود».
مدیرعامل بیمه تعاون ادامه می دهد: «برای اینکه به محض انجام یک حرکت نوآورانه از سوی یک شرکت بیمه، شرکت بیمه بزرگتری وارد کار می شود و با کپی برداری از آن اقدام نوآورانه، همه مزیت را به نفع خودشان مصادره می کند. از سوی دیگر در شرکت های بزرگ تر به سبب دیوان سالاری و نظام بوروکراتیک گسترده ای که در ساختارهای خود دارند، اقدامات نوآورانه با کندی و مخالفت های مختلفی روبه رو می شود».
وی همچنین می افزاید: «علاوه بر این به نظر من، یکی از مهم ترین دلایل کندی روند نوآوری در شرکت های بیمه به منابع انسانی آنها بر می گردد. برای انجام نوآوری در یک شرکت باید ترکیب منابع انسانی، ترکیبی متنوع از افراد مختلف باشد؛ چه از افرادی که دانش بیمه ای دارند، چه اشخاصی که دانش حقوقی و مالی دارند. در این میان حضور افرادی که به عنوان دانشمند داده تخصص دارند نیز از همه مهم تر است».
مظلومی در ادامه گفت: «ما امروز در شرکت های بیمه کمبود متخصص داده داریم، به خصوص کارشناسانی که در فعالیت های روزمره شرکت های بیمه و نه لزوماً فقط در بخش فناوری اطلاعات شرکت ها حضور داشته باشند؛ ما نیاز داریم که متخصص داده در بخش بیمه های اتومبیل، در بخش آتش سوزی، در بخش بیمه های عمر و زندگی و …به شکل پیوسته حضور داشته باشند».
مدیرعامل بیمه تعاون تصریح می کند که: «حضور این متخصصان داده ورزی در بخش های مختلف می تواند امید به انجام اقدامات نوآورانه را هم برای ما به همراه داشته باشد. به نظر من مهم ترین دلیل کندی نوآوری را باید در کمبود نیروهای متخصص داده در صنعت بیمه کشور دنبال کرد».

چقدر به نقش استارتاپ های بیمه ای در رونق کسب و کار بیمه و افزایش ضریب نفوذ که امروز یکی از دغدغه های بزرگ مسئولان است باور دارید؟ برای استفاده از قابلیت های فعالان این عرصه باید چه روند تسهیلگری، چه از سوی صنعت چه از سوی رگولاتور در نظر گرفته شود؟
وی در پاسخ به این سوال مطرح کرد: «در کشورهای توسعه یافته برای استارتاپ ها و شرکت هایی که در حوزه نوآوری فعالیت می کنند معمولاً قوانین، هر از گاهی تسهیل می شوند و سندباکس ها برای تسامح و تساهل در روند فعالیت این شرکت ها تعریف شده اند. این روند تسهیل گری باعث می شود تا استارتاپ ها با فراغ بال دست به نوآوری بزنند و جرئت انجام اقدامات ساختارشکنانه را داشته باشند.»
مظلومی همچنین اظهار داشت: «اصلاً همین اقدامات ساختارشکنانه است که یکباره باعث تحولات شگرف و برهم زننده در صنایع می شود. در کشور ما سختگیری های بسیار زیادی سد راه فعالیت استارتاپ هاست چراکه هر اقدام نوآورانه ای ممکن است با موانع قانونی برخورد داشته باشد.»
مدیرعامل بیمه تعاون در ادامه بیان کرد: «مسئله رگولاتوری مهم ترین چالش امروز استارتاپ ها در ایران است که در این میان صنعت بیمه می تواند با تسهیل و ساده سازی قوانین و حتی مقررات زدایی زمینه فعالیت بهتر استارتاپ ها را فراهم کند».

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.