تاریخ انتشار : شنبه 3 دی 1401 - 10:08
کد خبر : 39020

کارشناس حقوقی بازار سرمایه عنوان کرد:

افشا جزئیات معاملات با اهمیت شرکت‌ها، تکلیف دستورالعمل جدید حاکمیت شرکتی

افشا جزئیات معاملات با اهمیت شرکت‌ها، تکلیف دستورالعمل جدید حاکمیت شرکتی
اخبار پولی مالی_ مطابق ماده ۳۱ دستورالعمل جدید حاکمیت شرکتی از این پس به منظور حفظ حقوق سهامداران خرد، سود سهامداران عمده و کنترلی نباید پیش از سایر سهامداران پرداخت شود. همچنین طبق ماده ۷ این آئین‌نامه، هیات‌مدیره شرکت‌ها می‌بایست ضمن استفاده از گزارش کارشناس رسمی منتخب مراجع ذیصلاح قانونی در معاملات با اهمیت، جزئیات معاملات را نیز افشا کنند.

به گزارش اخبار پولی مالی به نقل از بازار سرمایه، مهدی علیخانی، کارشناس حقوقی بازار سرمایه در رابطه با تاثیر اجرای دستورالعمل حاکمیت شرکتی بر حفظ حقوق سهامداران خرد، اظهار کرد: حاکمیت شرکتی مجموعه‌ای از قواعد و سازوکارهای قانونی و مالی است که اجرای آن ضمن هدایت و کنترل شرکت‌ها و روابط بین سهامداران، موجب اثربخشی، کارایی، رشد پایدار و ثبات مالی شرکت می‌شود.

وی افزود: مطابق ماده ۳۱ دستورالعمل جدید حاکمیت شرکتی از این پس، به منظور حفظ حقوق سهامداران، سود سهامداران عمده و کنترلی نباید پیش از سایر سهامداران پرداخت شود. همچنین طبق ماده ۷ این آئین‌نامه، هیات مدیره شرکت‌ها می‌بایست ضمن استفاده از گزارش کارشناس رسمی منتخب مراجع ذیصلاح قانونی در معاملات با اهمیت، جزئیات معاملات را نیز افشا کنند.

این کارشناس حقوقی بازار سرمایه گفت: در دستورالعمل قبلی، برخی از موارد غیرواقع‌بینانه تنظیم شده بود و امکان اجرای برخی از بندهای آن به علت شرایط خاص حاکم بر بسیاری از شرکت‌ها و عدم پیش‌بینی در لایحه اصلاحی قانون تجارت نبود؛ به نحوی که در این رابطه می‌توان به تعداد اعضای مستقل هیات مدیره که نباید کمتر از ۲۰ درصد تعداد کل آن بودند، اشاره کرد.

علیخانی بیان کرد: موضوعاتی از جمله تشکیل کمیته‌های تخصصی و بررسی معاملات با اشخاص وابسته که در دستورالعمل جدید حاکمیتی بر آن تاکید شده، می‌تواند مانع تضییع حقوق سهامداران، بالاخص سهامداران اقلیت شود.

این کارشناس حقوقی بازار سرمایه در پایان گفت: سازمان بورس اوراق بهادار به عنوان نهاد ناظر بر بازار سرمایه، مکلف است اجرای دقیق دستورالعمل را توسط اشخاص تحت نظارت خود رصد کرده و با هرگونه نقض اصول حاکمیت شرکتی و تخلف شرکت‌ها، قاطعانه و با فوریت و بدون هرگونه تسامح و اغماضی برخورد و رسیدگی کند.

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.