تاریخ انتشار : دوشنبه 26 دی 1401 - 10:45
کد خبر : 41581

عسل اشتری:

آرامش خیال، ارمغان صنعت بیمه

آرامش خیال، ارمغان صنعت بیمه
اخبار پولی مالی_ سرپرست بیمه های مسئولیت و مهندسی بیمه تعاون، در یادداشتی به تشریح بیمه و بایسته های آن پرداخته است؛ امری که شاید سوال ذهنی بسیاری از افرادی باشد که برای افرادی که به چرایی و ضرورت بیمه می اندیشند.

به گزارش اخبار پولی مالی به نقل از روابط عمومی بیمه تعاون، عسل اشتری، سرپرست بیمه های مسئولیت و مهندسی بیمه تعاون در یادداشت خود با عنوان «آرامش خیال، ارمغان صنعت بیمه» آورده است:

درباره بیمه زیاد می شنویم و می خوانیم. در تبلیغ های تلویزیونی و بیلبوردهای سطح شهر درباره بیمه تبلیغات بسیار است. با وجود تمام این حرف ها، همچنان بسیاری از افراد ارزش و اهمیت بیمه را درک نکرده اند و از نقش حمایت گرانه بیمه بی خبرند؛ در صورتی که بیمه مزایای بسیاری برای زندگی شخصی و حرفه ای مردم دارد.

به دلیل حس همبستگی، خانوارها تمایل بیشتری به افزایش رفاه دارند؛ به همین علت به طور غیرقابل باوری بیمه ها اعم از بیمه های اجتماعی، اشخاص و اموال در سبد هزینه های خانوارها جا گرفته اند.

این ضریب نفوذ به قدری بالا و نامحسوس است که گاهی بعضی از خانواده ها از وجود آن اطلاعی ندارند؛ به طور مثال یک خانواده سه نفره که در منزل استیجاری سکونت دارند در قبض آب، برق و گاز پرداختی به طور نامحسوس حق بیمه پرداخت می کنند.

رفاه خانواده معمولاً به دو دسته عوامل کمی و کیفی بستگی دارد. در دسته کمی، درآمد یالا و پایدار می تواند در افزایش رفاه خانوار نقش آفرینی کند و در دسته کیفی، «آسایش خاطر» از وضعیت آینده اقتصادی خانوار، بُعد رفاه را متأثر می سازد.

گرچه بیمه از هر دو جنبه می تواند رفاه خانوار را بهبود بخشد اما مهم ترین نقش بیمه به جنبه کیفی افزایش رفاه یعنی برگرداندن آسایش خاطر به خانواده یا فرد نسبت داده می شود.

برای درک بهتر، کافی است صاحب زمین کشاورزی را تصور کنیم که به علت موقعیت جغرافیایی زمین خود مدام در معرض سیل است.

پرواضح است که اگر صنعت بیمه ای نباشد که خسارت احتمالی را تضمین کند، نبود آسایش خاطر، رفاه او را متزلزل می کند.

در مثالی دیگر، امروزه هزینه های درمان، بخش چشمگیری از سبد هزنیه ای خانوار به ویژه در سطوح پایین جامعه را به خود اختصاص داده است. به همین علت، بیماری های احتمالی به شدت از زاویه عدم آسایش خاطر، رفاه چنین خانواده هایی را تحت تأثیر قرار می دهد، اما بیمه درمان با دریافت مبلغ اندک ماهانه، هزینه های درمان بیماری های احتمالی فرد را بیمه می کند و در اصل، آرامش خاطر مالی به بیمه خانواده در زمینه بیماری می دهد.

صنعت بیمه یکی از عمده ترین نهادهای اقتصادی و قوی ترین و غیرقابل انکارترین پشتیبانی کننده و تأمینی برای دیگر موسسات اقتصادی، اجتماعی و خانواده به شمار می رود.

اگر سرمایه گذار برای حفظ سرمایه و تداوم فعالیت های اقتصادی خویش از پوشش های بیمه ای حسب ضرورت برخوردار نباشد، چه بسا در معرض ورشکستگی و اضمحلال قرار گیرد.

بیمه می تواند در هنگام وقوع اتفاقات ناگوار، جلوی ضرر مالی شما را بگیرد. گرجه بیمه می تواند تا حدودی خیال شما را راحت کند، اما مانند یک حساب پس انداز نیست که هر پولی که در آن می گذارید، متعلق به خودتان باشد؛ پولی که می توانید از یک شرکت بیمه طلب کنید، به نوع قرارداد بیمه شما با شرکت بیمه گر بستگی دارد.

بیمه ها انواع مختلفی دارند و هرکدام از آنها می توانند در زمان نیاز، بخشی از هزینه ها را پوشش دهند. بیمه سلامت، درمان و همچنین بیمه عمر از مهم ترین بیمه هایی هستند که نه تنها در هزینه ها به ما کمک می کنند، بلکه نوعی سرمایه گذاری محسوب می شوند؛ بر همین اساس است که اهمیت استفاده از بیمه در زندگی بالا است.

بیمه علاوه بر زندگی در کار و تجارت نیز مورد نیاز است. در اصل استفاده از بیمه نوعی آینده نگری محسوب می شود که می تواند به جبران هزینه ها در آینده کمک کند.

آرامش ذهنی از مهم ترین مزایای بیمه در زندگی افراد جامعه است. استرس ها و دغدغه های روزانه افراد در زندگی زیاد شده که احتمال وقوع اتفاقی که به موجب آن شخص متحمل خسارت شود نیز یکی از این استرس ها است؛ بنابراین داشتن بیمه در هر بخش از زندگی امری مفید و ضروری است.

اهمیت بیمه در بالا بردن رفاه فردی و گروهی به قدری بالا است که بسیاری از دولت ها برای جبران هزینه های ناشی از هرگونه خسارتی، برخی از بیمه نامه ها را اجباری کرده اند. به طور مثال هزینه بیمه درمان در اکثر کشورهای اروپایی توسط دولت پرداخت می شود.

منبع: روزنامه صمت

اخبار پولی مالی

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.