تاریخ انتشار : دوشنبه 26 دی 1401 - 17:07
کد خبر : 41690

یک ابزار امن برای مراودات مالی برای مشتریان بانک صادرات

یک ابزار امن برای مراودات مالی برای مشتریان بانک صادرات
اخبار پولی مالی_ در شرایطی که افراد ترجیح می‌دهند بیشتر امور بانکی خود را به صورت الکترونیک انجام داده و تا حد امکان این قبیل امور را به شکل غیر حضوری پیش ببرند، خدمات بانکی بروز و مطمئن پاسخی بر این نیاز مشتریان است.

به گزارش اخبار پولی مالی به نقل از دیوان اقتصاد، یکی از مخاطراتی که دارندگان چک همواره با آن مواجه هستند، جعل، سرقت و ازبین رفتن چک‌های فیزیکی و کاغذی است که دارنده چک را با مشکلات متعددی مواجه می‌کند.

برهمین اساس، چک دیجیتال یکی از راهکارهایی است که به تازگی در خدمت مشتریان بانک‌ها قرار گرفته است. این نوع چک ماهیتی مشابه چک کاغذی دارد و تمامی مقررات چک کاغذی در مورد آن صدق می‌کند. در چک دیجیتال، کاغذ از موجودیت چک حذف و با استفاده از امضای دیجیتال چک معتبر می‌شود. در این خصوص سامانه چکنو با هدف ایجاد بستر امن بین بانکی برای ارایه چک دیجیتال و برطرف کردن مشکلات چک فیزیکی ایجاد شده و بانک‌ها با بهره‌گیری از سرویس‌های ارایه شده توسط این سامانه می‌توانند سرویس‌های چک دیجیتال را به مشتریان خود عرضه کنند.

چک امن دیجیتال بانک صادرات ایران با نام اختصاصی «چکنو» پاسخی است بر نیازهای متعدد مشتریان شبکه بانکی که دیماه ۱۴۰۱ توسط این بانک رونمایی شد. بانک صادرات ایران با راه‌اندازی سامانه چکنو، گامی موثر در جهت اجرایی کردن صدور و انتقال چک‌های الکترونیک برداشته است. سامانه چکنو بانک صادرات، با ارائه خدمت صدور چک الکترونیک کمک بسیاری به حفظ امنیت چک کرده و مشتریان دیگر از این بابت نگرانی نخواهند داشت. از طرفی نیز کارمزد چک‌های الکترونیک نسبت به چک‌های کاغذی کمتر است.

چکنو بانک صادرات، سامانه‌ای است که جهت درخواست صدور دسته چک الکترونیک بانک صادرات، صدور، انتقال و نقد کردن آن راه اندازی شده است. بدین منظور لازم است کاربر، ابتدا همراه بانک صادرات را بر روی تلفن همراه خود نصب کرده و برای تایید امضای دیجیتال از طریق اپلیکیشن هامون اقدام کند. پس از آن کاربر می‌تواند از خدمات چکنو بانک صادرات استفاده کند.

برای ورود به سامانه چکنو بانک صادرات، لازم است متقاضی، در مرورگر خود آدرس سایت بانک صادرات را جستجو کرده تا وارد سایت اصلی شود و سپس در قسمت پایین صفحه، بر روی گزینه (چکنو) چک امن دیجیتال کلیک کند.

با عملیاتی شدن «چکنو»، بانک صادرات ایران به عنوان بانک پیشرو برای تسهیل داد و ستد، کاهش هزینه مبادلات، ارتقای سرعت معاملات در فضای کسب و کار و افزایش کارایی چک، «چک امن دیجیتال» را به عنوان خدمتی نوین ارائه کرد و مشتریان، فعالان اقتصادی و بازرگانان می‌توانند با استفاده از این خدمت برای به حداقل رساندن ریسک‌ها و نگرانی‌های موجود در مورد چک‌های کاغذی به صورت غیرحضوری و بدون مراجعه به شعب، از این فناوری نوین استفاده کنند.

به گفته سید ضیاء ایمانی، مدیر عامل بانک صادرات ایران سامانه چکنو توانایی این را دارد که انقلاب عظیمی را در زمینه مراودات مالی و چک ایجاد کرده و خدمات سودمندی را به مشتریان داده و بسیاری از مشکلات شبکه‌های بانکی را نیز حل کند. وی همچنین اعلام کرد: چک الکترونیکی، همان مزایا و الزامات چک‌های کاغذی را دارد با این تفاوت که باعث صرفه‌جویی در تولید و چاپ کاغذها و تحویل چک‌ها به مشتریان می‌شود و تأثیرات مثبت زیست‌محیطی به همراه خواهد داشت و همچنین مشتریان فضای داخلی بانک را خالی کرده و این امر منجر می‌شود که بانک به فعالیت‌های دیگر خود برسد و در نهایت خدمات بهتری را به مردم ارائه بدهد.

نحوه استفاده از چکنو
استفاده از چک امن دیجیتال بانک صادرات ایران نیازمند نصب کردن نرم‌افزار همراه‌بانک صادرات ایران و نرم‌افزار «هامون» برای انجام امضای الکترونیکی است. این دسته‌چک الکترونیک با نام تجاری چکنو فعلاً برای مشتریان حقیقی بانک و با ١٠ برگ صادر خواهد شد. مشتریان با نصب نرم‌افزار «هامون» بر روی تلفن همراه، عملیات غیرحضوری احراز هویت از طریق سامانه «شاهکار» را انجام داده و گواهی امضای الکترونیکی در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

سپس برای استفاده از چک امن دیجیتال با ورود به همراه بانک صادرات ایران و انتخاب گزینه فعال‌سازی، امکان درخواست دسته چک فراهم می‌شود و با اتمام فرآیند صدور دسته‌چک، مشتری می‌تواند به صورت غیرحضوری با انتخاب گزینه دریافت اطلاعات دسته چک و سریال چک‌های مصرف نشده، صدور چک و درج اطلاعات ذی‌نفع، اقدام به صدور چک دیجیتال کند.

چکنو صادر شده به دو صورت حضور در شعبه یا ورود به نرم‌افزار همراه بانک صادرات ایران امکان نقد کردن آن وجود دارد. همچنین در زمان انتقال مبلغ چک امن دیجیتال به حساب ذی‌نفع، امکان انتقال آن به دیگری نیز وجود دارد.

مزایای استفاده از چکنو برای مشتریان:
تسهیل خدمات غیرحضوری چک
افزایش امنیت و کاهش ریسک در پرداخت و مدیریت ریسک بهتر
عدم نگرانی از سرقت، مفقودی، از بین رفتن در حوادث غیرمترقبه مانند آتش‌سوزی و…
جلوگیری از تحریف، مخدوش شدن و مغایرت عدد و حروف نسبت به چک کاغذی
کاهش بیشتر تعداد چک‌های برگشتی
کنترل بهتر تخلفات احتمالی و کمک مؤثر به کاهش زندانیان چک
داشتن الزامات قانونی چک کاغذی و صرفه‌جویی در مصرف کاغذ
کاهش ارزبری برای واردات مواد اولیه کاغذ چک
امکان صدور و وصول چک در هر ساعت از شبانه‌روز
سرعت و دقت بیشتر در نقدشوندگی نسبت به چک کاغذی
امکان استعلام، مشاهده کارتابل و دسترسی به سابقه چک‌های کارسازی شده از طریق بازیابی ذخیره داده‌ها
عدم نیاز به ارسال نسخه فیزیکی چک
حذف نگرانی افراد در خصوص ثبت چک در سامانه
حذف مراحل زمان‌گیر مثل جابه‌جایی، دسته‌بندی و حسابداری چک‌ها
تمرکز کارکنان بر ارائه سایر خدمات بانکی با خلاصی از مشکلات مترتب بر کارسازی چک کاغذی
حرکت در مسیر بانکداری دیجیتال و کاهش هزینه بانکداری
افزایش کیفیت خدمات بانکی و اثر مثبت بر سودآوری بانک

گفتنی است، متقاضیان جهت استفاده از این خدمت می‌توانند با نصب همراه بانک صادرات را بر روی تلفن همراه نصب خود، در اپلیکیشن هامون امضای دیجیتال را تایید کرده و ئرخواست صدور جک الکترونیک بدهند.

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.