تاریخ انتشار : دوشنبه 9 بهمن 1402 - 12:52
کد خبر : 76910

گزارش:

گره توسعه شرق کشور با مشارکت بانک ایران زمین باز می شود

گره توسعه شرق کشور با مشارکت بانک ایران زمین باز می شود
اخبار پولی مالی- بانک ایران زمین در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی خود و تسریع در توسعه منطقه ای فرامنطقه ای، از احداث کریدور ریلی سراسری شمال جنوب ایران در شرق کشور (چابهار- سرخس) حمایت مالی به عمل می آورد.

به گزارش اخبار پولی مالی، احداث دومین کریدورشمالی جنوبی شرق کشور نه تنها یکی از آرزوهای  دیرینه مردمان سخت کوش خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان بود بلکه این مگا پروژه با توجه به موقعیت ژئواکونومیکی کشور و تغییرات سیاسی در آسیای مرکزی و شرق اروپا مورد توجه بسیاری از کشورها برای بهره مندی از مزایا و امکانات گسترده آن قرار گرفته است.

پروژه های ریلی به دلیل مقرون به صرفه بودن در مقایسه با سایر روش های حمل و نقل، حمل و نقل کالا و مسافر، سازگاری با محیط زیست، ظرفیت بالای حمل کالا و مسافر در مقایسه با خودرو و هواپیما، قابل اعتماد بودن، ایمنی  بیشتر، کاهش تراکم ترافیک جاده ای و هوایی، انعطاف پذیری و بهره وری بیشتر در مصرف انرژی همواره مورد توجه کارشناسان و فعالان اقتصادی قرار داشته است. مزایای احداث ابرپروژه کریدور ریلی شرق ایران ( چابهار – سرخس) را می توان به ترتیب زیر خلاصه کرد:

الف –ایجاد امکان واردات اقلام مورد نیاز استانهای شرقی کشور و کاهش اتکا به بندی عباس و بندر امام خمینی در خلیج فارس.

ب-  افزایش کارکرد بندر چابهار و راه آهن چابهار زاهدان از طریق اتصال کریدور مزبور به مبادی مرزی نظیر در افغانستان و آسیای مرکزی .

پ – تقویت زیرساخت ریلی استاندارد جهت افزایش صادرات استانهای در مسیر این کریدور و استانهای مجاور.

ت- افزایش تعاملات اقتصادی ایران با کشورهای همسایه شرقی و شمالی کشور.

ث-  تقویت موقعیت راهبردی بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور در قالب هاب تجاری و ترانزیتی  قاره ای بین قاره ای.

ج- کمک به توسعه منطقه ای و فرامنطقه ای که به دلیل ضعف زیرساخت های لازم با تاخیر و عقب ماندگی روبرو بود اند.

چ- راه اندازی کریدور ترانزیتی شرق ایران همچنین می تواند با افزایش پیوند های اقتصادی و اجتماعی جدید، در نقش عامل کاهنده تنش های سیاسی و اجتماعی عمل کرده و صلح و همکاری های مثبت منطقه ای را تقویت کند.

ح- احداث کریدور ترانزیتی شرق ایران موقعیت ژئواکونومیکی و ژئوپولیتیکی کشور را به میزان قابل توجهی بهبود می بخشد و از این منظر باعث تقویت قدرت ملی می شود.

با توجه به موارد بالا و دستور رئیس جمهوری مبنی بر تسریع در احداث این پروژه بانک ایران زمین اقدام به مشارکت در کنسرسیوم بانکی برای تکمیل و راه اندازی این ابرپروژه ملی کرد که طبق برآوردهای اولیه بیش از ۱.۵ میلیارد دلار ارزش آن است.

تزریق بخشی از منابع در اختیار بانک ایران زمین موچب تسریع در احداث این کریدور ریلی مهم شده و آرزوی دیرینه مردمان این سرزمین را به ویژه ان بخش از شهروندانی را که در طول این مسیر ریلی زیست می کنند براورده می سازد.

بانک ایران زمین با حضور در کنسرسیوم بانکی شامل بانک های ایران زمین، رفاه، تجارت، خاورمیانه، ملت و ملی،

عاملیت تامین بخش از نیازهای مالی احداث کریدور ریلی شرق کشور به مبلغ هزار میلیارد ریال را برعهده گرفته است.

گفتنی است: راه آهن چابهار ـ سرخس به طول ۱۶۴۰ کیلومتر در قالب ۲ قطعه خط ریلی چابهار به زاهدان و زاهدان به سرخس در حال اجراست، قطعه اول این پروژه به طول ۵۷۰ کیلومتر، چابهار را به زاهدان و مرز میلک وصل می کند که عملیات اجرایی ان هم اکنون بیش از ۷۰ درصد پشرفت داشته و اعلام شده است که در سال ۱۴۰۳ به پیشرفت ۱۰۰ درصد می رسد و قطعه دوم هم به طول ۱۰۷۰ کیلومتر زاهدان را به بیرجند، مشهد و در انتها سرخس متصل خواهد کرد. قطعه دوم  با ۱۳ قطعه در قالب ۴۳۲ کیلومتر در حوزه سرزمینی خراسان جنوبی قرار دارد. در حال حاضر عملیات اجرایی راه آهن نهبندان- بیرجند- قاین- یونسی با حمایت بانک ایران زمین و کنسرسیوم همراه آغاز شده است.

ابرپروژه خط ریلی چابهار سرخس می تواند یکی از بزرگترین مشکلات توسعه ای منطقه شرق کشور را که همانا کمبود زیرساخت های ارتباطی و در نتیجه کمبود سرمایه گذاری و دوری از بازارهای تولید و مصرف است را حل کرده و رشد و توسعه منطقه ای و در نهایت امید را به شرق کشور هدیه دهد. از این منظر عاملیت تامین مالی بخشی از هزینه های احداث این پروژه توسط بانک ایران زمین نه تنها یک مشارکت اقتصادی سودآور بلکه تحقق مسئولیت اجتماعی شرکتی این نهاد پولی و مالی در قبال مردم هوشمند ایران بزرگ  است.

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.