تاریخ انتشار : شنبه 10 تیر 1402 - 14:14
کد خبر : 58135

گزارش اختصاصی اخبار پولی مالی

کاهش ۲۹ درصدی سود خالص هرسهم بانک پارسیان

کاهش ۲۹ درصدی سود خالص هرسهم بانک پارسیان
اخبار پولی مالی_ بررسی صورت‌های مالی بانک پارسیان برای دوره مالی منتهی به 29 اسفند 1401 نشان می‌دهد که سود خالص این بانک 29 درصد نسبت به سال قبل از آن کاهش داشته و از 7 هزار و 200 میلیارد تومان به 5هزار و 120 میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پولی مالی، بانک پارسیان صورت‌های مالی حسابرسی نشده خود مربوط به دوره منتهی به ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۱ را منتشر کرده که براساس آن، سود خالص هر سهم این بانک هم از ۴۶۱ ریال به ۳۲۸ ریال کاهش یافته است.

این در حالی است که در دوره مورد گزارش، هزینه سود سپرده‌ها در این بانک افزایشی ۲۶ درصدی یافته و از ۱۹ هزار و ۲۵۳ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به ۲۴ هزار و ۱۸۳ میلیارد تومان رسیده است. هرچند که درآمدهای این بانک از محل تسهیلات اعطایی در این دوره رشدی ۴۶ درصدی را نشان می‌دهد و از ۱۰هزار و ۳۸۵ میلیارد تومان به ۱۵ هزار و ۲۱۳ میلیارد تومان افزایش یافته است.

بانک پارسیان که با نماد «وپارس» در بورس تهران فعالیت می‌کند، در دوره ۱۲ ماهه منتهی به پایان اسفند ۱۴۰۱ ، رقمی معادل ۲هزار و ۷۵۷ میلیارد تومان درآمد از محل کارمزدهای خود داشته که این درآمدها ۴۱ درصد از مدت مشابه سال ۱۴۰۰ بیشتر است. اما همزمان سود سرمایه‌گذاری‌های این بانک در این دوره با ۱۱ درصد کاهش نسبت به سال قبل از آن، ۳هزار و ۷۳ میلیارد تومان اعلام شده است.

همزمان جمع درآمدهای عملیاتی بانک پارسیان در سال گذشته ۹هزار و ۶۷ میلیارد تومان اعلام شده که ۲۶ درصد کمتر از ۱۲ هزار و ۲۰۱ میلیارد تومان سال ۱۴۰۰ است.
هزینه‌های اداری و عمومی این بانک هم ۷۱ درصد در سال گذشته بیشتر از سال ۱۴۰۰ بوده به نحوی که از ۲هزار و ۵۳۷ میلیارد تومان به ۴هزار و ۳۳۵ میلیارد تومان رسیده است.

بانک پارسیان هزینه مطالبات مشکوک الوصول خود را هم در این دوره، ۲هزار و ۶۴۰ میلیارد تومان اعلام کرده که هشت درصد بیشتر از رقم ۲ هزار و ۴۴۶ میلیارد تومان سال قبل از آن است.

با این حال بیشترین افزایش در بین هزینه‌کردهای بانک پارسیان، مربوط به هزینه‌های مالی است به نحوی که این هزینه ها از ۵۰۸ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به یک هزار و ۳۷ میلیارد تومان در سال گذشته رسیده و رشدی ۱۰۴ درصدی داشته است.

بانک پارسیان در گزارش تفسیری مدیریتی خود اعلام کرده که به منظور رعایت نسبت‌های نظارتی کفایت سرمایه بدنبال افزایش سرمایه است. براساس جدول منتشر شده در این گزارش، نسبت کفایت سرمایه بانک پارسیان از ۴.۴ درصد در پایان سال ۱۳۹۷ به منفی ۴.۸ درصد در پایان سال گذشته رسیده است. کمترین میزان کفایت سرمایه این بانک در طول پنج سال گذشته البته مربوط به پایان سال ۱۳۹۸ و رقم منفی ۵.۹ درصد بوده است.

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.