تاریخ انتشار : یکشنبه 18 مهر 1400 - 12:03
کد خبر : 3522

براي بهبود نسبت هاي مالي و افزايش توان تسهيلات دهي :

اولویت بانک صنعت و معدن، پیگیری افزایش سرمایه است

اولویت بانک صنعت و معدن، پیگیری افزایش سرمایه است
اخبار پولی مالی- اخبار پولی مالی- بانک صنعت و معدن براي تحقق شعار سال، پيگيري مستمر جهت افزايش سرمايه براي بهبود نسبت هاي مالي و افزايش توان تسهيلات دهي بانك، را در دستور کار خود قرار داده است.
به گزارش اخبار پولی مالی به نقل از روابط عمومی بانک صنعت و معدن، این بانک درسال گذشته علیرغم چالش های نظام بانکی و شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه با وجود شیوع ویروس کرونا و تحریم های اقتصادی و بانکی، موفق به کسب دستاوردهای قابل قبولی شد و در سال جاری نیز آمار و اطلاعات مربوط به شاخص های اصلی عملکرد در شش ماهه نخست سال حاکی از رشد چشمگیر و ارتقای این شاخص هاست که نشان می دهد بانک در مسیر پیشرفت و موفقیت قرار دارد.

حمایت همه جانبه از بخش تولید در کنار کسب چندین رتبه برتر در جشنواره شهید رجایی و ارائه ۸ محصول و خدمت جدید بانکی در راستای پیاده سازی بانکداری دیجیتال گوشه ای از موفقیت های بانک صنعت و معدن در سال گذشته و سال جاری است که با تلاش مضاعف مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره و تمامی کارکنان این بانک به دست آمده است؛ در همین خصوص روابط عمومی بانک صنعت و معدن با حسین مهری مدیرعامل این بانک درباره اهداف، اقدامات، برنامه ها و مهمترین استراتژی های آن به گفتگو نشسته که در ادامه آمده است:
۱-مهمترین اقداماتی که در سال ۱۳۹۹ در این بانک به انجام رسیده که منجر به کسب جایگاه برتر و موفقیت این بانک در بهبود عملکرد شده است را چه می دانید؟
اولویت بخشی وصول مطالبات بانک در تمامی واحدهای صف و ستاد در دستور کار قرار گرفت که خوشبختانه نتایج خوبی نیز حاصل شد و در سال ۹۹ در این حوزه بانک از رشد ۱۳۹ درصدی نسبت به سال ۹۸ برخوردار شد.
افزایش ۷۲ درصدی پرداخت تسهیلات ریالی البته با شرایطی مانند عدم ایجاد تعهدات ارزی جدید در راستای اجرای تکالیف مجمع، عدم اضافه برداشت از حساب های بانک نزد بانک مرکزی ج.ا.ا با اولویت‌بخشی پرداخت تسهیلات سرمایه درگردش و نیز تسهیلات تکمیلی به طرح‌های با پیشرفت فیزیکی بالای ۷۰ درصد انجام شد و در مجموع۲۶۸ هزار میلیارد ریال به بخش صنعت و معدن کشور پرداخت گردید. همچنین توانستیم به ۴۱ شرکت دارویی مبلغ ۱۰،۷۶۲ میلیارد ریال در راستای تولید محصولات مرتبط با پیشگیری و مبارزه با شیوع ویروس کرونا، تسهیلات پرداخت کنیم.
پیاده‌سازی حاکمیت شرکتی و بانکداری دیجیتال با جدیت بیشتری دنبال شد و شاهد افتتاح ۸ محصول و خدمت جدید بانکی در راستای پیاده سازی بانکداری دیجیتال در بانک در سال گذشته بودیم.
همکاری با دانشگاه‌های برتر کشور (امیرکبیر، صنعتی شریف، تربیت مدرس، جهاد دانشگاهی)، اجرای مواد ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر (فروش سهام و دارایی‌های غیربانکی)، سرمایه گذاری در ۷ شرکت بورسی در راستای آیین ‌نامه حفظ ثبات بازار سرمایه و صیانت از حقوق سرمایه‌گذاران و سهامداران و مشارکت در افزایش سرمایه شرکت فولاد بافت در راستای حفظ منافع دولت با مجوز بانک مرکزی اقدامات مهم دیگری بود که در سال ۹۹ به مدد تلاش و پیگیری مستمر مدیران ارشد و کارشناسان بانک محقق گردید.
افزون بر آن تدوین و تصویب برنامه راهبردی پنج ساله بانک (۱۴۰۰-۱۴۰۴) اقدام مهمی بود که با موفقیت در سال ۹۹ به انجام رسید.
۲-شما به عنوان مدیرعامل بانک صنعت و معدن در سال جاری عملکرد بانک را چگونه ارزیابی می کنید؟
همانطور که مستحضرید در شش ماهه نخست سال جاری در مهمترین شاخص های عملکردی بانک پیشرفت های قابل ملاحظه ای داشته ایم؛ به عنوان نمونه در گشایش اعتبار اسنادی ریالی با رقم ۳۲۷ درصد رشد نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته مواجه هستیم، در سپرده های چهارگانه ۱۲۱ درصد، در پرداخت ها ۹۴ درصد، در وصولی ها ۸۶ درصد و در صدور ضمانتنامه های ریالی نیز ۷۰ درصد رشد را نسبت به سال گذشته شاهد هستیم.
۳- بانک در سال جاری برای ادامه مسیر رو به پیشرفت خود چه برنامه هایی را در دستور کار دارد؟
بانک صنعت و معدن در سال جاری برای تداوم حرکت در مسیر ارتقاء و بهبود عملکرد و همچنین افزایش رضایت ذینفعان علیرغم شرایط اقتصادی و تحریم هایی که علیه اقتصاد و نظام بانکداری کشور در جریان است، برای تحقق شعار سال، برنامه هایی را در دستور کار قرار داده است که از اهم این برنامه ها می توان به پیگیری مستمر جهت افزایش سرمایه برای بهبود نسبت های مالی و افزایش توان تسهیلات دهی بانک اشاره کرد.
همچنین ادامه واگذاری سهام شرکت‌های غیربانکی در راستای مواد ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر، اهتمام بیشتر بر وصول مطالبات، استفاده از تمام ظرفیت‌های قانونی برای بهره برداری از طرح‌ها و حفظ و افزایش اشتغال، تمرکز عملیات و خدمات مالی بر شرکت‌های دانش بنیان، صادرات‌ گرا و دارای فناوری‌های نوین، تأمین مالی از طریق بازار سرمایه برای واحدهای تولیدی، تمرکز بر تامین مالی زنجیره تولید و پرداخت ۳۲۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات با اولویت تامین مالی سرمایه درگردش واحدهای تولیدی عناوین مهمترین اقدامات و فعالیت هایی است که برای حمایت بیشتر از بخش تولید و تحقق رسالت بانک به عنوان یک بانک توسعه ای در دست انجام است.
علاوه بر مواردی که برشمرده شد، افزایش نسبت درآمدهای کارمزدی به کل درآمدهای بانک، عملیاتی‌کردن محصولات و خدمات جدید در حوزه بانکداری دیجیتال و افزایش اختیارات شعب استانی به منظور چابک سازی و تسریع خدمات بانکی از ابتدای سال جاری مورد تأکید بیشتر مدیران ارشد بانک قرار گرفته و این ها راهکارهایی است که با جدیت در مرحله اجرا قرار دارد.
۴-برنامه راهبردی این بانک برای سال های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۴، در سال گذشته به تصویب رسید. اهمیت این سند و مهم ترین استراتژی های آن برای نیل به اهداف سازمان چه مواردی هستند؟
در سال ۱۳۹۹ موفق شدیم سند راهبردی پنج ساله بانک را با همکاری تمامی مدیریت ها و ادارات، تدوین و تصویب کنیم. این سند که تا افق ۱۴۰۴ استراتژیهای بانک را در بر دارد چشم انداز پیش روی سازمان را تا افق ۱۴۰۴ ترسیم می کند تا برنامه هایی که با نظر مدیران و کارشناسان بانک تدوین شده است در راستای ایجاد کارایی و بهره وری بیشتر و در نهایت تعالی و ارتقای کل مجموعه به کار گرفته شده و اجرایی شود.
این استراتژیها شامل ۵ استراتژی مهم تمرکز عملیات و خدمات مالی بر صنایع صادرات گرا، دانش بنیان و فناوری های نوین و تأمین مالی پایدار و بهره گیری از منابع غیردولتی، استقرار کامل حاکمیت شرکتی، بانکداری دیجیتال، ارتقای فرهنگ سازمانی،‌ انگیزه، کیفیت و بهره ‌وری نیروی انسانی، طراحی و پیاده ‌سازی عملیات بانکداری سرمایه‌ گذاری و تأمین مالی دوجانبه عرضه و تقاضا در بخش صنعت و معدن اشاره کرد.
۵-با توجه به شعار سال ۱۴۰۰، نقش بانک صنعت و معدن در تحقق شعار سال ” تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها ” چیست؟
انتخاب این شعار از سوی رهبر معظم انقلاب حاکی از این مسأله است که مقوله تولید در رسیدن به رشد اقتصادی، افزایش اشتغال، از بین بردن فقر و نابرابری و تبعات ناشی از آن حرف اول را می زند و البته این توجه ویژه و اشاره مهم مسؤلیت بسیار سنگینی را بر دوش متولیان بخش تولید کشور به خصوص بانک ها قرار می دهد و چون بانک صنعت و معدن تنها بانکی است که به صورت تخصصی در این حوزه فعالیت می کند می توان گفت مسؤلیت بیشتری در این مورد متوجه این بانک است.
در شرایطی که کشور با بحران‌های اقتصادی و مالی ناشی از تحریم و اثرات شیوع ویروس کرونا بر کسب و کارها و بخش صنعت مواجه است، برداشتن موانع بر سر راه تولید و پشتیبانی از صنعتگران، وظیفه خطیری است که بانک صنعت و معدن با وجود مشکلات فراوانی که خود درگیر آن است به خوبی از عهده انجام آن برآمده و در شش ماهه نخست سال جاری ۲۱۶ هزار و ۶۴۰ میلیارد ریال به شرکت های فعال در بخش صنعت و معدن کشور، تسهیلات پرداخت نموده است.
۶- و به عنوان سخن آخر چه پیامی برای همکاران خود دارید؟
موفقیت سازمان ها در انجام مأموریت ها و دستیابی به اهدافی که دارند در گرو رفتار و عملکرد کارکنان آنها ست؛ مدیران اجرایی باید شیوه های مؤثر و مبتکرانه ای برای بهبود رفتار وارتقای عملکرد کارکنان حوزه تحت سرپرستی داشته باشند و از کارشناسان نیز انتظار می رود همه توان و تلاش خود را در قالب رفتارها و عملکردهای مطلوب و رضایت بخش، صرف موفقیت سازمان نمایند و خصوصیاتی همچون داشتن هدف مشخص و تمرکز بر آن، برنامه ریزی برای رسیدن به هدف، داشتن علاقه و اشتیاق به کار و سازمان و ایجاد علاقه در تیم ها و گروه های کاری، دارا بودن پشتکار تا حصول نتیجه، مثبت اندیشی و داشتن انعطاف در تفکر و اجرا و همچنین تلاش در جهت افزایش دانش و مهارت مرتبط با حوزه تخصصی خود و تمایل برای یادگیری دائمی را در خود پرورش دهند و موفقیت سازمان را موفقیت خود بدانند.

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.