تاریخ انتشار : سه شنبه 7 آذر 1402 - 15:49
کد خبر : 72536

از سوی رئیس مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس

ویژگی‌های صندوق‌های مولتی NAV تشریح شد

ویژگی‌های صندوق‌های مولتی NAV تشریح شد
اخبار پولی مالی_ صندوق سرمایه‌گذاری بخشی به مدیران اجازه می‌دهد علاوه بر یک صنعت بتوانند صنعت‌های دیگری را هم پذیره‌نویسی کنند.

به گزارش اخبار پولی مالی به نقل از بازار سرمایه، علی‌اکبر ایرانشاهی، رئیس مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس و اوراق‌بهادار، ترویج سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را یکی از راه‌های ثبات بازار سرمایه ذکر کرد.

رئیس مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس و اوراق‌بهادار درباره صندوق سرمایه‌گذاری بخشی با ارزش خالص دارایی‌های چندگانه (مولتی Nav) بهپایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، گفت: صندوق سرمایه‌گذاری بخشی به مدیران اجازه می‌دهد علاوه بر یک صنعت بتوانند صنعت‌های دیگری را هم پذیره‌نویسی کنند.

وی با بیان‌اینکه فرایند صدور و مجوز در صندوق بخشی کاهش یافته است، افزود: مدیر صندوق با سرعت و زمان بیشتری با تایید سازمان بورس و اوراق بهادار و برگزاری یک مجمع می‌تواند صنعت مورد نظر خود را اضافه کند.

ایجاد نماد و کد معاملاتی

ایرانشاهی عنوان کرد: مدیران می‌توانند علاوه بر پذیره‌نویسی جداگانه، به ازای هر صنعت، نماد و کد معاملاتی مجزایی نیز ایجاد کنند.

رئیس مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: همه کسانی که کُد بورسی داشته باشند می‌توانند از طریق کارگزاری خود اقدام به ثبت سفارش و خرید این صندوق‌ها کنند.

فرصت سرمایه‌گذاری بهتر

وی اضافه کرد: به طور کلی، صندوق‌های بخشی زیر مجموعه صندوق‌های در سهام طبقه‌بندی می‌شوند با این ویژگی که اگر سرمایه‌گذار تمایل داشته باشد در یک صنعت خاص سرمایه‌گذاری کند، فرصت سرمایه‌گذاری بهتری دارد و به جای اینکه در صندوق‌های در سهام سرمایه‌گذاری و بین صنایع مختلف توزیع شود، در صنعت خاص و مَد نظر خود سرمایه‌گذاری کرده و از منافع آن بهره‌مند می‌شود.

ایرانشاهی در پاسخ به این پرسش که آیا بازار سرمایه ظرفیت این حجم از صندوق‌ها را دارد یا خیر؟ گفت: با توجه به افزایش تعداد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در کشور، در مقایسه با دنیا، تعداد صندوق‌ها اعداد بزرگ و قابل توجهی نیست.

ترویج سرمایه‌گذاری غیر مستقیم

وی با اشاره به اینکه در همه جای دنیا بخش عمده سرمایه‌گذاری‌های افراد از طریق سرمایه‌گذاری غیر مستقیم انجام می‌شود،بیان کرد: ترویج سرمایه‌گذاری غیر مستقیم یکی از راه‌های ثبات بازار سرمایه است، تا از طریق صندوق‌های مختلف این سرمایه گذاری توسعه یابد.

تنوع صندوق‌ها

رئیس مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس تصریح کرد: تنوع صندوق‌ها کمک می‌کند سلایق مختلف در صندوق‌ها جذب و براساس آن سرمایه‌گذاری غیرمستقیم توسعه یابد.

وی در ادامه به مقایسه‌ حجم بازار سرمایه کشور با دنیا پرداخت و گفت: حجم بازار سرمایه در اینجا مطرح نیست. در حال حاضر تعداد سرمایه‌گذاران مستقیم که اقدام به خرید و فروش می‌کنند در مقایسه با دنیا بسیار زیاد است. بنابراین، این افراد باید ترغیب شوند که سرمایه خود را دست افراد حرفه‌ای و مدیریت حرفه‌ای بسپارند.

راه‌اندازی مدل‌های جدید

ایرانشاهی اضافه کرد: تعدد صندوق‌ها ضمن ایجاد رقابت، موجب ارائه خدمات بهتر از لحاظ اطلاع رسانی، آگاهی و سودآوری به سرمایه‌گذاران می‌شود.

وی از راه‌اندازی مدل‌های جدیدی از صندوق‌ها خبر داد و گفت: صندوق‌های پوشش ریسک یا صندوق‌هایی با ریسک بالاتر از نرمال از جمله مدل‌های این صندوق‌ها است که در آینده‌ای نزدیک وارد بازار می‌شود.

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.