تاریخ انتشار : یکشنبه 4 تیر 1402 - 17:28
کد خبر : 57565

نقش پررنگ موسسه ملل در اشتغالزایی در استان خراسان جنوبی

نقش پررنگ موسسه ملل در اشتغالزایی در استان خراسان جنوبی
اخبار پولی مالی_ موسسه ملل، در سال گذشته و سال های قبل از آن، با اعطای انواع تسهیلات به بخش اشتغالزایی، خانواده و تولید تلاش کرده نقش مهمی را در ارتقای اقتصاد کشور داشته باشد. تلاش این موسسه در حوزه اشتغالزایی سبب ، قدردانی مقامات سیاسی کشور شده است.

به گزارش اخبار پولی مالی به نقل از بانکداری ایرانی، مجلس به منظور ایجاد فضای اقتصادی مناسب مانند اشتغالزایی، کمک به افراد کم برخوردار، ازدواج و فرزندآوری دستورالعمل هایی را منتشر کرده که یکی از آنها، جزء ۲ بند «ب» تبصره ۱۶ است که برای اشتغالزایی و توزیع تسهیلات ۴ درصدی قرض الحسنه به افراد واجد شرایط است.

بر اساس این گزارش، تبصره ۱۶ در صدد حمایت از اشتغال زایی، توسعه و اشتغال دانش بنیان و صنایع خلاق، کمک به بنیاد شهید به منظور پرداخت تسهیلات به خانواده های معظم شهدا، کمک به کمیته امداد و سازمان بهزیستی، ازدواج و خرید جهزیه و تشکیل خانواده و فرزندآوری، تسهیلات قرض الحسنه حمایتی جهت توسعه اشتغال زندانیان قبل و بعد از حبس، پرداخت وام قرض الحسنه به دانشجویان بی بضاعت تحت پوشش کمیته امداد، وام قرض الحسنه به مددجویان تحت پوشش کمیته امداد، وام قرض الحسنه برای ایجاد نیروگاه های خورشیدی، تسهیلات مسکن برای هفتاد هزار نفر از مشمولین قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران است و مهمترین عامل برای اشتغالزایی است و هر چه تسهیلات ذیل این بند بیشتر باشد، شغل بیشتری ایجاد شده و بیکاری ریشه کن می شود.

این گزارش می افزاید که در تیرماه ۱۴۰۱ سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی آیین نامه اجرایی تبصره ۱۶ را به بانک ها ابلاغ کردند که موسسه ملل در این حوزه نیز فعالیت چشمگیری داشته‌است.

در استان ها این تسهیلات بیشتر مورد توجه است یکی از استان‌هایی که به این تسهیلات نیاز دارد. استان خراسان جنوبی است .

به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی در سال جاری تعهد اشتغال استان ۱۳ هزار و ۷۵۰ نفر مشخص و تقسیم بین دستگاهی انجام شده‌است. ولی نرخ بیکاری در این استان، ۷٫۳ درصد است و باید کاهش پیدا کند. پارسال در این استان ۱۷ هزار و ۹۰۰ نفر در استان اشتغال ایجاد شده و ۱۶۶ درصد تعهد اشتغال خراسان جنوبی محقق شده و خراسان جنوبی رتبه دوم اشتغال کشور را کسب کرده است.یکی از موسساتی که در این حوزه فعالیت زیادی داشته ، موسسه اعتباری ملل بود. تلاش‌های این موسسه در سال گذشته سبب اشتغالزایی در استانهای محروم شده است.

بر اساس این گزارش، مبلغ ۱۲ و ۷۱۰ میلیارد ریال از محل تسهیلات جزء ۲ بند «ب» تبصره ۱۶ به خراسان جنوبی ابلاغ شده که به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی، تاکنون ۳۸ درصد این تسهیلات توسط بانک‌ها پرداخت و ۵۵.۷ درصد تسهیلات معرفی شده به بانک‌ ها کارسازی شد.

بخش مهمی از این تسهیلات پرداخت شده در استان خراسان جنوبی، از سوی موسسه اعتباری ملل پرداخت شد.موسسه ملل بر همین اساس مورد تقدیر مهمترین نهاد سیاسی استان خراسان جنوبی قرار گرفت.

به گفته اشرفی تسهیلات موسسه اعتباری ملل یکی از سه بانک پرداخت کننده تسهیلات در بین حدود ۳۰ بانک ایرانی بود.

این موسسه در سال گذشته نزدیک به ۲۸ هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه و بعضا تسهیلات تبصره ۱۶ پرداخت کرده و در این حوزه نیز با رشد قابل توجهی نسبت به سال قبل مواجه شد. اغلب این تسهیلات برای وام های تبصره ۱۶ یعنی اشتغالزایی و ازدواج و فرزنداوری پرداخت شد. در حقیقت، در ابتدای سال ۱۴۰۱ مانده تسهیلات پرداخت شده قرض الحسنه موسسه ملل حدود ۱۲ هزار میلیارد ریال بود که در پایان دوره با رشدی بالاتر از ۱۲۰ درصد به مبلغی نزدیک به ۲۸ هزار میلیارد ریال رسید.

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.