تاریخ انتشار : شنبه 14 مرداد 1402 - 9:20
کد خبر : 61802

نقش بانک صادرات ایران در حمایت از تولید

نقش بانک صادرات ایران در حمایت از تولید
اخبار پولی مالی_ نظام بانکی نقشی مهم و اثرگذار در پشتیبانی از تولید، تامین مالی و تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی دارد. اگر بانک‌ها صرفاً نقش واسطه وجوه داشته باشند، نقش بسیار محدود و منفعل در پشتیبانی از تولید خواهند داشت و عملا نمی‌توانند کاری از پیش ببرند. ولی اگر بانک‌ها را نهادی بدانیم که بخش بزرگی از پول و نقدینگی کشور را منتشر کرده و به موارد مصرف آن تخصیص می‌دهد، آنگاه این نقش اثرگذار در تولید به خوبی مشخص می‌شود.

به گزارش اخبار پولی مالی به نقل از دیوان اقتصاد، از طرفی اگر بانک‌ها فعالیت مثبت خود را در سه رکن اعطای تسهیلات، دریافت نرخ بهره و انجام عملیات در بالای خط ترازنامه بدانند، در بحث حمایت از تولید نمی‌توانند تمام و کمال ظاهر شوند. بنابراین در بحث تولید، تلاش بیشتر بانک‌ها مد نظر است تا چرخه اقتصاد کشور کند نشود.

در اینکه بار اصلی حمایت مالی و اعتباری از تولید کنندگان و کارآفرینان و اشتغال‌آفرینان بر دوش بانک‌ها است، شکی نیست. بطوریکه در حال حاضر، ۹۸ درصد از تامین منابع مالی بنگاه‌های اقتصادی توسط شبکه بانکی انجام می‌شود. این موضوع قطعا مسئولیت زیادی برای شبکه بانکی به دنبال دارد.

به عقیده کارشناسان علم اقتصاد، افزایش میزان سرمایه‌گذاری، عامل حیاتی در افزایش تولید ناخالص داخلی است و افزایش پرداخت تسهیلات بانکی هنگامی مطلوب است که موجب افزایش توان و ظرفیت تولید شود. بر همین اساس نیز، اولویت اصلی پرداخت تسهیلات توسط بانک ها باید بنگاه‌های اقتصادی باشد که به لحاظ ظرفیت تولید، دانش فنی، توان مدیریت و بازار، برای‌ راه‌اندازی یا افزایش تولید با مشکل و موانع روبرو هستند. چرا که این بنگاه ها با دریافت تسهیلات قادر به راه‌اندازی سریع، انجام نوسازی و بازسازی لازم و تثبیت و یا افزایش تولید و اشتغال می‌شوند و به چرخه اقتصاد کشور کمک به سزایی می‌کنند.

برنامه بانک صادرات برای حمایت از تولید
اخیرا سیدضیاء ایمانی مدیرعامل بانک صادرات ایران در یادداشتی به نکاتی اشاره کرد که در بررسی نقش بانک‌ها در حمایت از تولید بسیار جالب توجه است. وی در این یادداشت عنوان کرده است که سیاست‌های انقباضی بانک‌ها می‌تواند تورم را کنترل کند اما به فضای کسب و کار آسیب زده و آن را دچار رکود می‌کند. در عین حال سیاست‌های انبساطی بانک‌ها هم به رونق کسب‌وکارها کمک کرده، اما عوارض تورمی به دنبال دارند.

بنابراین این مقام بانکی راه حل سومی را مطرح کرده که از آن به عنوان “دالان باریک توسعه” نام برده است. به این صورت که نه با سیاست‌های انقباضی مسیر تولید ناهموار شود و نه با سیاست‌های انبساطی نرخ تورم افزایش یابد. به عقیده وی اگر تزریق نقدینگی به حوزه تولید با برنامه‌ریزی درستی صورت بگیرد، نه تنها با تورم مواجه نمی‌شویم بلکه سطح رفاه عمومی و پایداری اقتصادی نیز ارتقا خواهد یافت. به این صورت علاوه بر گردش چرخ تولید و رونق اقتصادی، از انحراف منابع به فعالیت‌های سوداگرانه جلوگیری شده و چرخه تسهیلات نیز گرفتار دست‌انداز مطالبات معوق نمی‌شود. به عبارتی بانک‌ها نیز در این مسیر به دردسر نمی افتند.

به عقیده مدیرعامل بانک صادرات ایران، بانک‌ها باید در مسیر حمایت از تولید، از تدابیری همچون بررسی دقیق مطالعات امکان سنجی پروژه و رعایت اصول بهداشت اعتباری استفاده کنند تا به بیراهه نروند.

لازم به ذکر است، یکی از مسائلی که مدیریت بانک صادرات ایران همواره به آن توجه ویژه شده، کنترل تورم در سطح نهاده‌های تولید است. سرمایه‌گذاری در صنایع مادر به منظور تولید محصولات زیرساختی، می‌تواند دسترسی کارخانه‌های پایین‌دستی به مواد اولیه مرغوب و با قیمت مناسب را تسهیل کند که این مساله، در نهایت به کنترل تورم در سطح بازار نهایی مصرف نیز منجر خواهد شد و این مطالبه عموم مردم جامعه نیز هست.

از سوی دیگر باید توجه داشت ظرفیت‌های تولید، زمانی به ثمردهی حداکثری می‌رسد که تولیدکننده، بانک و دولت، با برنامه ریزی صحیح در راستای توسعه تولید گام بردارند.
در همین راستا، به نقل از ایمانی، یکی از مهمترین مسایلی که فرآیند تولید را تسهیل می‌کند، بهبود فضای کسب‌وکار و رفع مقررات زائد از مسیر پیش روی کارآفرینان است.
به گفته این مقام بانکی، بانک صادرات ایران با پرداخت تسهیلات حمایتی در مسیر کمک به تامین و تولید کالاهای اساسی گام برداشته و از ابتدای سال گذشته تا پایان سه ماه ابتدایی سال جاری با پرداخت بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال، نزدیک به ۷۰ درصد اهداف خود در این زمینه را محقق کرده است. این بانک همچنین در ۳ ماهه ابتدایی امسال، به منظور کمک و پشتیبانی از توزیع عادلانه یارانه‌ها و تامین و تولید کالاهای اساسی بیش از ۲۰ هزار و ۸۲۶ میلیارد ریال پرداخت کرده است.

گفتنی است، تداوم حمایت بانک صادرات ایران از کسب و کار واحدهای تولیدی و حفظ اشتغال همواره مورد تاکید مدیریت این بانک بوده است و به گفته ایمانی، نظام بانکی کشور ماموریت دارد تا در شرایط کنونی در کنار بنگاه‌های تولیدی بایستد و با هدایت بهینه منابع و جلوگیری از انحراف آن، بخش تولید و اشتغال را بیش از گذشته حمایت کند. در این میان تعیین تکلیف پرونده‌های کلان مطالباتی می‌تواند به منظور پرداخت تسهیلات موثر و تامین مالی تولید و همچنین اعطای وام‌های قرض‌الحسنه به نظام بانکی کمک شایان توجهی کند.

در پایان می‌توان گفت؛ برنامه‌های حمایتی بانک صادرات ایران در خصوص رونق تولید، سرعت‌دهی اجرای پروژه‌ها و در نتیجه، افزایش سرعت بازگشت سرمایه برای تولیدکننده و بانک را به دنبال خواهد داشت که همین مساله، توان حمایتی بانک‌ها از توسعه واحدهای تولیدی را به دنبال خواهد داشت.

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.