تاریخ انتشار : دوشنبه 1 اسفند 1401 - 15:02
کد خبر : 45557

قائم مقام بانک مرکزی تصریح کرد:

لزوم ارائه محصولات جدید متناسب با تغییرات فناوری و نیازهای مشتریان

لزوم ارائه محصولات جدید متناسب با تغییرات فناوری و نیازهای مشتریان
اخبار پولی مالی_ قائم مقام بانک مرکزی گفت که در عصر حاضر نیازها تغییر کرده و به تبع آن باید محصولات جدید ارائه کنیم و پیشرفت دشمنان را هم در این عرصه و غرض آنها برای سواستفاده را در نظر داشته باشیم و نیز حکمرانی در زمینه بلاکچین و‌ هوش مصنوعی به عنوان جهت‌دهنده به زندگی افراد را هم مورد توجه قرار دهیم.

به گزارش اخبار پولی مالی به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، اصغر ابوالحسنی قائم مقام بانک مرکزی که در نهمین همایش بانکداری الکترونیکی و نظام‌های پرداخت سخن می گفت در خصوص زیست بوم بانکداری الکترونیک تصریح کرد: زیست‌بوم بانکداری الکترونیک و تعریف آن در جهان و ایران، امنیت و حریم‌های خصوصی و تنظیم‌گری و حکمرانی سه محور اصلی همایش هستند و البته تمام این کارگاه‌ها و سخنرانی‌ها و پنل‌ها هم برای این است که بدانیم چگونه از جهان عقب نمانیم و در مسیر درست حرکت کنیم.

قائم مقام بانک مرکزی اظهار داشت: پول های اجتماعی خصوصیت شان این است که اعتماد از بین نرود زیرا اعتماد اگر از بین برود دیگر پول، پول نیست.

ابوالحسنی افزود: اگر استفاده کنندگان اطمینان و اعتمادشان از دست برود، دیگر نمی توان اسم آن را پول گذاشت. در این زمینه دو خاصیت مهم وجود دارد؛ یکی خود پول که هیچ است، یکی چرخش پول که همه چیز است. همه پول هایی که صحبت می کنیم، باید گردش کنند ولی اگر چرخش نکرد دیگر پول نیست و صرفا یک دارایی است و تنها اگر ارزش آن را بپذیرند، پول خواهد بود.

وی ادامه داد: امروز در عصر فناوری های نوینی هستیم که تحولات مختلفی هم در ارائه خدمات و هم در عرصه محصولات وارد بازی شده و هم اینکه مشتریان و استفاده کنندگان و مردمانی که از این امکانات استفاده می کنند، هم دارای نیازهای مختلفی هستند.

قائم مقام بانک مرکزی اظهار داشت: همچنین با بستر تغییر یافته ای به نام نیاز مشتریان هم مواجه هستیم لذا باید بتوانیم نیاز را جواب دهیم و حواس ما هم باشد که دشمنان می توانند از آن استفاده کنند و امنیت ما مهم است و مشتریان ما هم نیاز به حفاظت از داده های خود و حریم شخصی شان دارند که حائز اهمیت است.

وی افزود: نهمین همایش بانکداری الکترونیکی و نظام‌های پرداخت بعد از سه سال وقفه برگزار شده و این وقفه به جاافتادن بانکداری الکترونیک و فناوری‌های بی حد زمان و مکان کمک کرده است. همانطور هم که از نام همایش پیداست؛ ارزش‌آفرینی دیجیتال که به خلق ارزش منجر می‌شود؛ اولویت قرار داده شده است.

قائم مقام بانک مرکزی خاطرنشان کرد: ارزش آفرینی و خلق ارزش سه بعد اعم مشتریان، بانک و اکوسیستم دارد که سعی کردیم در همایش امسال هر سه بعد را پوشش دهیم. در واقع ارزش‌آفرینی مارا به هدف اصلی اقتصادی خود یعنی سودآوری نزدیک می‌کند؛ البته این سود آوری با کاهش هزینه‌ها (باگسترش به‌کارگیری فناوری) صورت می‌گیرد.

به گفته ابوالحسنی در زمینه بانکداری الکترونیکی از سطح جهان عقب‌‌تر نیستیم و برایمان جایگاه اول منطقه آسیا شدن در ۲۰ سال آینده دور از ذهن نیست.

سرپرست نهمین همایش بانکداری الکترونیکی و نظام‌های پرداخت افزود: از زمان ورود پول به زندگی بشر مشکلات انسان‌ها آغاز شده و از آن زمان هنوز مشخص نیست که پول چیست؛ پول از اشکال متفاوت به پول‌های نوین تغییر شکل داده و نمی‌دانیم آمیخته شدن پول یا اعتبار با فناوری چه نتیجه‌ای خواهد داشت. اعتماد مبنای ماهیت دادن به پول است؛ پول این اعتبار را از دولت یا از استفاده کنندگان می‌گیرد. در واقع گردش پول همه‌چیز است و پول هیچ ‌جنگ قدرت‌های بزرگ هم بر سر پول است؛ آنها با اهرم کردن پول از کشورهای ضعیف برای ارتقای رفاه خود استفاده می‌کنند. همایش‌های این چنینی ما را در جنگ نابرابر به پیروزی نزدیک می‌کند.

وی یادآور شد: در عصر حاضر نیازها تغییر کرده و به تبع آن باید محصولات جدید ارائه کنیم و پیشرفت دشمنان را هم در این عرصه و غرض آنها برای سواستفاده را در نظر داشته باشیم. همچنین باید زیرساخت و بستر استفاده از فناوری را برای نسل زد فراهم کنیم و نیز حکمرانی در زمینه بلاکچین که به ایجاد پول و‌ هوش مصنوعی به عنوان جهت‌دهنده به زندگی افراد را هم مورد توجه قرار دهیم.
وی تصریح کرد: در فناوری های تحول آفرین مثل موضوع بلاکچین، انواع پول ها در آن به وجود آمد. یک موضوع زیست بوم است که باید در کشور و منطقه آن را تعریف کنیم و عقب نباشیم تا آینده را بسازیم. دومین موضوع بحث امنیت و حریم خصوصی و موارد مرتبط با آن است و سومین مسئله هم تنظیم گری و حکمرانی است.

قائم مقام بانک مرکزی با تاکید بر اینکه در اجرای طرح هدفمندی یارانه ها اگر بانکها نبودند این طرح به سرانجام نمی رسید؛ گفت:‌آن زمان ما خودمان هم فکرمی کردیم ممکن است سیستم فروپاشی کند ولی نشد و کار پیش رفت.

این مقام مسئول بانک مرکزی ادامه داد:‌همان بانکداری الکترونیک که در هدفمندی به ما کمک کرد و شاید اولین و مهمترین امتحان شبکه بانکداری دیجیتال در کشور بود، امروز به جایی رسیده است که در سطح منطقه و جهانی خیلی عقب نباشیم چه بسا بانکداری ما برای کشورهای در سطح خودمان و آسیای جنوب غربی می تواند الهام بخش باشد هرچند سرعت ‍پیشرفت دنیا زیاد است و پولهای جدیدی که خلق می شود کار را سخت تر می کند.

اخبار پولی مالی

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.