تاریخ انتشار : دوشنبه 8 شهریور 1400 - 15:52
کد خبر : 1010

مدیر اجرایی طرح احیا معادن کوچک‌مقیاس مطرح کرد:

فعال‌سازی ۵۹۵ معدن کوچک‌مقیاس تا پایان تیرماه

فعال‌سازی ۵۹۵ معدن کوچک‌مقیاس تا پایان تیرماه
اخبار پولی مالی- مجموع اقدامات انجام شده از سال ۹۸ تاکنون به احیا و فعال‌سازی ۵۹۵ معدن کوچک‌مقیاس در کشور انجامیده است.

به گزارش اخبار پولی مالی و به نقل از ایرنا، سید رضا عظیمی، مدیر اجرایی و دبیر شورای هماهنگی طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک‌مقیاس افزود: طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک‌مقیاس از اواخر سال ۹۶ اجرایی و در سال ۹۸ به عنوان یکی از طرح‌های اقتصاد مقاومتی مطرح شد.

وی اظهار داشت: در سال ۹۸ برای احیا و فعال‌سازی ۱۵۰ معدن کوچک‌مقیاس برنامه‌ریزی و در نهایت ۱۴۶ معدن فعال‌ شد؛ سال گذشته نیز با اینکه احیا ۲۰۰ معدن مبنای کار قرار گرفت، اما در نهایت ۲۵۳ معدن فعال‌سازی و علاوه بر آن حمایت و توسعه ۱۵ واحد فرآوری نیز انجام شد.

دبیر شورای هماهنگی طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک‌مقیاس خاطرنشان‌کرد:‌ برای سال جاری نیز احیا و فعال‌سازی ۲۰۰ معدن کوچک‌ برنامه ریزی شد، اما با گذشت چهار ماه از سال، ۲۷۱ معدن احیا شده که البته بخشی از این آمار مربوط به عملکرد سال گذشته استان‌ها است که اکنون از طرف سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها اطلاع‌رسانی شده است.

وی گفت: از ابتدای اجرای این طرح تاکنون، سه‌هزار و ۱۲۰ معدن کوچک‌مقیاس شناسایی و اولویت‌بندی شد و اقدام‌های کلینیکی برای یک‌هزار و ۵۸۹ معدن انجام و مشکلات آنها احصا شده که در نهایت به احیا و فعال‌سازی ۵۹۵ معدن انجامیده است.

عظیمی ادامه‌داد: طی قراردادی با سازمان نظام مهندسی معدن کشور و به منظور حضور قوی‌تر این سازمان در عرصه معادن کوچک‌مقیاس، اطلاعات بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ معدن توسط این سازمان تکمیل شده است.

دبیر شورای هماهنگی طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک‌مقیاس یادآوری‌کرد: نبود مجموعه‌هایی برای کوچینگ (هدایت) و آموزش اولیه صاحبان معادن کوچک‌مقیاس، یکی از مشکلات اساسی است که در بسیاری موارد افراد حتی به اطلاعات اولیه بخش معدن و قوانین و مقررات مربوطه دسترسی ندارند، حتی مواردی مشاهده شده که افراد به دلیل نقص در مدارک و مستندات نتوانسته‌اند از صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی تسهیلات بگیرند.

وی اضافه‌کرد: با توجه به نبود مراکز اطلاع‌رسانی در بخش معدن که بتوانند اقدامات کلینیکی انجام دهند، سازمان نظام مهندسی معدن را در این طرح مشارکت دادیم و در مرحله بعد به دنبال استقرار یک میز در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها برای احصاء مشکلات معادن، تکمیل پرونده‌ها، راهنمایی مراجعان و غیره هستیم.

عظیمی تصریح‌کرد: آموزش باید از جایگاه ویژه‌ای در معادن کوچک‌مقیاس برخوردار شود و افراد و مشاورانی در کنار کسانی که به ثبت معدن می‌پردازند قرار بگیرند، تا ضمن رفع مشکلات آن معادن، به‌تدریج افراد به سرمایه‌گذاران بزرگتر برای توسعه فعالیت‌ها معرفی شوند.

وی تاکید کرد: طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک‌مقیاس نقطه عطفی در کمک به بخش معدن کشور است که در پی آن توانستیم گزارش‌های تخصصی نیازمحور، معدن‌محور و استان‌محور از معادن تهیه کنیم.

این مسوول خاطرنشان‌کرد: طرح یاد شده بازوی کمکی اصلی طرح فعال‌سازی ۶ هزار محدوده و معدن راکد و غیرفعال کشور بوده که بر مبنای آن می‌تواند معادن فعال، غیرفعال و قابل توسعه را به تفکیک مناطق مختلف کشور شناسایی کرد.

وی، یکی از مشکلات بخش معدن را نبود آمار کامل و دقیق برای تصمیم‌سازی و مدیریت عنوان کرد و افزود: گزارش‌های تهیه شده از محل این طرح می‌تواند به‌ویژه برای ساخت واحدهای فرآوری بزرگ بسیار موثر باشد، زیرا نیاز اساسی این واحدها مواد اولیه است و این طرح، پتانسیل‌های تامین مواد اولیه را در اختیار قرار می‌دهد و در حقیقت طرحی اساسی برای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری است.

عظیمی همچنین با اشاره به طرح جامع فولاد و هدف‌گذاری برای تحقق تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴، خاطرنشان‌کرد: برای اجرایی شدن طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک‌مقیاس، شرکت‌های بزرگ فولادی نظیر فولاد مبارکه، ذوب‌آهن و فولاد خوزستان با ما تفام‌نامه همکاری امضا کرده‌اند و ما نیز از فناوری و منابع این شرکت‌ها برای فعال‌سازی معادن کوچک استفاده می‌کنیم.

وی بیان‌داشت: در این طرح به‌طور مثال، آمار مرتبط منطقه‌ای سنگ‌آهن و زون‌بندی‌های انجام شده در اختیار شرکت‌های بزرگ قرار می‌گیرد و پس از آن با انجام اکتشافات و اکتشافات تکمیلی، تامین مواد اولیه از معادن کوچک‌مقیاس در دستور کار قرار خواهد گرفت.

مدیر اجرایی طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک‌مقیاس تاکید کرد: اکنون این طرح زیر نظر ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در حال اجراست، اما باید جایگاه ویژه‌تری برای آن در معاونت معدنی وزارتخانه دیده شود تا در سیاست‌گذاری‌های مربوطه تمرکز و اثربخشی بیشتری داشته باشیم.

بر اساس این گزارش: ایران از نظر ذخایر شناسایی شده که سابقه آن مربوط به نیم قرن گذشته است، در بین ۱۵ کشور شاخص جهان جای دارد. ایران نزدیک به ۶۰ میلیارد تن ذخیره معدنی دارد که نزدیک به ۴۰ میلیارد تن آن قطعی و بقیه احتمالی است؛ شاخصی که ایران را به عنوان یک کشور معدنی مورد شناسایی قرار می‌دهد.

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.