تاریخ انتشار : پنجشنبه 8 دی 1401 - 14:56
کد خبر : 39689

عملکرد مالیاتی مبنای پرداخت تسهیلات بانکی باشد

عملکرد مالیاتی مبنای پرداخت تسهیلات بانکی باشد
اخبار پولی مالی_ یک استاد دانشگاه با بیان لزوم جایگزینی داده های مالیاتی به جای رانت در اقتصاد کشور، خواستار لحاظ نمودن عملکرد مالیاتی در پرداخت تسهیلات بانکی شد.

به گزارش اخبار پولی مالی به نقل از سازمان مالیاتی، شاپور محمدی استاد دانشگاه در جلسه هم اندیشی نخبگانی آسیب شناسی و بررسی راهکارهای ارتقاء توسعه عدالت و اثربخشی در نظام مالیاتی با تأکید بر اهمیت و ضرورت فرهنگ سازی مالیاتی، خواستار نهادینه شدن تقبیح فرار مالیاتی در کشور شد و گفت: باید با استفاده از تمام امکانات و ظرفیت های جامعه، فلسفه مالیات مورد تدقیق قرار گیرد و با همکاری دستگاه‏های مختلف فرهنگ پرداخت مالیات در کشور را تبلیغ کنیم و فرهنگ عدم پرداخت و فرار مالیاتی را تقبیح کنیم.

محمدی تصریح کرد: وقتی نرخ موثر مالیاتی اقشار مختلف مودیان به مردم اعلام شود و به عنوان مثال مشخص شود نرخ موثر پرداخت مالیات تولید کننده ها و اقشار مردم افزایش نداشته است، و افزایش درآمدها از محل مقابله با فرار مالیاتی صورت گرفته است، اعتماد مردم به مالیات و عدالت مالیاتی بیشتر می شود.

وی افزود: مبارزه با فرار مالیاتی، عدالت مالیاتی را هم ایجاد می کند، چون فرار مالیاتی در ذهن جامعه و شهروندان عدم تحقق عدالت را القاء می کند.

این استاد دانشگاه با بیان اهمیت تعریف سازوکارهایی که بخش های مختلف اقتصاد را به هم وابسته می کند، گفت: پرداخت مالیاتی باید به سایر امور اقتصادی فعالان اقتصادی مرتبط باشد. به عنوان مثال نظام تسهیلاتی باید به کمک نظام مالیاتی بیاید، سیستم بانکی باید با سازمان امور مالیاتی در ارتباط باشند و در هنگام پرداخت تسهیلات به خوش حسابی و بدحساب بودن آن مودی در نظام مالیاتی هم توجه شود.

محمدی با بیان اینکه افرادی که مالیات نمی دهند و با فرار مالیاتی حقوق جامعه و مردم را ضایع می کنند؛ باید از حقوق اجتماعی محروم شوند، گفت: در خیلی از کشورهای دنیا رویکرد به مالیات ستانی همینطور است و پلیس مالیات مقتدرترین پلیس است.

وی بر اهمیت روش آستانه گذاری در تشخیص مالیات اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال نظام مالیاتی باید حساب های معمولی را که گردش بالا و غیر متعارفی دارند را بررسی کند.

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.