تاریخ انتشار : دوشنبه 23 اسفند 1400 - 9:28
کد خبر : 14955

گزارش:

رونق تولید تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی، حمایت ویژه مسؤولین را می‌طلبد

رونق تولید تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی، حمایت ویژه مسؤولین را می‌طلبد
اخبار پولی مالی- سرمایه گذاری در حوزه تولید تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی از جمله صنایع پر سود و پر بازده به شما می‌رود به خصوص اینکه از لحاظ بازار داخلی و خارجی ایران از وضعیت بسیار خوبی برخوردار است.

به گزارش اخبار پولی مالی به نقل از صبای سلامت، تولید موتور محرکه اقتصاد جوامع است؛ اهمیت مقوله تولید، اقتصاد مقاومتی و اشتغال به قدری است که رهبر معظم انقلاب، شعار چند سال اخیر خودشان برای نام‌گذاری سال‌ها را به موضوع تولید و حمایت از آن اختصاص داده‌اند. در این بین مقوله تولید در نظام سلامت کشور از جمله تولید دانش پزشکی، تولید دارو و تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی اهمیت بالایی دارد چرا که با رشد و توسعه آن علاوه بر خودکفایی در بازار داخلی با صادرات و ارزآوری کمک شایانی به اقتصاد کشور خواهد شد، همچنین بسیاری از هزینه‌های درمان را کاهش خواهد داد.
در ادامه به برخی از دلایل اهمیت حمایت دولت و حاکمیت از موضوع تولید در حوزه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی اشاره می‌شود:
اشتغال زایی
رونق اشتغال وابستگی زیادی به رونق تولید دارد، اگر کشوری دارای تولیدی قوی باشد منجر به اشتغال زایی بیشتر می‌شود. خوشبختانه ایران در حوزه تولید علم در حوزه پزشکی جهش چشم‌گیری داشته و اکنون مقام اول را در منطقه داراست به این معنی که در حوزه منابع انسانی متخصص در حوزه تولیدات تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی که یکی از اصلی‌ترین منابع تولید در علم اقتصاد خوانده می‌شود کمبودی ندارد و امروز چنانچه حمایت‌های لازم و کافی از متخصصان و تولیدکنندگان داخلی در حوزه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی صورت گیرد، آنها ظرفیت و پتانسیل بالایی در داخلی سازی بسیاری از اقلام و تجهیزات این حوزه داشته که خود منجر به استخدام تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها نیز خواهد شد.
کاهش هزینه‌های درمان
یکی از بخش‌های مهم اقتصاد یک کشور، دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی بخش بهداشت و درمان است؛ در بودجه کشورهای توسعه یافته مبالغ ویژه‌ای را برای توسعه این بخش در نظر می‌گیرند و با حمایت از صنایع و تولیدات پزشکی و آزمایشگاهی سعی در کاهش هزینه‌های درمان و متعاقب آن کاهش آسیب‌های اقتصادی می‌کنند اما در کشور ما متاسفانه این موضوع مغفول مانده و توجه کافی به آن مبذول نشده است و شاهد هزینه‌های بالایی از سوی بیماران برای تهیه برخی تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی هستیم که می‌توانست با حمایت دولت از طریق تولیدکننده‌های داخلی تأمین شود.
صادرات و ارزآوری
سرمایه گذاری در حوزه تولید تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی از جمله صنایع پر سود و پر بازده به شما می‌رود به خصوص اینکه از لحاظ بازار داخلی و خارجی ایران از وضعیت بسیار خوبی برخوردار است و به جز ترکیه هیچ یک از کشورهای همسایه توانایی تولید این محصولات را ندارند، بنا براین حمایت از تولیدکنندگان این صنایع منجر به افزایش تولیدات آنها و در پی آن صادرات به کشورهای همسایه می‌شود که خود ارزآوری برای کشور را منجر خواهد شد و وقت آن رسیده که از این ظرفیت و پتانسیل برای کمک به اقتصاد کشور بهره برد.
آمادگی در مواقع بحرانی جنگ بیولوژیک
بسیاری از کارشناسان در سطح جهانی معتقدند که جنگ بعدی جنگ بیولوژیک خواهد بود، جنگ بیولوژیک به مفهوم استفاده هدف‌مند از عوامل بیولوژیک، اعم از باکتری‌ها، ویروس‌ها، تک‌یاخته‌ها، قارچ‌ها، حشرات و انگل‌ها یا فراورده‌های آن‌ها مانند توکسین‌ها به منظور کشتن یا ناتوان کردن انسان‌ها، جانوران یا گیاهان است. مطابق آمار در کشورهای اطراف ایران مانند روسیه و چین نزدیک به ۲۵ آزمایشگاه سطح ۴ آمریکا در قالب یک برنامه همکاری بیولوژیک با محوریت آمریکا وجود دارد که فعالیت‌های مخفیانه و خارج از نظارت دستگاه‌های بین‌الملل انجام می‌دهند و گفته می‌شود مشغول جمع‌آوری جانورانی مانند خفاش که یکی از بهترین منتقل کننده‌های ویروس شناخته می‌شوند هستند، این آزمایشگاه‌ها قادرند ویروس‌ها را دستکاری و آن را به سلاح بیولوژیک تبدیل کنند.
کشورهایی که دارای سیستم آزمایشگاهی پیشرفته و منسجم، نیروهای متخصص و بانک اطلاعاتی تخصصی هستند، قدرت تشخیصی دارند و اگر کشوری این امکانات را نداشته باشد، قادر به تشخیص این دسته از تهدیدات و بیماری‌ها و ویروس‌ها نیست، بنابراین باید هوشیار بوده و با حمایت از متخصصان و تولید کنندگان داخلی در حوزه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی از غافل‌گیری در زمان بیوتروریسم جلوگیری کرد.
اکنون از جمله مشکلاتی که تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی با آن گریبان‌گیر هستند، می‌توان به وجود قوانین و مقررات دست و پا گیر، کمبود نقدینگی، تضاد منافع، عدم نظارت بر اجرای صحیح قوانین، مشکلات صدور پروانه تولید و… نام برد که امیدواریم در سال جدید با تغییر سیاست‌ها و تسهیل قوانین، دولت محترم نگاه ویژه‌ای به تولید در این حوزه داشته و موانع اساسی را رفع و شاهد پیشرفت و توسعه هرچه بیشتر برای تولید کنندگان این حوزه باشیم.

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.