تاریخ انتشار : پنجشنبه 1 دی 1401 - 14:45
کد خبر : 38997

صفر تا صد دنیایی با قوانین دومینو

رمز ارزها وارد زندگی عادی مردم می شوند؟

رمز ارزها وارد زندگی عادی مردم می شوند؟
اخبار پولی مالی-نمی‌توان آینده ارز دیجیتال را به طور قطعی پیش‌بینی کرد؛ اما اگر ارزهای دیجیتال را به عنوان یک ذخیره بلندمدت و با ارزش بخرید، هرچه قدر کاربردهای رمزارزها در «دنیای واقعی» بیشتر باشد، احتمال رشد تقاضا و ارزش آن‌ها نیز افزایش می یابد.

به گزارش اخبار پولی مالی، مهداد خاتمی ،فعال اقتصادی گفت: ارزهای دیجیتال با عملکرد عجیب و غریبی که در ۲ سال اخیر از خود به نمایش گذاشته‌اند، موفق شدند جایگاه خود را در سبد سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگی مانند مایکروسافت، آمازون، گوگل، اپل، مایکرو استراتژی، تسلا و… پیدا کنند. اما سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال به همین آسانی هم نیست و با توجه به پسا کرونا و جمع آوری نقدینگی هایی که دولت ها برای جلوگیری از آسیب های اقتصادی آن را شروع کردند، برای موفقیت و شناخت دنیای ارز دیجیتال نیاز به جمع آوری اطلاعات و آهسته و پیوسته قدم برداشتن است.

 

‎خاتمی  گفت: نقطه جالب توجه این است که با وجود تمام این روزهای سختی که بازار ارزهای دیجیتال از ابتدای سال ۲۰۲۲ تجربه کرد، علاقه مردم به رمزارزها همچنان کم نشده و این موضوع نه تنها بین سرمایه‌گذاران، بلکه در فرهنگ عامه نیز موضوعی داغ به شمار می‌آید، از سرمایه‌گذاران قدیمی مانند ایلان ماسک گرفته تا آن فرزند دبیرستانی شما در این برهه قابل مثال هستند.

‎وی افزود: اما نباید نادیده گرفت که پیش ‌بینی اینکه بازار در بلندمدت به کجا می‌رود، کاری دشوار است؛ در ماه‌های آینده، کارشناسان مواردی مثل مقررات و پذیرش نهادی پرداخت‌های رمزنگاری را در نظر می‌گیرند تا درک بهتری از بازار داشته باشند. بدیهی است که پیش‌بینی دقیق تمام رفتارهای بازار، امری غیرممکن است چند فاکتور را باید برسی کنیم تا به جواب منطقی برسیم برای مثال می‌توان به مقررات ارزهای دیجیتال که متشکل از قانون گذارهاست اشاره کرد.

این فعال اقتصادی اظهار داشت: جای امیدواری است که قانون‌گذاران آمریکایی و دولت‌مردان در سرتاسر جهان در تلاشند تا برای ایمن‌تر کردن فضای ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاران، قوانین و دستورالعمل‌های جدیدتری را ایجاد کنند و از این طریق، دست مجرمان سایبری را از این بازار کوتاه کنند. در نتیجه به نظر می‌رسد که باید تا پایان سال ۲۰۲۲، منتظر گفت‌وگوهای مداوم در مورد مقررات ارزهای دیجیتال باشیم.

 

خاتمی گفت: مقامات ایالات متحده به ویژه پس از سقوط اخیر ترا (لونا) Terra Luna علاقه خاصی به وضع مقررات برای استیبل‌کوین‌ها نشان داده‌اند. در ماه مه امسال، بازار کریپتو سقوط آزاد عجیبی را تجربه کرد که منجر به سقوط ارزش استیبل کوین TerraUSD (UST) شد. این اتفاق، در نهایت باعث سقوط رمزارز لونا Luna نیز شد. در نتیجه تمام این اتفاقات، بسیاری از سرمایه‌گذاران این پروژه در عرض فقط چند روز، شاهد از بین رفتن دارایی خود بودند.

وی افزود: با اینکه پس از سقوط ترا، به فاصله چند هفته بازار ارزهای دیجیتال دوباره سقوط کرد و چندین شرکت رمزارزی مجبور به اخراج و تعدیل نیروهای خود شدند یا حتی برخی پلتفرم‌ها به دلیل شرایط بد بازار، مجبور شدند برداشت رمزارز را متوقف کنند تا هزینه‌ها کمی کاهش یابد اما بد نیست بدانید که در همین اوضاع سخت، شرکت‌هایی مانند Three Arrows Capital و Celsius هم اعلام ورشکستگی کرده‌اند، اما هنوز هم نباید از دنیای ارزهای دیجیتال به طور کامل قطع امید کرد.

‎خاتمی اظهار داشت: در نتیجه تمام این اتفاقات و اثر دومینویی رویداد ها بر این بازار جذاب و هیجان انگیز، قانون‌گذاران فدرال تلاش خود را برای تحت فشار گذاشتن بازار ارزهای دیجیتال بیشتر کردند عزمی راسخ برای تنظیم قوانین جدید دارند. با تمام این تفاسیر باید نگاهی گذرا هم به وضعیت قانونی رمزارزها در کشورهای مختلف داشته باشیم که خود تاثیر مستقیم در منطق بازار و رفتار سرمایه گزاران دارد، باید توجه کرد که وضعیت حقوقی رمزارزها به طور قابل توجهی از یک کشور به کشور دیگر متفاوت است. وضعیت قانون‌گذاری بیت‌ کوین در بسیاری از کشورها تعریف نشده یا در حال تغییر است. استفاده از رمزارزها در اکثر کشورها به خودی خود غیرقانونی نیست؛ اما وضعیت و قابلیت استفاده از آن‌ها به عنوان ابزار پرداخت (یا کالا) با پیامدهای نظارتی متفاوتی همراه است.

‎این فعال اقتصادی عنوان کرد: با در نظر گرفتن تمام نوسانات بازاری ارزهای دیجیتال و در حالی که همچنان خرید و پرداخت از طریق ارزهای دیجیتال برای اکثر مردم منطقی به نظر نمی‌رسد، خرده‌فروشان بیشتری می‌توانند با پذیرش پرداخت ارز دیجیتال، این چشم‌انداز را تغییر دهند. به احتمال زیاد هنوز راه درازی در پیش داریم تا زمانی که خرید کالا یا خدمات با استفاده از ارزهای دیجیتال یک تصمیم مالی هوشمندانه محسوب شود. اما پذیرش گسترده‌تر رمزارزها توسط موسسات و نهادهای بیشتر، می‌تواند کاربرد ارزهای دیجیتال را برای هر فرد توسعه دهد که همین موضوع روی قیمت این دارایی‌های دیجیتال تاثیری مستقیم خواهد داشت.

‎وی افزود: نمی‌توان آینده ارز دیجیتال را به طور قطعی پیش‌بینی کرد؛ اما اگر ارزهای دیجیتال را به عنوان یک ذخیره بلندمدت و با ارزش بخرید، هرچه قدر کاربردهای رمزارزها در «دنیای واقعی» بیشتر باشد، احتمال رشد تقاضا و ارزش آن‌ها نیز افزایش می یابد.

‎برای شروع به دنیای این بازار پر زرق و برق و جدید امروزی می توان به صندوق‌های قابل معامله یا ETF بیت‌کوین اشاره داشت؛ صندوق‌های قابل معامله Exchange-Traded Fund یا ETF بیت‌کوین، یکی از راه‌های ورود به بازار ارزهای دیجیتال آن هم از طریق بازار سهام و بدون نیاز به خرید و فروش مستقیم بیت‌کوین است.

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.