تاریخ انتشار : شنبه 25 دی 1400 - 11:03
کد خبر : 10133

ردپای کربن در مواد غذایی + جدول معادل سازی

ردپای کربن در مواد غذایی + جدول معادل سازی
اخبار پولی مالی - منظور از ردپای کربن در غذا، انتشار گازهای گلخانه ای است که از طریق رشد، پرورش، کشاورزی، پردازش، حمل و نقل، ذخیره سازی، پختن و دور ریختن مواد غذایی که استفاده می کنیم، تولید می شود.

به گزارش اخبار پولی مالی به نقل از تولید سبز،در ایالات متحده، هر خانوار به طور متوسط ۴۸ تن گازهای گلخانه ای تولید می کند. حمل و نقل، مسکن و غذا سه بخش عمده در بررسی ردپای بزرگ کربن هستند. غذا حدود ۸ تن آلاینده در هر خانوار یا حدود ۱۷ درصد از کل تولید گازکربنیک را شامل می شود. در سرتاسر جهان، گزارش‌های جدید حاکی از آن است که دامپروری نزدیک به نیمی از گازهای گلخانه‌ای ناشی از دخالت زیستی انسان‌ را تولید می‌کند.

با تو.جه به آمار بالا، تغییر غذاهایی که می خوریم می تواند تأثیر زیادی بر ردپای کربن و کاهش آلودگی، حفظ محیط زیست و کاهش سرعت گرمایش جهانی داشته باشد. بسیاری از این تغییرات باعث صرفه جویی در هزینه، بهبود سلامتی و حتی تناسب اندام می شود! برای دریافت ایده های بیشتر در مورد اقدام برای نجات کره زمین، شیوه مبارزه با تغییرات اقلیمی را مرور کنید.

رتبه بندی ردپای کربن مواد غذایی

جدول زیر میزان انتشار گازهای گلخانه ای تولید شده توسط یک کیلو از هر ماده غذایی را نشان می دهد. این جدول شامل تمام آلاینده های تولید شده در مزرعه، در کارخانه، در جاده ها، در مغازه و در خانه شما است. همچنین نشان می دهد که برای تولید این میزان گاز گلخانه ای باید چند مایل رانندگی کنید. به عنوان مثال، برای تولید گازهای گلخانه ای مشابه با خوردن یک کیلوگرم گوشت گاو، باید ۶۳ مایل رانندگی کنید.

گوشت، پنیر و تخم مرغ بیشترین میزان  تولیدکربن را دارند. میوه ها، سبزیجات، حبوبات و آجیل دارای ردپای کربن بسیار کمتری هستند. از این رو حرکت به سمت یک رژیم غذایی با گیاه بیشتر می تواند تأثیر زیادی بر ردپای کربنی که هر فرد تولد می کند از خودبر جای گذارد.

جدول زیر میزان انتشار گازهای گلخانه ای تولید شده توسط یک کیلو از هر ماده غذایی را نشان می دهد. این جدول شامل تمام آلاینده های تولید شده در مزرعه،  کارخانه،  جاده ها، مغازه و در خانه یکایک ما است. همچنین نشان می دهد که برای تولید این مقدار گاز گلخانه ای باید چند مایل رانندگی کنید. به عنوان مثال، برای تولید گازهای گلخانه ای مشابه با خوردن یک کیلوگرم گوشت گاو، باید ۶۳ مایل رانندگی کنید.

گوشت، پنیر و تخم مرغ بیشترین میزان کربن را دارند. میوه ها، سبزیجات، حبوبات و آجیل دارای ردپای کربن بسیار کمتری هستند. اگر بشر به سمت یک رژیم غذایی با گیاه خواری بیشتر حرکت کند، می تواند تأثیر زیادی بر کاهش ردپای کربن انسانی از خود برجای گذارد.

ردیف غذا

معادل تولید یک کیلوگازکربنیک

معادل کیلومتر حرکت خودرو
۱ گوشت گاو ۳۹.۲ ۱۴۶.۴
۲ گوشت بره ۲۷.۰ ۱۰۲
۳ پنیر ۱۳.۵ ۵۰
۴ گوشت خوک ۱۲.۱ ۲۰
۵ بوقلمون ۱۰.۹ ۴۰.۲
۶ مرغ ۶.۹ ۲۶
۷ ماهی تن ۶.۱ ۲۲.۵
۸ تخم مرغ ۴.۸ ۱۷.۶
۹ انواع سیب زمینی ۲.۹ ۱۱.۲
۱۰ برنج ۲.۷ ۱۰
۱۱ آجیل ۲.۳ ۸
۱۲ لوبیا ۲ ۷.۲
۱۳ سبزیجات ۲ ۷.۲
۱۴ شیر ۱.۹ ۶
۱۵ میوه ۱.۱ ۴
۱۶ عدس ۰.۹ ۳.۲

 

منبع: https://www.greeneatz.com/foods-carbon-footprint.html
ترجمه: تولیدسبز

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اخبار پولی مالی

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.