تاریخ انتشار : دوشنبه 27 شهریور 1402 - 15:54
کد خبر : 65911

پژوهشکده بیمه با همکاری دانشگاه اینسیف مالزی برگزار کرد:

دومین دوره آموزشی تخصصی تکافل ویژه مدیران صنعت بیمه

دومین دوره آموزشی تخصصی تکافل ویژه مدیران صنعت بیمه
اخبار پولی مالی_ با همکاری پژوهشکده بیمه دانشگاه اینسیف مالزی، دومین دوره آموزشی تخصصی تکافل ویژه مدیران صنعت بیمه در کوالالامپور برگزار شد.

به گزارش اخبار پولی مالی به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل پژوهشکده بیمه، در راستای مأموریت‌های علمی و تخصصی پژوهشکده بیمه، به منظور افزایش توانمندی تخصصی منابع انسانی صنعت بیمه برای دستیابی به الگوهای نوین بیمه و محصولات تکاملی و همچنین با توجه به بازنگری آیین‌نامه ضوابط احراز صلاحیت حرفه‌ای کارکنان کلیدی موسسات بیمه‌ای از سوی شورای‌عالی بیمه و ضرورت اخذ گواهینامه آموزشی-پژوهشی و حرفه‌ای معتبر، دومین دوره آموزش بین‌المللی مدیران صنعت بیمه در حوزه تکافل با همکاری دانشگاه اینسیف مالزی، به مدت دو هفته ازتاریخ ۲۸ مردادماه تا ۱۱ شهریور ماه سال جاری در دانشگاه اینسیف برگزار شد.

این دوره تخصصی با حضور ۹ نفر از مدیران ارشد شرکت های بیمه ای آسیا، دانا، البرز و شرکت بیمه ما و سه نفر از اعضای هیأت علمی پژوهشکده بیمه با هدف بحث و بررسی الگوها و محصولات مختلف کسب‌و‌کار و فرآیندهای کلیدی عملیاتی تکافل برگزار گردید.

در طول این دوره آموزه‌های گوناگون با موضوعات توسعه تکافل در مالزی، تجارب شرکت‌های تکافل در ارائه خدمات خود به جامعه، کسب و کار تکافل، تکافل و ریسک، چشم انداز، الگوها و محصولات مختلف تکافل، طبقه‌بندی محصولات مختلف تکافل، مسائل حقوقی تکافل، پذیره‌نویسی در تکافل، بازاریابی و توزیع خدمات تکافل، طراحی محصولات جدید تکافل، قیمت‌گذاری در تکافل، اصول بیم‌سنجی در تکافل، حسابداری تکافل، بیمه‌گری و مدیریت خسارات در تکافل، سرمایه‌گذاری و مدیریت مالی اسلامی در تکافل، محاسبات مالی و چرخه کنترل تکافل، اصول تکافل اتکایی و تفاوت هر کدام با بیمه‌های رایج از سوی اساتید مجرب این حوزه از جمله پروفسور یونس صالحی، پروفسور نوراینی محمد آریفن، عزمشاه اسماعیل، محمد بحرالدین بدری، محمد عصری عمر و زاتینا ذکریا ارائه شد.

کلاس‌های مختلف این دوره آموزشی طی دو هفته متوالی به صورت فشرده و حضوری روزانه از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۷ به وقت محلی در محل دانشگاه اینسیف، برگزار شد. دانش‌پژوهان در بخش عملیاتی این دوره آموزشی در کنار آموزه‌های یاد شده، از انجمن تکافل مالزی، شرکت تکافل اتیکا و دیگر موسسات مرتبط بازدید نموده و با نحوه فعالیت آن‌ها از نزدیک آشنا شدند. در پایان دوره نیز پس از برگزاری آزمون ارزیابی علمی، گواهینامه صلاحیت حرفه ای تکافل از سوی رئیس دانشگاه اینسیف به شرکت کنندگان در این دوره تخصصی اعطا شد.

در نشست اختتامیه دوره آموزشی نظری و عملی دانشگاه اینسیف که بعد از ظهر روز جمعه ۱۰ شهریور ۱۴۰۲ (۱ سپتامبر ۱۴۰۲) با حضور محمدمهدی عسگری رئیس پژوهشکده بیمه، عظمی عمر؛ رئیس دانشگاه اینسیف، عبدالحمید الجنید؛ معاون رئیس موسسه دبیران و مدیران رسمی مالزی و استاد دانشکده مطالعات پیشرفته دانشگاه اینسیف، منصور. اچ ابراهیم؛ معاون آموزشی رئیس دانشگاه اینسیف، خانم شایداتول منشی رئیس دانشگاه اینسیف و دانش‌پژوهان این دوره از پژوهشکده بیمه، شرکت‌های بیمه البرز، بیمه دانا، بیمه ما و بیمه آسیا برگزار شد.

در ابتدای نشست اختتامیه،عظم ی عمر رئیس دانشگاه اینسیف ضمن قدردانی از دست‌اندکاران برگزاری دوره و دانش‌پؤوهان ایرانی، با اشاره به افزایش ضریب نفوذ تکافل در مالزی و استقبال جامعه از محصولات تکافلی گفت: از چالش‌های اساسی تکافل، تکافل اتکائی به خصوص در تکافل اتکائی با سرمایه بالا است و بر این اساس نیازمند سرمایه‌گذاری عظیم در بخش تکافل اتکائی، افزایش تعداد شرکت‌های تکافل اتکائی و تقسیم ریسک در بین آنها هستیم.

وی ابراز امیدواری کرد که طی این دوره آموزشی، درس‌ها و تجربیات ارزنده‌ای از آموزگاران صنعت و نهاد ناظر صنعت بیمه مالزی منتقل شده است و متخصصین بانک مرکزی مالزی نیز طی این دوره آموزشی اطلاعات مفیدی را در ارتباط با بخش مالی به ویژه صنعت تکافل در مالزی به اشتراک گذاشته‌اند.

عظمی عمر رئیس دانشگاه اینسیف رویکرد مالزی را رویکردی دو وجهی خواند و تصریح کرد: در اغلب کشورها رویکرد پایین-به-بالا حکم فرما است به این صورت که مردم، نیاز خود را اعلام و حاکمیت آن را رفع می‌کند. در مالزی اما این رویکرد دووجهی است و یکی از دلایل موفقیت مالزی در تکافل نیز حمایت همزمان مردم، دولت، بخش خصوصی و کل جامعه مسلمانان و غیرمسلمانان مالزی است.

وی با اشاره به ترکیب جمعیتی کشور مالزی اعم از مسلملن و غیرمسلمان، تقاضا برای ارائه محصولات مالی اسلامی در میان غیر مسلمانان را بسیار فزاینده و حاصل حمایت دولت، مقررات، استانداردها و جامعه تجاری خواند و افزود؛ ارتقای جایگاه مالی اسلامی از اهداف و دستورالعمل‌های مهم و بنیان‌های طرح‌های دولت مالزی است و اکنون بسیاری از طرح‌های دولت از بانک، تکافل و بازار سرمایه فراتر رفته و در زکات و وقف نیز ورود شده است.

رئیس دانشگاه اینسیف در پایان سخنان خود مجددا از مدرسین و سازمان‌دهندگان دوره آموزشی، نهاد ناظر و فعالان صنعت بیمه مالزی و همچنین از شرکت‌کنندگان در دوره قدردانی کرد.

در ادامه عسگری رئیس پژوهشکده بیمه با اشاره به سابقه همکاری پژوهشکده بیمه با دانشگاه اینسیف به عنوان یکی از برترین دانشگاه‌های جهان در حوزه مالی اسلامی، از برگزاری دوره آموزشی قدردانی کرد.

وی روند برگزاری و محتوای ارائه شده در این دوره را رضایت‌بخش و فراتر از انتظار توصیف کرد و در ادامه به تشریح فعالیت‌های صورت گرفته توسط پژوهشکده بیمه در فاصله دیدار قبلی و دیدار کنونی با دانشگاه اینسیف پرداخت.

رئیس پژوهشکده بیمه با اعلام دریافت مجوز ارائه پنجره تکافل و آغاز عرضه محصولات تکافل توسط ۹ شرکت بیمه، همکاری نهادهای بیمه و تکافل کشور مالزی شامل دانشگاه اینسیف، دانشگاه بین المللی اسلامی مالزی و انجمن تکافل مالزی با پژوهشکده بیمه در قالب برگزاری دوره‌ها و وبینارهای آموزشی و مشارکت در ارائه مقالات به دبیرخانه همایش بیمه و توسعه ۱۴۰۲ را قابل تقدیر خواند و ابراز امیدورای کرد در آینده نه چندان دور اولین شرکت تخصصی تکافل با حمایت نهادهای تکافلی مالزی، در ایران راه‌اندازی گردد.
دکتر عسگری همچنین از اعزام اعضای هیئت علمی پژوهشکده بیمه به دانشگاه اینسیف برای گذراندن دوره فرصت مطالعاتی و دوره پسادکتری خبر داد.

رئیس پژوهشکده بیمه در پایان، پیشرفت‌های حاصل شده در حوزه راه‌اندازی تکافل در ایران را، در طول تنها یک سال بسیار ارزشمند توصیف کرد و با قدردانی از دانشگاه اینسیف برای برگزاری این دوره آموزشی ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک دومین دوره آموزشی با همکاری این دانشگاه برگزار گردد.

شایان ذکر است در انتهای این دیدار، گواهینامه صلاحیت حرفه ای تکافل شرکت کنندگان در دومین دوره آموزشی تخصصی تکافل از سوی محمدمهدی عسگری رئیس پژوهشکده بیمه و دکتر عظمی عمر رئیس دانشگاه اینسیف به دانش‌پژوهان این دوره اعطا شد.

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.