تاریخ انتشار : دوشنبه 25 دی 1402 - 15:22
کد خبر : 76355

گزارش اخبار پولی مالی

داتام، کارت برنده بانک ایران زمین در بازار مالی

داتام، کارت برنده بانک ایران زمین در بازار مالی
اخبار پولی مالی- درج نام گروه مالی ایران زمین تحت عنوان "هلدینگ داتام" در بازار سرمایه، گام مهم بانک ایران زمین در زمینه ورود به عصر جدید فعالیت اقتصادی است.

اخبارپولی مالی– با موافقت هیات پذیرش بورس اوراق بهادار تهران و تبت نماد شرکت گروه مالی داتام (کد ۵۶۹۹ و نماد داتامDATAM) در فهرست نرخ های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران، هلدینگ مالی بانک ایران زمین گام بزرگی از یک نهاد سرمایه گذاری سنتی به یک نهاد سرمایه گذاری مدرن برداشت و بدین ترتیب وارد بخش نوینی از فعالیت های خود شد..

بر اساس آنچه که در امیدنامه شرکت قید شده است، گروه مالی داتام به عنوان هلدینگ مالی بانک ایران زمین در حوزه سرمایه گذاری و بورس فعالیت می کند.

داتام در نخستین گام در بازار با ثبت یک همت سرمایه در پذیره نویسی اولیه با اقبال ۱ میلیون ۱۹۳ هزارو ۳۹۲ کد بورسی مواجه شد و بدین ترتیب آغاز کار خود را باقدرت آغاز کرد.

تنها پس از اندکی فعالیت و به دلیل استقبال فعالین افتصادی، ارزش سهام این شرکت با رشد ۵۰ درصدی مواجه شد که با توجه به رشد جهشی بالا ناظر بازار برای بررسی دلیل این جهش، برپایی کنفرانس مطبوعاتی را جهت اطلاع رسانی صادر کرد و بدین ترتیب معامله سهام این نماد به صورت موقت متوقف شد، اما مرجع قانونی ناظر بازار پس از برپایی کنفذرانس مطبوعاتی و دریافت گزارش های مربوطه در این باره ، مجوز بازگشایی نماد و معامله سهام این هلدینگ را با اعمال دامنه نوسان اعلام کرد.

اما چرا بانک ایران زمین تصمیم گرفت در قالب گروه مالی و به عنوان یک هلدینگ به فعالیت خود  ادامه دهد.

برای پاسخ به این پرسش نخست باید بدانیم که هلدینک اصولا چیست و چه کاری انجام می دهد. “هلدینگ شرکتی است که کنترل یک یا چند شرکت دیگر را در دست دارد و از محل درآمد سهام شرکت هایی که در آنها سهام کنترلی دارد کسب درآمد می کند.هلدینگ ها این کنترل را  از طریق دستیابی به سهامی انجام می دهند.

نکته مهم در بخش توجیح ایجاد و فعالیت هلدینگ ها اداره ارزانتر شرکت ها (رقابتی تر شدن) و همچنین کاهش فشار مالی بر شرکت مادر به واسطه محاسبات مالیاتی و البته کاهش بار مسئولیت حقوقی در برابر ذی نفعان خارج از شرکت در صورت بروز مشکل برای هریک از شرکت های زیر مجموعه و یا وابسته است.

هولدینگ ها که در اصطلاح به آنها شرکت های مادر نیز گفته می شود با اعمال نقطه  نظرات هیات مدیره وظیفه کلیدی حفظ و مدیریت دارایی ها را بر عهده دارند.

هلدینگ ها برای کارکردهای گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرند از جمله املاک و مستغلات ، کارخانجات و دارایی های مالی از جمله سهام. کارکرد مهم آنها در فضای اقتصادی کاهش هزینه تامین مالی، کاهش ریسک سرمایه گذاری ها از طریق نظارت و کنترل بر فعالیت های متنوع شرکت های زیرمجموعه و وابسته از جمله از طریق اعمال نظارت و کنترل بر انتخاب و فعالیت مدیران شرکت های زیرمجموعه و همچنین کاهش هزینه ها در بخش بازار یابی و حسابرسی و پرسنلی است.

مروری گذرا بر عملکرد هلدینگ داتام نشان از آن دارد که شاخص های مورد نظر از ایجاد و فعالیت این شرکت با توجه به فضای اقتصادی کشور که به سرعت در حال تغییر و رقابتی تر شدن می باشد،  در حال تحقق بوده اند.

طبق مطالب رسمی منتشر شده در سامانه اطلاع رسانی ناشران یا همان کدال، داتام که با هدف سرمایه‌گذاری در سهام، سهـــم‌الشرکه، واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها یا سایر اوراق بهادار فعالیت خود را آغاز کرده است با در اختیار داشتن ۹۹.۶ درصد از سهام شرکت پاک انرژی نیکو گسترو ۴۸.۷۳ درصد ا ز سهام شرکت مشاور سرمایه گذاری هدف حافظ و ۵۴.۵ درصد از شرکت کارگزاری حافظ و ۹۹.۹ درصد از شرکت لیزینگ ایران زمین و ۷۰ درصد شرکت چاوش همراه سرزمین ایرانیان و ۲۹ درصد از شرکت خدمات ارزی و صرافی ایران زمین توانسته است در زمان کوتاه فعالیت خود به ارزش ۲۳۷,۴۱۵,۰۷۳,۷۵۰ ریال و با میانگین معامله ۷۵,۴۷۴,۵۳۵ به ارزش معامله ۱۷۵,۹۷۱,۷۵۴,۷۵۲ تنها در یک هفته آخر آذرماه ۱۴۰۲دست پیدا کرده است.

بر اساس تازه ترین اطلاعات این سامانه تا پایان آذر ماه ۱۴۰۲ عملکرد سرمایه گذاری هلدینگ داتام در شرکت های بورسی و غیر بورسی ( ۱۹ شرکت ) به میزان۱۰,۵۶۳,۸۸۱ میلیون ریال بوده است.

به نظر می رسد با توجه به استقبال از فعالیت هلدینگ داتام از سوی بازار سرمایه، همانگونه که مدیران ارشد این شرکت نیز در نشست معارفه گروه در سوم دیماه ۱۴۰۲ اعلام داشته اند، صندوق های جدید سرمایه گذاری و سوپرماکت مالی این شرکت نیز که قرار است به زودی به بازار معرفی شوند مورد توجه و استقبال قرار گیرند. برای تحقق این مهم رعایت شاخص هایی چون موقعیت یابی رقابتی دربازار متلاطم امروز، مدیریت و نمایه ریسک های مالی شرکت های زیرمجموعه به صورت شفاف، در نظر داشتن معیارهای اعتباری و نقدینگی حرفه ای، توجه به حاکمیت شرکتی و درنظرداشتن متغییر های رشد یابنده زیست محیطی ESG برای تحقق اهداف شرکت دارای اهمیت روزافزون خواهند بود./اخبار پولی مالی

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.