تاریخ انتشار : یکشنبه 12 آذر 1402 - 14:07
کد خبر : 73043

رییس پژوهشکده بیمه مطرح کرد:

حضور ۲۰ شخصیت اثرگذار بین‌المللی در همایش بیمه و توسعه

حضور ۲۰ شخصیت اثرگذار بین‌المللی در همایش بیمه و توسعه
اخبار پولی مالی_ پیش‌نویس نظریه امام (ره) در صنعت بیمه تحت عنوان تکافل که طرح پیشرفته تکافل محسوب می‌شود در بیمه مرکزی موجود است و به زودی در صحن هیات دولت مطرح می‌شود.

به گزارش اخبار پولی مالی به نقل از روابط عمومی بیمه مرکزی، محمدمهدی عسگری ـ رییس پژوهشکده بیمه با اشاره به حضور ۲۰ شخصیت اثرگذار از پنج کشور جهان در همایش بین المللی بیمه و توسعه خبر داد: پیش‌نویس نظریه امام (ره) در صنعت بیمه تحت عنوان تکافل که طرح پیشرفته تکافل محسوب می‌شود در بیمه مرکزی موجود است و به زودی در صحن هیات دولت مطرح می‌شود.

رییس پژوهشکده بیمه در سی‌امین همایش ملی و یازدهمین همایش بین‌المللی بیمه و توسعه اظهار کرد: بیمه می تواند قسمتی از آرامش را به انسان هدیه کند. به شهادت تاریخ، بیمه یک فرآیند جمعی بوده است؛ به گونه‌ای که مشترکا ریسکها را بین هم تقسیم می کردند و حتی در تاریخ اسلام هم بحث دیه که عاقله مسئول پرداختش بود نشان از این می‌دهد که بیمه جمعی بوده است.

وی افزود: در ۳۰۰ سال اخیر در کشورهای اروپایی بیمه‌گری جدید مطرح شد و الحمدالله فقها رای به صحت این بیمه دادند. تلاشهای مدیران عامل و پیش‌کسوتان صنعت که با لذت برای رفاه حال بیمه‌گذاران تلاش می‌کنند بسیار ارزشمند است و از این حیث می‌توان بیمه گری را نوعی عبادت دانست.

رییس سی‌امین همایش ملی و یازدهمین همایش بین‌المللی بیمه و توسعه خاطرنشان کرد: در تاریخ ۳۰۰ ساله بیمه گری به جای اشتراک و تقسیم ریسک، کل ریسک از بیمه‌گذار به بیمه‌گر منتقل می‌شود. این قضیه تا سال ۱۹۶۴ ادامه داشت تا اینکه حضرت امام (ره) بزرگمردی که عالم را متحول کرد وقتی در ترکیه حضور داشتند در کتاب تحریرالوسیله بخش هفتم و هشتم را به بیمه اختصاص دادند و قرارداد جدیدی مطرح کردند که شامل تضامن یعنی ضمانت طرفینی است.

عسگری تصریح کرد: طبق نظریه امام (ره) بیمه‌گذاران در شرکتی که تشکیل می‌دهند شریک شوند. نظریه حضرت امام (ره) تا ۱۵ سال اجرایی نشد. تا اینکه در سال ۱۹۷۹ چند ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی شخصی از آفریقا بحث تکافل را مطرح کرد که پنج سال بعد در مالزی اجرا شد. در حال حاضر بیش از ۵۰۰ شرکت تکافلی در ۶۰ کشور جهان در حال فعالیت هستند. پیش‌نویس نظریه امام (ره) نیز در حوزه تکافل که شاید طرح پیشرفته تکافل است در بیمه مرکزی موجود است و به زودی در صحن هیات دولت مطرح می‌شود.

وی با اشاره به اینکه حدود ۲۵ سال قبل نحوه جدیدی از بیمه به عنوان بیمه مشارکتی مطرح شد بیان کرد: این بار شرق دور مبتکر این بیمه بود که اگر محتوای آن را ببینیم با نظرات حضرت امام (ره) بسیار شبیه است. در حال حاضر اندونزی با ۸۲ شرکت بیمه‌ای در حال امضای تفاهم نامه‌ای در این زمینه با ایران است.

رییس پژوهشکده بیمه یادآور شد: در سال ۲۰۱۰ بیمه همتا به همتا مطرح شد که این بار کشورهای اروپایی و آمریکا مبتکر این نوع بیمه بودند. عجیب است که در این نوع بیمه هم بیمه‌گذاران شریک می‌شوند و نسخه غربی تکافل است. شاید در همایش سال آینده بتوانیم در این حوزه‌های جدید بیمه‌ای هم مقالاتی داشته باشیم.

عسگری با اشاره به حضور دکتر زلفی‌گل ـ وزیر علوم در همایش بیمه و توسعه تاکید کرد: حضور دکتر زلفی گل به عنوان یک دانشمند در مسند وزارت علوم از افتخارات دولت سیزدهم است. وزیر علوم از دیپلماسی علمی سخن گفت که این فرمایش مقام معظم رهبری است. ما به عنوان یک زیرمجموعه وزارت علوم و جزئی از خانواده بزرگ صنعت بیمه سعی کردیم به این صحبت وزیر عمل کنیم. حضور ۲۰ شخصیت اثرگذار از پنج کشور در این همایش که روسای بیمه و استادان تراز اول جهان اسلام هستند گویای این مساله است.

وی اعلام کرد: از امروز بعدازظهر ۱۴ مقاله در پنل بین‌المللی همایش بیمه و توسعه ارایه خواهد شد و فردا نیز نشست‌های کاری را با مدیران بیمه‌ای خواهیم داشت. فردا شب سه تفام‌نامه با انجمن بیمه‌ای پاکستان و اندونزی امضا خواهیم کرد.

رییس پژوهشکده بیمه درخصوص توصیه دیگر وزیر علوم مبنی بر ارتباط صنعت با دانشگاه بیان کرد: ۵۳۰ مقاله دانشگاهی به همایش ارسال شده که در نوع خود بی‌نظیر است. در بین مهمانان خارجی نیز اساتیدی حضور دارند. امسال سه برنامه به برنامه‌های همایش اضافه شده است. علاوه بر برگزاری ۱۲ کارگاه بین‌المللی، رساله‌های دکتری و پایان‌نامه‌های برتر را تشویق خواهیم کرد. پژوهشگر صنعت بیمه و سه نفر از اعضای هیات علمی نیز تشویق خواهند شد. به طور کلی پژوهشکده بیمه به عنوان یک مشاور، حامی صنعت است.

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.