تاریخ انتشار : پنجشنبه 13 مهر 1402 - 13:55
کد خبر : 67373

جلسه مشترک رئیس پژوهشکده بیمه و رئیس انجمن بیمه اسلامی اندونزی

جلسه مشترک رئیس پژوهشکده بیمه و رئیس انجمن بیمه اسلامی اندونزی
اخبار پولی مالی_ محمدمهدی عسگری رئیس پژوهشکده بیمه روز دوشنبه 13 شهریور 1402 با حضور در انجمن بیمه اسلامی اندونزی با ادی ستیاوان رئیس این انجمن دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش اخبار پولی مالی به نقل از روابط عمومی و بین الملل پژوهشکده بیمه، در این نشست که با حضور محمدمهدی عسگری رئیس پژوهشکده بیمه و ادی ستیاوان [۱] رئیس انجمن بیمه اسلامی اندونزی (IIS)[2]، سانگکوت ویجایا[۳] دبیر کل، دلیل خیرات[۴] عضو هیئت نظارت و متخصص تکافل، یتی آر [۵] معاون روابط بین الملل، اکا ایندریا ساری [۶] مدیر مالی و محمد مشهود، معاون رئیس انجمن بیمه اسلامی اندونزی (IIS) برگزار شد، عسگری پس از معرفی ساختار و عملکرد پژوهشکده بیمه به عنوان تنها مرکز آموزش و پژوهش بیمه در ایران و معرفی گروه های پژوهشی و گروه پژوهشی مطالعات اسلامی بیمه، به تشریح سیر تکامل تکافل در صنعت بیمه ایران پرداخت.

عسگری با اشاره به جلسه مشترک مدیران صنعت بیمه با رئیس جمهور و تأکید ایشان بر تسریع در راه‌اندازی تکافل خاطرنشان کرد پژوهشکده بیمه در سال گذشته علاوه بر تاسیس شورای فقهی صنعت بیمه، کارگروه تکافل پژوهشکده بیمه را نیز راه اندازی نموده که در جلسات آن الگوهای پیشنهادی شرکت‌های متقاضی ارائه محصولات تکافل مورد بررسی قرار گرفته است و در حال حاضر ۹ شرکت بیمه از مجموع ۳۷ شرکت فعال در صنعت بیمه ایران مجوز عرضه تکافل در کشور را دریافت کرده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت تخصصی انجمن بیمه اسلامی اندونزی در حوزه تکافل و قرار داشتن تاسیس اولین شرکت تکافل در ایران در دستور کار پژوهشکده بیمه، خواستار ارائه دوره‌های آموزشی برخط و حضوری توسط این انجمن در تهران شد. امضای تفاهم‌نامه در راستای گسترش همکاری‌های آتی، انتشار اسناد علمی مشترک شامل کتب، مقاله و نشریات در حوزه‌های مختلف بیمه و تکافل نیز به عنوان دیگر درخواست‌های پژوهشکده بیمه از انجمن مطرح گردید.

عسگری ضمن دعوت از مدیران ارشد انجمن بیمه اسلامی اندونزی برای حضور در همایش بیمه و توسعه ۱۴۰۲ و ارائه مقالات تخصصی، همکاری در زمینه مدیریت ریسک شرکت‌های مبتنی بر شریعت را از دیگر حوزه‌های همکاری دو مجموعه برشمرد. وی با اشاره به راه اندازی آزمایشگاه ریسک پژوهشکده بیمه در آینده نزدیک، تجربیات انجمن بیمه اسلامی اندونزی را در این خصوص راهگشا دانست.

عسگری همچنین با ارائه جزییاتی در خصوص دوره‌های آموزش تخصصی بیمه رایج و تکافل که تا کنون توسط پژوهشکده بیمه برگزار گردیده است، تکافل را مورد تاکید و حمایت دولت، وزارت اقتصاد و بیمه مرکزی خواند و ابراز امیدواری کرد با همکاری انجمن بیمه اسلامی اندونزی اولین شرکت تخصصی تکافل در ایران راه اندازی گردد.

در ادامه ادی ستیاوان رئیس انجمن بیمه اسلامی اندونزی با قدردانی از پژوهشکده بیمه برای حضور در این نشست، به ارائه مباحث تخصصی در سه محور «کسب و کار تکافل در اندونزی» ؛ «قانون و مقررات کسب و کار تکافل» و «معرفی انجمن بیمه اسلامی و کارکردهای آن» پرداخت.

وی با اشاره به برگزاری نشست آسه‌ان ۲۰۲۳ در جاکارتا، گفت: در اندونزی ۶ شرکت بیمه عمومی و ۷ شرکت بیمه عمر در بخش شریعت فعالیت دارند. در حوزه تکافل نیز یک شرکت تکافل اتکایی و ۱۹ پنجره تکافل عمومی و ۲۱ پنجره تکافل خانواده در حال ارائه محصولات و خدمات هستند.

وی با معرفی نهاد مرجع نظارت خدمات مالی اندونزی[۷] به عنوان متولی ایجاد مقررات و نظارت بر صنعت تکافل در اندونزی و شورای شریعت ملی اندونزی [۸] به عنوان مسئول قوانین و مقررات مبتنی بر شریعت در در این کشور تصریح کرد این شورا تا کنون ۱۵۲ فتوا صادر کرده است که ۱۴ مورد آن مربوط به کسب و کار تکافل در اندونزی است.

وی اهداف انجمن شامل بهبود حرفه‌ای‌گری اعضا و گسترش دانش تکافل را همسو با اهداف پژوهشکده بیمه خواند و سپس به ارائه الگوی تجارت مبتنی بر شریعت در اندونزی پرداخت.

وی شورای شریعت ملی و نهاد ناظر خدمات مالی ( OJK) [9] را از جمله نهادهای موثر بر کسب و کار تکافل در اندونزی برشمرد و به تشریح ارتباط بین انجمن بیمه اسلامی (IIS)[10] و انجمن بیمه شریعت (AASI) [11] پرداخت. سپس به بیان جزئیاتی از روند برگزاری دوره‌های آموزشی این مرکز و ارائه گواهینامه در سه سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته به تعاملات انجمن بیمه اسلامی با دانشگاه‌های اندونزی پرداخت.

رئیس انجمن بیمه اسلامی اندونزی با ابراز خرسندی و استقبال از حضور دانش‌پژوهان ایرانی در انجمن بیمه اسلامی اندونزی یادآور شد آزمون‌های این مرکز محدود به کشور اندونزی نیست و در حال حاضر نیز ۲۰ عضو انجمن از سایر کشورها هستند.

سانگکوت ویجایا دبیر کل انجمن بیمه اسلامی اندونزی نیز دو مجموعه را نیازمند شکل کاملی از همکاری دانست و امضای تفاهم‌نامه را بهترین و اولین گام در این راستا بیان کرد.
وی تصریح کرد اندونزی ساختار باثباتی در زمینه بیمه مبتنی بر شریعت دارد و انجمن بیمه اسلامی نیز جایگاه مستحکمی در اندونزی یافته است. وی با اشاره به فراهم بودن بستر لازم برای به اشتراک گذاری ایده‌های نوین بین کشورهای اندونزی، مالزی، ایران و سایر کشورهای خاورمیانه تصریح کرد، چگونگی رونق صنعت تکافل را مهمترین دغدغه دانست و افزود با توجه به وجود دانش و تخصص کافی در این زمینه، گام بعدی آگاه‌سازی افکار عمومی نسبت به تکافل است که به عنوان چالش مشترک دو مجموعه در آینده مطرح می‌باشد.

در بخش پایانی این نشست رئیس پژوهشکده بیمه با دعوت از میزبانان این نشست جهت حضور در همایش بیمه و توسعه در آذر ماه ۱۴۰۲ اعلام کرد موسسات مختلف مالزی تا کنون آثار علمی خود را به دبیرخانه این همایش ارسال کرده‌اند. وی ابراز امیدواری کرد در حاشیه همایش ماه نوامبر اندونزی و با حضور هیئت اعزامی پژوهشکده بیمه در این رویداد، تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان پژوهشکده بیمه و انجمن بیمه اسلامی اندونزی نیز منعقد گردد.

شایان ذکر است انجمن بیمه اسلامی اندونزی در سال ۲۰۰۳ در جاکارتا تأسیس گردیده و به عنوان موسسه اطلاعاتی مبتنی بر شریعت اسلامی، مرکز اصلی گردآوری و انتشار دیدگاه‌های مرتبط با شریعت و بیمه اسلامی در اندونزی در حال فعالیت می‌باشد.

چشم‌انداز این انجمن، تبدیل شدن به مؤسسه توسعه منابع انسانی است که افرادی متخصص، حرفه‌ای و توانمند در حوزه بیمه شریعت تربیت نماید. همچنین، مأموریت انجمن بیمه اسلامی اندونزی، توسعه و بهبود کیفیت حرفه‌ای‌گری در میان فعالان کسب و کار بیمه شریعت، تأمین نیاز منابع انسانی توانمند برای صنعت بیمه شریعت، ترویج و نشر علم و دانش در حوزه بیمه شریعت در داخل و خارج و تبدیل شدن به شریک توسعه بیمه و اقتصاد شریعت عنوان شده است.

 

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.