تاریخ انتشار : دوشنبه 2 اسفند 1400 - 14:21
کد خبر : 12697

گزارش اختصاص اخبار پولی مالی:

کبری صدقی خلجان

جزئیات افزایش سرمایه بیمه معلم به ۷۵۰ میلیارد تومان

جزئیات افزایش سرمایه بیمه معلم به ۷۵۰ میلیارد تومان
اخبار پولی مالی- بیمه معلم قصد دارد تا به منظور اصلاح ساختار مالی، افزایش سهم نگهداری و اخذ مجوز قبولی اتکایی، میزان سرمایه خود را از مبلغ 419 میلیارد تومان فعلی به 750 میلیارد تومان از طریق مطالبات حال شده سهامداران، آورده نقدی و سود انباشته افزایش دهد.

به گزارش خبرنگار اخبار پولی مالی، براساس گزارش توجیهی که شرکت بیمه معلم در سامانه کدال در خصوص افزایش سرمایه این شرکت منتشر کرده، این شرکت قصد دارد در اجرای مفاد تبصره ۲ ماده ۱۶۱ اصلاحیه قانون تجارت و ماده ۲۶ اساسنامه شرکت، گزارش توجیهی افزایش سرمایه شرکت بیمه معلم (سهامی عام) از مبلغ ۴.۱۹۴.۷۲۲ میلیون ریال به مبلغ ۷۵۰.۰۰۰ میلیون ریال به منظور اصلاح ساختار مالی، افزایش سهم نگهداری و اخذ مجوز قبولی اتکایی، افزایش توانگری مالی و افزایش ظرفیت سرمایه‌گذاری در دو مرحله از محل سود انباشته، مطالبات و آورده نقدی سهامداران تقدیم شده است.

 

جدول بیمه معلم

جدول بیمه معلم

با توجه به تاکید و الزام بیمه مرکزی بر افزایش سرمایه شرکت بیمه معلم به منظور حفظ توانگری در سطح مناسب و افزایش ظرفیت پذیرش ریسک، انجام این افزایش سرمایه برای جلوگیری از محدود شدن عملیات بیمه‌گری توسط بیمه مرکزی الزامی است.

بیمه معلم در این گزارش اعلام کرده از آنجایی که افزایش سرمایه‌های ناشی از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها در محاسبات برخی از شاخص‌های بیمه مرکزی لحاظ نمی‌شود لذا افزایش سرمایه قبلی بیمه معلم کمکی به افزایش توانگری مالی، اصلاح ساختار مالی و افزایش سهم و اخذ مجوز اتکایی این شرکت نکرده است.

اصلاح ساختار مالی

این شرکت اعلام کرده که افزایش سرمایه درخواست شده به بهبود شاخص‌های مالی از جمله نسبت بدهی به دارایی و نسبت مالکانه منجر خواهد شد. از سوی دیگر با بهبود ساختار سرمایه، اطلاعات مورد نیاز برای اتخاذ تصمیمات کلان در شرکت بیمه معلم تامین شده و در نتیجه توان رقابتی آن افزایش پیدا خواهد کرد.

افزایش سهم نگهداری

براساس آیین نامه ۵۵ و ۵۵.۱ بیمه مرکزی، ظرفیت مجاز نگهداری ریسک هر شرکت بیمه، رابطه مستقیمی با سرمایه آن دارد. در صورت افزایش سرمایه، افزایش ظرفیت نگهداری فراهم خواهد شد و بیمه معلم امکان دسترسی و حضور در بازارهای بزرگتر را خواهد داشت که این موضوع در نهایت سبب افزایش درآمد و سود این شرکت خواهد شد.

افزایش توانگری مالی

براساس آیین نامه ۶۹ شورای عالی بیمه، نسبت توانگری مالی بیانگر توانایی مالی موسسه بیمه برای پوشش ریسک های پذیرفته شده خود بوده و از تقسیم مبلغ سرمایه موجود بر مبلغ سرمایه الزامی به دست می‌آید. شرکت‌های بیمه براساس این شاخص به ۵ سطح تقسیم می‌شوند:

سطح یک: توانگری مالی بالای ۱۰۰

سطح دو: توانگری مالی بین ۷۰ تا ۱۰۰

سطح سه: توانگری مالی بین ۵۰ تا ۷۰

سطح چهار: توانگری مالی ۱۰ تا ۵۰

سطح پنج: توانگری مالی کمتر از ۱۰

بیمه مرکزی در مورد شرکت‌های با سطح توانگری ۲ تا ۵، محدودیت‌هایی از جمله کاهش فعالیت در فروش بیمه نامه، محدودیت در انجام کسب و کار، انجام ترمیم مالی و … را اعمال می‌کند.

گزارش توجیهی بیمه معلم نشان می‌دهد که این شرکت ضرورت دارد تا متناسب با افزایش سهم از بازار، مبادرت به افزایش سرمایه کند تا با ارتقای بیشتر توانگری مالی، موجب توسعه عملیات بیمه‌ای و افزایش سطح ریسک‌پذیری شود و در نهایت، امکان ایفای تعهدات همواره میسر باشد.

این گزارش نشان می‌دهد که این شرکت در نظر دارد در مرحله اول ۱.۶۱۵.۲۷۸ میلیون ریال (معادل ۳۸.۵ درصد سرمایه کنونی) خود را از محل سود انباشته افزایش دهد.

در مرحله بعد هم بیمه معلم سرمایه خود را به میزان ۱.۶۹۰.۰۰۰ میلیون ریال (معادل ۲۹ درصد پس از مرحله اول) از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران پس از ثبت مرحله اول افزایش خواهد داد.

اعضای هیات مدیره بیمه معلم تاکید کرده اند که در صورت افزایش سرمایه، این شرکت با حضور پررنگ تر در مناقصات به سمت انعقاد قراردادهای بیمه ای با سرمایه‌های بالاتر و البته کم ریسک و سودآور حرکت خواهد کرد. انتظار می رود که این افزایش سرمایه موجب افزایش رشد حق بیمه صادره در سال های آتی شود. از سوی دیگر افزایش حجم پرتفوی بیمه ای با خطرات بالقوه کمتر بر روی نسبت خسارت هم در سال های آتی اثرگذار خواهد بود./ اخبار پولی مالی

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.