تاریخ انتشار : سه شنبه 7 آذر 1402 - 19:09
کد خبر : 72600

جزئیات نحوه برگزاری مجامع شرکت‌های سهام عدالت

جزئیات نحوه برگزاری مجامع شرکت‌های سهام عدالت
اخبار پولی مالی_ متن مصوبه نحوه برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت، که در جلسه اخیر شورای عالی بورس به تصویب رسید، منتشر شد.

به گزارش اخبار پولی مالی، در دویست و چهل و هشتمین جلسه شورای عالی بورس که با حضور اعضا و به ریاست وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، نحوه برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت به تصویب رسید.

بر این اساس متن مصوبه مذکور بدین شرح است:

۱- پیشنهادهای اتاق تعاون ایران درباره مصوبه (۱) مورخ ۲۰/۴/۱۴۰۲ شورای عالی بورس مورد بررسی قرار گرفت و پس از بحث و بررسی به شرح ذیل اصلاح و جایگزین مصوبه (۱) مورخ ۲۰/۴/۱۴۰۲ گردید:

۱-۱- مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت به ‌صورت حضوری و الکترونیکی بر اساس مقررات مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار درخصوص نحوه برگزاری مجامع الکترونیکی تشکیل می‌گردد. شرکت سپرده¬گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه مکلف است سامانه الکترونیکی جهت برگزاری مجامع شرکتهای سرمایه¬گذاری استانی سهام عدالت و همچنین تعیین نحوه حضور در مجامع از سوی سهامداران شرکتهای مذکور را فراهم آورد.

۱-۲- سهامداران شرکتهای سرمایه¬گذاری استانی موظف هستند در راستای اجرای ماده ۹۹ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت و لزوم دریافت ورقه ورود به جلسه توسط سهامداران، تا روز قبل از برگزاری مجامع شرکتهای سرمایه¬گذاری استانی، نحوه حضور خود در مجامع مزبور را در سامانه الکترونیکی موضوع بند ۱-۱ این مقرره، به نحو اصالت یا از طریق نماینده، تعیین و اعلام نمایند. سهامداران شرکتهای سرمایهگذاری استانی در صورت تمایل به حضور از طریق نماینده در مجمع، موظفند نماینده خود را در سامانه الکترونیکی موضوع بند ۱-۱ این مقرره، به یکی از انحاء ذیل تعیین نمایند:

تعیین نماینده با ارائه وکالتنامه رسمی؛
تعیین نماینده با ثبت در سامانه از میان شرکت‌های تعاونی سهام عدالت شهرستانی و یا سایر اشخاص سجامی شده؛
۱-۳- در صورت عدم تعیین نحوه حضور در مجمع توسط سهامدار غیرمستقیم سهام عدالت در بازه زمانی موضوع بند ۱-۱، حق رأی سهامدار مزبور توسط شرکت تعاونی عدالت شهرستانی واجد شرایط به نیابت از وی حداکثر به میزان سهامداری سهامداران غیر مستقیم آن شهرستان، اعمال می¬گردد. این نیابت صرفاً جهت حضور و اعمال حق رأی در مجامع شرکتهای سرمایه¬گذاری استانی است که تا ابتدای شهریور ۱۴۰۳ برگزار شود.

تبصره: شرکتهای تعاونی عدالت شهرستانی موضوع بند فوق، باید دارای شرایط ذیل باشند:

الف) آخرین مجمع عمومی عادی سالانه منتهی به سالهای مالی ۱۴۰۰ و یا ۱۴۰۱ با حصول حدنصاب ۲۰ درصد از اعضای شرکت تعاونی عدالت شهرستانی حسب تأیید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شده باشد.

ب) صورتجلسه مجمع فوق¬الذکر با تأیید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز نزد مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده باشد.

شرکت‌های تعاونی شهرستانی سهام عدالت ملزم هستند با ایجاد امکانات لازم و اطلاع رسانی مناسب بر اساس قوانین و مقررات بخش تعاون مجامع دو مرحله ای خود را برگزار و به تأیید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برسانند. هزینه های قابل قبول این فرآیند پس از تصویب مجمع عمومی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی و تأیید کمیته عالی نظارت بر سهام عدالت قابل تأدیه خواهد بود. شرکت های سرمایه گذاری استانی مجازند جهت برگزاری مجامع مبالغی را به‌صورت علی‌الحساب با پیشنهاد کانون سهام عدالت و تأیید سازمان بورس به تعاونی‌های شهرستانی سهام عدالت پرداخت نماید. ”

۲- در راستای اجرای جزء ۱-۱ بند ۱ نحوه برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت؛ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ظرف حداکثر سه ماه از ابلاغ این مصوبه فهرست تعاونی‌های واجد شرایط موضوع تبصره جزء ۳-۱ بند ۱ را به شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه ارائه نماید.

۳- کمیته عالی نظارت بر سهام عدالت (مصوب ۱۶/۳/۱۴۰۲ شورایعالی بورس) بر فرآیند برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت، نظارت می‌نماید.

۴- برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت، براساس این مقرره در چند فاز در سطح کشور اجرا گردد که از دو استان در فاز نخست آغاز می‌گردد.

۵- با توجه به بند ۱ مصوبات این صورتجلسه بند ۲ مصوبه مورخ ۱۴/۱۱/۱۳۹۹، قسمت ب بند ۲ مصوبه ۱۵/۴/۱۴۰۰ و جزءهای ۴ و ۶ بند ۱ مصوبه ۱۷/۱/۱۴۰۰ ملغی گردید.

۶- جزء ۵ بند ۱ مصوبه مورخ ۱۷/۱/۱۴۰۰ به شرح ذیل اصلاح گردید: «ثبت‌نام متقاضیان عضویت در هیئت‌مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی جهت بررسی صلاحیت عمومی و حرفه‌ای آنها در سامانه ستان مطابق برنامه زمانبندی اعلامی سازمان بورس امکان‌پذیر بوده و تمدید آن با تصویب هیئت‌مدیره سازمان بورس خواهد بود. انتخاب اعضاء هیئت‌مدیره صرفاً از میان داوطلبانی صورت خواهد پذیرفت که صلاحیت حرفه‌ای، عمومی و اختصاصی آنها برابر با الزامات موجود، توسط سازمان بورس و اوراق بهادار احراز و تأیید شده و مشخصات آنها جهت اطلاع عموم منتشر و به ترتیب حروف الفبا در سامانه برگزاری مجمع الکترونیکی درج شده باشد.»

۷- جزء ۲ مصوبه مورخ ۷/۲/۱۴۰۰ به شرح ذیل اصلاح گردید: «هیئت مدیره شرکت مکلف است اطلاعیه دعوت صاحبان سهام به مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده جهت انتخاب اعضای هیئت‌مدیره را حداقل ۱۰ روز پیش از تاریخ برگزاری و تشکیل مجمع جهت بارگذاری در سامانه اطلاع‌رسانی ناشران (کدال) به سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه اوراق بهادار ارسال نماید. این اطلاعیه جهت اطلاع عموم در تارنماهای سازمان بورس و اوراق بهادار نیز بارگذاری خواهد شد. آگهی دعوت باید حداقل دوبار در صدا و سیمای استانی در استان مربوطه منتشر گردد.

تبصره: مهلت سازمان بورس و اوراق بهادار برای بارگذاری اطلاعیه‌های دعوت در سامانه کدال و سایت سازمان حداقل ۵ روز قبل از تاریخ برگزاری مجمع می‌باشد.»

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.