تاریخ انتشار : یکشنبه 7 اسفند 1401 - 9:23
کد خبر : 46294

با رونق بازار سهام، فیکس‌اینکام‌ها از سکه افتادند؛

ثبت رکورد تاریخی خروج نقدینگی ۱.۴ همتی، از صندوق‌های درآمد ثابت ETF

ثبت رکورد تاریخی خروج نقدینگی ۱.۴ همتی، از صندوق‌های درآمد ثابت ETF
اخبار پولی مالی_ بهادار برهان، مدیر صندوق سرمایه‌گذاری افرا گفت که مهم‌ترین دلیل خروج پول از صندوق‌های درآمد ثابت، وضعیت به شدت مثبت بازار سهام بود.

به گزارش اخبار پولی مالی به نقل از بازار سرمایه، آمار خروج پول از صندوق های درآمد ثابت قابل معامله در بورس (ETF) عدد جالبی را ثبت کرد و به رقم ۱،۴۰۰ میلیارد تومان رسید. این آمار نیز در نوع خود رکود محسوب می شود، به طوری که در تاریخ بازار سرمایه، این حجم خروج نقدینگی از صندوق های مذکور سابقه نداشته است.

بهادر برهان، مدیر صندوق سرمایه‌گذاری افرا در گفت‌وگو با “سنا” در این خصوص بیان کرد: بین روند بازار سهام و ورود و خروج نقدینگی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، رابطه‌ای مستقیم برقرار است و معمولا هر زمان بازار سهام دچار رکود می‌شود، استقبال از صندوق‌های درآمد ثابت افزایش می‌یابد و بالعکس.

وی اضافه کرد: مهم‌ترین دلیل خروج پول از صندوق‌های درآمد ثابت، وضعیت به شدت مثبت بازار سهام بود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: خروج حدود ۱۴۰۰ میلیارد تومان پول از صندوق‌های درآمد ثابت، ریسکی برای “فیکس‌اینکام” ها نیست؛ ولی اگر این روند تداوم داشته باشد، میتواند منجر به کوچک‌تر شدن این صندوق‌ها گردد. البته بعید است که افزایش ابطالی‌ها در صندوق‌های درآمد ثابت، سبب فشار فروش سهام توسط این صندوق‌ها شود. معمولا مدیران صندوق‌ها برای تامین نقدینگی ابطالی‌ها، اقدام به برداشت از سپرده‌های بانکی یا فروش اوراق با نقدشوندگی بالاتر می‌کنند.

برهان در رابطه با تاثیر افزایش قیمت سهام روی سودآوری صندوق‌های درآمد ثابت گفت: بطور متوسط، حدود ۱۰ درصد از پرتفوی صندوق‌های درآمد ثابت به سهام تخصیص یافته و افزایش قیمت سهام هم باعث بالاتر رفتن میزان سهام (نسبت به سایر دارایی‌ها) در پرتفوی این صندوق‌ها می‌شود و هم در صورت تداوم رشد بازار سهام، می‌تواند بازدهی این صندوق‌ها را افزایش دهد.

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.