تاریخ انتشار : سه شنبه 12 اردیبهشت 1402 - 17:55
کد خبر : 52124

اولین عرضه اولیه 1402 فرابورس معارفه شد

تولید سالانه ۴۵ هزار تن شیر خام در واحد دامپروری «زفجر»

تولید سالانه ۴۵ هزار تن شیر خام در واحد دامپروری «زفجر»
اخبار پولی مالی_ نخستین نشست خبری ویژه عرضه اولیه سهام «زفجر» روز دوشنبه با حضور مدیران این شرکت در فرابورس ایران برگزار شد.

به گزارش اخبار پولی مالی به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، در ابتدای این نشست، حمیدرضا اسماعیلی مدیرعامل شرکت کشاورزی و دامپروری فجر اصفهان، این مجموعه را یک شرکت دانش‌بنیان در عرصه تولید محصولات دامی، باغی و نهالی معرفی کرد و گفت: زفجر از شرکت‌های فرعی شرکت گسترش کشاورزی و دامپروری فردوس پارس و واحد نهایی گروه مستضعفان است.

مدیرعامل زفجر با بیان اینکه این مجموعه دارای شش واحد فعال است، گفت: شرکت کشاورزی و دامپروری فجر اصفهان سه واحد ویژه دامپروری دارد که انواع دام سنگین و سبک را پرورش می‌دهد و سه واحد زیرمجموعه نیز، ویژه فعالیت‌های کشاورزی و باغداری است.

اسماعیلی به معرفی واحدهای مختلف زفجر و ظرفیت‌های هر یک از این واحدها پرداخت و گفت: «واحد گاوداری صنعتی رحمت‌باد شهرستان نطنز» در زمینی به مساحت ۴۰ هکتار احداث شده که زمین آن مربوط به اراضی ملی بوده و از جهاد کشاورزی به طور رسمی اجاره شده است. طبق اقدامات صورت‌گرفته به زودی اسناد مالکیت این زمین‌ها به نام شرکت فجر اصفهان انتقال پیدا می‌کند.

به گفته وی ظرفیت این واحد حدود ۶۰۰۰ رأس دام است و به صورت سالانه ۴۵ هزار تن شیر خام تولید می‌کند که از مزیت‌های رقابتی این واحد، رکورد تولید ۴۶ گرم شیر به ازای هر رأس دام است.

اسماعیلی در تکمیل معرفی این واحد، افزود: واحد دامپروری صنعتی رحمت‌باد در سال ۱۴۰۱ در بین ۱۱۰ واحد استان اصفهان از نظر تولید و پارامترهای اقتصادی و فنی، رتبه اول استان را به خود اختصاص داد.

مدیرعامل زفجر با اشاره به اینکه این مجموعه بالغ بر ۶۵۰ رأس تلیسه در طول سال تولید می‌کند، در خصوص صادرات این شرکت نیز گفت: اقدامات لازم برای صادرات ۳۰۰ رأس دام در حال انجام است و با اخذ مجوزها، این دام‌ها را به کشورهای همسایه صادر خواهیم کرد که درآمدزایی خوبی برای شرکت به ارمغان می‌آورد.

اسماعیلی در ادامه با اشاره به اینکه واحد بعدی مجموعه زفجر، «واحد پرواربندی صنعتی دام سنگین گوشتی» است، افزود: به منظور پرورش دام گوشتی، واحدی را که چندین سال راکد و غیرفعال بود از شرکت یاقوت کویر اجاره کردیم که ظرفیت آن ۳۵۰۰ رأس دام گوشتی است و سالانه ۲۰۰۰ تن گوشت قرمز تولید می‌کند.

به گفته وی دام مورد نیاز این واحد پرواربندی از واحد رحمت آباد و مابقی نیز از شرکت‌های تابعه هلدینگ کشاورزی تامین می‌شود.

فعالیت واحد قلع گنج با ظرفیت ۶۰۰۰ دام

مدیرعامل زفجر در ادامه به معرفی «واحد پرورش بز شیری در شهرستان قلع گنج» کرمان پرداخت و گفت: بزهای این واحد از کشور اسپانیا وارد شده که با ظرفیت ۶۰۰۰ رأس دام، حدود ۲۰۰۰ تن شیر خام به صورت سالانه و دو کیلوگرم به ازای هر دام را تولید می‌کند.

به گفته وی زمین ۲۰ هکتاری این واحد نیز از جهاد کشاورزی اجاره شده که زفجر پیگیر صدور اسناد آن به نام شرکت است.

مدیرعامل فجر اصفهان درباره فعالیت‌های این مجموعه در حوزه باغداری، تشریح کرد: در این زمینه «واحد باغداری رحمت آباد نطنز» در زمینی به مساحت ۳۲ هکتار فعال است که سند رسمی این زمین به نام شرکت است. این واحد دارای دو حلقه چاه آب و یک قنات فعال است و در این واحد سالانه ۲۰۰۰ تن میوه بِه با برند فجر اصفهان تولید می‌کنیم که از کیفیت مرغوبی برخودار است.

اسماعیلی افزود: در این واحد همچنین ۲.۵ هکتار باغ گل محمدی داریم که سالانه بین ۴ تا ۵ هزار لیتر گلاب از محصول آن تولید می‌کنیم و به استان‌های اصفهان، تهران و شهرستان کاشان عرضه می‌شود.

تولید سالانه ۱۲۰ تن پسته در سال

مدیرعامل فجر اصفهان با اعلام اینکه در «واحد زراعت و تولید نهال شهرستان اردستان» ۲۷۵ هکتار باغ پسته داریم که بالغ بر ۱۲۰ تن پسته خشک در سال تولید می‌کند، اضافه کرد: همچنین طرح احداث ۲۰۰ هکتار باغ پسته اکبری و احمدآبادی در دست اقدام است که ۱۳۰ هکتار آن احداث شده و مابقی نیز امسال کلید می‌خورد که سطح تولید پسته این واحد را به بیش از ۴۰۰ هکتار می‌رساند.

حمیدرضا اسماعیلی در ادامه درباره واحد دیگر مجموعه کشاورزی و دامپروری فجر اصفهان به نام «واحد زراعت و تولید مهیار و نونهالان» که در شهرضا واقع شده است، گفت: این واحد دارنده ۱۲ حلقه چاه است که سالیانه یک میلیون و ۴۴۰ متر مکعب آب تولید می‌کند. در این واحد حدود ۱۰۰ هکتار کشت گیاهان علوفه‌ای داریم که ۱۰ درصد از نیاز علوفه واحدهای دامپروری رحمت آباد را تامین می‌کند.

ارائه گزارش ارزشگذاری سهام زفجر از سوی تامین سرمایه نوین

عباس گمار مدیر ارزش‌گذاری تامین سرمایه نوین در آستانه عرضه اولیه سهام شرکت کشاورزی و دامپروری فجر اصفهان با اشاره به اینکه در ارزش‌گذاری سهام همواره ۳ رویکرد تنزیل جریان نقدی دارایی‌ها، رویکرد بازار و خالص ارزش روز دارایی‌ها در نظر گرفته می‌شود، گفت: تاریخ ارزشگذاری این شرکت ۳۰ دی‌ماه ۱۴۰۱ است درواقع قبل از رشد اخیر بازار این گزارش تهیه شده؛ ضمن آنکه تاریخ گزارش کارشناس رسمی دادگستری برای روش خالص ارزش روز دارایی‌ها مربوط به هشت ماه گذشته یعنی مهرماه ۱۴۰۱ است که قیمت دلار در آن زمان حدود نصف قیمت امروز بوده است.

به گفته گمار از نظر تحلیل مالی، موضوع اصلی فعالیت شرکت زفجر در واقع بخش دامپروری است که بیشترین درآمد شرکت از این قسمت حاصل می‌شود.

وی با بیان اینکه برآورد درآمد زفجر با توجه به دو رویکرد تنزیل جریان نقدی و ضرایب قیمتی، از ۷۰۰ میلیارد تومان شروع شده و به ۱۸۰۰ میلیارد تومان می‌رسد، افزود: البته باید در نظر داشت مبنای این گزارش تاریخ ارزشگذاری در پایان دی ۱۴۰۱ بوده و در حال حاضر این ارقام تغییر کرده است.

نماینده ارزش‌گذار زفجر با اعلام اینکه نرخ رشدی که برای درآمد فروش شرکت کشاورزی و دامپروری فجر اصفهان در نظر گرفته‌ شده با توجه به اینکه جنبه‌های محافظه‌کارانه لحاظ شده، ۳۵ درصد بوده است، گفت: این در حالی است که طبق نرخ رشد تاریخی درآمد فروش، این عدد ۵۰ درصد است و در گزارش، ۱۵ درصد کمتر در نظر گرفته‌ایم.

به گفته وی حاشیه سود شرکت نیز در سه چهار سال اخیر ۱۲ درصد بوده که با توجه به مقایسه با گروه زراعت، با هم‌گروه‌های خود همخوانی دارد.

تحقق ۱۰۰ میلیارد تومان سود خالص

گمار در ادامه این نشست خبری آماری از عملکرد مالی زفجر ارائه کرد و گفت: در سال ۱۴۰۱ با توجه به آن تاریخ، درآمد عملیاتی شرکت ۷۰۰ میلیارد تومان و سود خالص ۹۴ میلیارد تومان پیش‌بینی شده که در حال حاضر بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان سود خالص محقق شده است.

وی افزود: ارزش کل شرکت کشاورزی و دامپروری فجر اصفهان در زمان تهیه گزارش ارزش‌گذاری هزار میلیارد تومان برآورد شده است، نرخ رشد فروش نیز ۳۵ درصد و نرخ سود بلندمدت ۲۰ درصد بوده که این رقم کمتر از تورم بلندمدت کشور است.

مدیر ارزشگذاری تامین سرمایه نوین با اشاره به اینکه ضریب قیمت به سود خالص نیز با ضریب قیمتی ۱۰ تعیین شده که امروز این رقم بین ۱۵ تا ۱۷ مرتبه است، گفت: خالص روز ارزش دارایی‌های شرکت ۲۸۰۰ میلیارد تومان بوده که بر اساس دلار ۲۸ هزار تومانی بوده که امروز دلار بازاری حدود ۵۰ هزار تومان است.

شایان ذکر است بر اساس گزارش ارزشگذاری که از سوی تامین سرمایه نوین منتشر شده، در روش تنزیل جریان نقدی، ارزش هر سهم زفجر ۱۰۳۸ تومان و در روش ضریب قیمت به سود، ارزش هر سهم ۱۰۵۳ تومان برآورد شده است. همچنین طبق روش خالص ارزش روز دارایی‌ها قیمت هر سهم این شرکت ۳۱۲۶ تومان بوده که در نهایت میانگین موزون ارزش‌های برآوردی برای هر سهم ۱۱۴۹ تومان است.

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.