تاریخ انتشار : دوشنبه 6 آذر 1402 - 12:56
کد خبر : 72365

توثیق بدون دردسر با سامانه “ست” بانک صادرات ایران

توثیق بدون دردسر با سامانه “ست” بانک صادرات ایران
اخبار پولی مالی_ بانک صادرات ایران برای نخستین بار در کشور با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت سپرده‌ گذاری مرکزی، سامانه‌ای تحت عنوان سامانه توثیق الکترونیکی دارایی یا سامانه"ست" راه اندازی کرده است.

به گزارش اخبار پولی مالی به نقل از دیوان اقتصاد، سامانه توثیق الکترونیکی دارایی (ست) بانک صادرات ایران اخیرا رونمایی شد که به افراد کمک می‌کند به شیوه الکترونیکی و کاملا غیرحضوری، نسبت به توثیق دارایی‌های خود اقدام کنند.

این سامانه جدید التاسیس بستری است که طبق آن متقاضیان می‌توانند دارایی‌های که تحت مالکیت داشته و قابلیت نقدشوندگی دارند را به وثیقه تبدیل کنند. این فرآیند منجر به کاهش زمان وثیقه‌ گذاری و تنوع در ارائه وثایق است که به همت بانک صادرات ایران پایه گذاری شده است. به این صورت که متقاضیان با ورود و ثبت نام در این سامانه، می توانند تمامی دارایی‌های خود، اعم از سهام‌های بورسی، بیمه‌های عمر، سپرده‌های بانکی، طلا، سیم کارت و… را که قابلیت نقدشوندگی داشته باشد را براساس ضریب تعیین شده در سامانه به وثیقه بگذارند.

لازم به ذکر است که فرآیند توثیق دارایی در سامانه “ست”، بدون مراجعه به بانک و به صورت کاملا الکترونیکی صورت گرفته و نیازی نیست که افراد به صورت حضوری به بانک ها مراجعه کنند و به زودی نیز سایر بانک‌ها به این سیستم متصل خواهند شد.

بنا به اعلام بانک صادرات ایران، در گام اول سهام بورسی افراد و بیمه‌های عمر و زندگی قابل وثیقه‌گذاری بوده و در گام‌های بعدی حتی طلاهای خانگی، مجوزها، سیم کارت موبایل و یارانه نیز قابل وثیقه‌گذاری آن هم بدون مراجعه حضوری و الکترونیکی خواهد بود.

در خصوص مزایای این محصول نوظهور می‌توان به کاهش زمان وثیقه‌گذاری به کمتر از ۲۴ ساعت، عدم نیاز مراجعه حضوری به شعب بانک، تنوع در وثیقه‌گذاری، تناسب ارزش وثیقه با میزان تسهیلات دریافتی و استفاده از برخی دارایی‌های راکد از جمله، طلا، مجوز معدن، سیم‌کارت موبایل، پاداش پایان بازنشستگی، استفاده از مدل‌های بازار سرمایه، چابک‌سازی بانک‌ها و کاهش هزینه‌های بانک‌ها اشاره کرد.

نحوه ورود و استفاده از سامانه “ست”
متقاضیان برای ورود به سامانه توثیق الکترونیکی دارایی بانک صادرات باید به سامانه “اینجا” مراجعه کرده و پس از آن، شخص می بایست اطلاعات خود نظیر کد ملی، تاریخ تولد و شماره همراه خود را وارد و ارسال کند. سپس کد ارسال شده به شماره همراه خود را در کادر مربوطه وارد کند.

جهت وثیقه گذاری در این سامانه، متقاضی باید حائز شرایطی باشد که از جمله آن می توان به داشتن حساب کاربری در سامانه سجام، نداشتن چک برگشتی، دارا بودن حساب نزد بانک، عدم وجود تعهدات بلاتکلیف در بانک و نیز ارائه دارایی قابل توثیق در بانک اشاره کردد. مراحل و نحوه وثیقه گذاری نیز به این ترتیب است. ارائه وکالت فروش به صورت سیستمی، نتخاب نوع دارایی و نمایش آن به متقاضی، انجام احراز اختیار، پرداخت کارمزد، اتمام فرآیند و دریافت استعلام‌های مربوطه توسط سیستم.

لازم به ذکر است که متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سامانه “ست” از ارزش دارایی‌ های راکد خود مانند سهام، بیمه عمر و سرمایه‌گذاری، واحد‌های صندوق‌های با درآمد ثابت، چکنو، سفته و برات الکترونیک و سایر دارایی‌های قابل ارزش‌گذاری خود استفاده کرده و بدون نیاز به بازخرید یا فروش این دارایی‌ها، نسبت به وثیقه‌گذاری آنها در فرآیند دریافت تسهیلات اقدام کنند.

گفتنی است، سامانه توثیق الکترونیکی دارایی (ست) بانک صادرات ایران رتبه نخست محصولات نوین دهمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت در شبکه بانکی و تندیس ویژه این همایش را در بخش جشنواره «دکتر نوربخش» از آن خود کرد.

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.