تاریخ انتشار : دوشنبه 13 آذر 1402 - 14:45
کد خبر : 73204

یک کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد:

تضمین شفافیت عملیات شرکت‌ها با اجرای دستورالعمل حاکمیت شرکتی

تضمین شفافیت عملیات شرکت‌ها با اجرای دستورالعمل حاکمیت شرکتی
اخبار پولی مالی_ دستورالعمل حاکمیت شرکتی تنها سند معتبری است که می‌تواند شفافیت عملیات شرکت‌ها را تضمین کرده و حافظ منافع سهامداران خرد باشد.

به گزارش اخبار پولی مالی، حمید علماء، کارشناس بازار سرمایه با بیان این که در حال حاضر صندوق‌های بخشی بر چند صنعت بزرگ بازار بالاخص پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها و خودرویی‌ها فعال هستند، گفت: می‌توان با نگاه دیگری به صنایع، صندوق‌های بخشی را فعال کرد.

تنها سند معتبربرای تضمین سلامت شرکت‌ها

وی با تاکید براین که دستورالعمل حاکمیت شرکتی تنها سند معتبری است که می‌تواند سلامت عملیات شرکت‌ها را تضمین کند و حافظ منافع سهامداران خرد باشد، افزود: اولویت برای راه‌اندازی صندوق‌های بخشی در هر صنعت باید براساس دستورالعمل حاکمیت شرکتی باشد. شرکت‌ها باید به نحوی ارزیابی شوند تا شرکت‌هایی که به لحاظ رعایت دستورالعمل حاکمیت شرکتی، حائز رتبه بالاتری هستند بتوانند در پورتفوی صندوق‌های بخشی قرار بگیرند.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: نباید اجازه داده شود شرکت‌هایی که از درجه شفافیت پایین‌تری برخوردار هستند و یا احتمالاً با ریسک دست‌اندازی دولت در سود آنها مواجه خواهیم شد، در پورتفوی این صندوق‌ها قرار بگیرند.

علما با تاکید بر این که مدیران بسیاری از شرکت‌های بازار سرمایه، از دارایی‌های شرکت به نحو احسن برای تحقق سود و افزایش بازدهی سهامداران بهره‌ نمی‌برند، توضیح داد: گاها شاهد این موضوع هستیم که هیئت مدیره برخی شرکت‌ها در واگذاری دارایی‌های شرکت یا انعقاد قراردادها و… صرفه و صلاح سهامداران را رعایت نمی‌کنند. از این رو، سازمان بورس و اوراق بهادار می‌تواند تدابیری بیندیشد که صندوق‌های بخشی بر شرکت‌هایی که در اجرای مفاد دستورالعمل حاکمیت شرکتی و ارتقای شفافیت و رعایت صرفه و صلاح سهامداران، عزم جدی ندارند؛ سرمایه‌گذاری نکنند و با این کار هم این شرکت‌ها را به سمت افزایش شفافیت سوق دهد و هم صندوق‌های بخشی، ابزار کم‌ریسک‌تری برای سرمایه‌گذاران باشد.

افزایش بازدهی سرمایه‌گذاری

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری داریوش با بیان این که این شرایط هم فرصتی برای مطالبه‌گری به منظور افزایش بازدهی سرمایه‌گذاران و هم به حداقل رساندن مداخله دولت در شرکت‌ها خواهد بود، ادامه داد: چنین رویکردی نه فقط از ریسک صندوق‌های بخشی می‌کاهد؛ بلکه می‌تواند انگیزه‌ای برای اجرای این دستورالعمل در سایر شرکت‌ها نیز باشد و سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان حافظ حقوق سهامداران از شرکت‌هایی که از درجه شفافیت بالاتری برخوردار بوده و در رعایت حقوق سهامداران تلاش بیشتری کرده‌اند، حمایت کند.البته ناگفته نماند جای خالی شرکت‌هایی برای اعتبارسنجی ناشران و سنجش میزان سلامت و شفافیت آنها در بازار سرمایه خالی است.

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.