تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 بهمن 1400 - 10:34
کد خبر : 11048

حضور هیئت ارشد دیپلماسی اقتصادی وزارت امورخارجه در پتروشیمی اروند؛

ایران تا یک دهه آینده صاحب تکنولوژی پتروشیمی می‌شود

ایران تا یک دهه آینده صاحب تکنولوژی پتروشیمی می‌شود
ناخبار پولی مالی- خواستار دیپلماسی فعال در حوزه بازارهای منطقه و تسهیل‌گری در تکنولوژی و طرح‌های توسعه پتروشیمی هستیم.

به گزارش اخبار پولی مالی، هیئت ارشد دیپلماسی اقتصادی وزارت امورخارجه به همراه هیاتی از انجمن صنفی کارفرمایی ایران در پتروشیمی اروند حضور یافتند.
بر اساس گزارش روابط‌عمومی پتروشیمی اروند، حسن نشان زاده مقدم در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور هیاتی بلندپایه از وزارت امور خارجه در شرکت‌های پتروشیمی گفت: با این حضور، صنعت پتروشیمی باور دارد که در این شرایط سخت تحریم و جنگ اقتصادی، پشتوانه‌ قوی وزارت امورخارجه را دارد و امیدوار است بتواند از ظرفیت دیپلماسی اقتصادی در رفع موانع تولید و خلق ثروت بهره بیشتری را بگیرد.
مدیرعامل پتروشیمی اروند در ادامه سخنان خود در جمع هیات بلند پایه دیپلماسی اقتصادی وزارت امورخارجه و انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی ایران با اشاره به سابقه‌ اکتشاف نفت و ذخایر خدادادی انرژی در کشور افزود: علیرغم آنکه ۱۱۰ سال از اکتشاف نفت و گاز در ایران می‌گذرد و جایگاه دوم و سوم انرژی در دنیا را دارا هستیم، باید اعتراف کنیم که متاسفانه صنعت پتروشیمی و سرعت رشد آن نتوانسته به جایگاه واقعی خود دست یابد.
نشان‌زاده مقدم تصریح کرد: در کنار منابع خدادادی عظیم، کشور ما تنها ۲.۵ درصد از حجم تناژی صنعت پتروشیمی جهان و تنها چهار دهم درصد این صنعت از نظر ریالی را به خود اختصاص داده است که می‌طلبد با توجه به آنکه صنعت پتروشیمی در کشور بیشترین ارزش افزوده را خلق می‌کند، تمام ارکان نظام پشت این صنعت قرار گیرند و به عنوان موتور محرکه اقتصاد کشور از آن بهره ببرند.
وی در ادامه با اشاره به جایگاه مجتمع پتروشیمی اروند در صنعت پتروشیمی دنیا تصریح کرد: پتروشیمی اروند یکی از بزرگترین زنجیره‌های کلر دنیا در سال ۲۰۰۳ بود و در حال حاضر به عنوان دومین تولید کننده زنجیره PVC خاورمیانه حدود ۰/۷ درصد پی وی سی و ۰/۷ درصد کلر دنیا را تامین می‌کند.
مدیرعامل پتروشیمی اروند ادامه داد: این شرکت در کنار تامین خوراک چند شرکت پتروشیمی منطقه، اکنون بیش از ۴۰۰ مشتری دارد و ۷۰ درصد محصول خود را در داخل کشور به فروش می‌رساند که نیاز صنایع کابل، دارو، چرم مصنوعی، ساختمان، کشاورزی، خودرو و… را برطرف می‌کند و ۳۰ درصد دیگر از محصولات خود را با هدف تامین ارز مورد نیاز کشور در رینگ خارجی عرضه می‌کند.
نشان زاده در ادامه این نشست که با هدف رفع موانع تولید و کمک به صنعت پتروشیمی برگزار شد، با مقایسه صنعت پتروشیمی در ایران و عربستان به عنوان دو رقیب جدی تصریح کرد: در صنعت پتروشیمی حدود ۲۲ درصد از کشور عربستان عقب هستیم. در واقع عربستان ۴۵ درصد پتروشیمی خاورمیانه را در اختیار دارد درحالیکه سهم ایران در خاورمیانه تنها ۲۲ درصد است و در محصول پی وی سی نیز بعد از عربستان در جایگاه دوم خاورمیانه قرار داریم که با توجه به ظرفیت‌های موجود باید شتاب بیشتری به توسعه این صنعت دهیم.
نشان زاده در ادامه اظهار داشت: چند درخواست از حامیان دیپلماسی صنعت پتروشیمی داریم و باید تاکید کنیم در صنعت پتروشیمی نیازمند حمایت سفرا، رایزنان و دفاتر اقتصادی در حوزه‌های تامین تکنولوژی، جذب سرمایه‌گذاران، تامین قطعات، مواد شیمیایی و نقش پررنگ‌تر در بازار خارج هستیم تا بتوانیم تاثیر تحریم‌ها را کمرنگ‌تر و نقش صنعت پتروشیمی در شکوفایی اقتصادی را بیش از پیش پررنگ کنیم.
نائب رئیس هیات مدیره پتروشیمی اروند ادامه داد: متاسفانه ما در بازار برخی کشورهای همسایه هم نتوانسته‌ایم نقش خود را به خوبی ایفا کنیم.
وی گفت: حتی در کردستان عراق، افغانستان، اوراسیا، آسیای میانه نیز نیازمند یک دیپلماسی فعال اقتصادی هستیم که وزارت امور خارجه می‌تواند نقش موثری در این زمینه داشته باشد.
مدیرعامل پتروشیمی اروند با تشریح شرایط پس از اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه صنعت پتروشیمی کشور گفت: در سال‌های گذشته تحریم‌ها باعث تلاطم و ایجاد مشکل برای صنعت پتروشیمی شد، اما این صنعت به دلیل چابکی و تنوع محصول و نیازمندی جهانی در ادامه کمترین اثر را از تحریم داشته است.
نشان زاده در ادامه با تشریح وضعیت شرکت پتروشیمی اروند در سالهای پس از تحریم افزود: اکنون در پتروشیمی اروند پس از رسیدن به تولید ایده‌آل، برنامه توسعه مجتمع را داریم که با احداث یک واحد دیگر ظرفیت مجتمع را ۸۰۰ هزارتن افزایش خواهیم داد که البته رسیدن به این هدف نیازمند دست‌یابی به تکنولوژی‌های چندگانه است تا قدرت چانه زنی بالاتری را در مذاکرات اقتصادی داشته باشیم.
نشان زاده خطاب به هیات ارشد دیپلماسی اقتصادی تاکید کرد: انتظار ما از رایزنان اقتصادی این است که فرایند تهیه تکنولوژی، کاتالیست و مواد شیمیایی تسهیل شود و بتوانیم از سرمایه‌گذاری کشورهای صاحب تکنولوژی نیز برای توسعه صنعت پتروشیمی به عنوان خط مقدم جنگ اقتصادی بهره بگیریم.
مدیرعامل پتروشیمی اروند در پایان ضمن اشاره به پیشرفت‌های متخصصین داخلی در بومی‌سازی قطعات و کاتالیست‌های مورد نیاز پتروشیمی، خاطر نشان کرد: امروز در صنعت پتروشیمی یکی از صنایع پیشرو در ساخت داخل هستیم و تا یک دهه آینده می‌توانیم صاحب لایسنس و تکنولوژی‌هایی شویم که نه تنها نیاز داخل خود را تأمین کنیم بلکه صادرکننده قطعات و صنایع شیمیایی موردنیاز این صنعت شویم.

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.