وی ادامه داد: این بانک در سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها نیز با طرح ایده هایی چون ارائه مجموعه ای کامل از خدمات به صادرکنندگان، مشاوره های تخصصی به شرکت های دانش بنیان، افزایش تعامل با مشتریان قدیم و حفظ آنها و همچنین جذب مشتریان جدید در مسیر خدمت به توسعه صادرات طی طریق می کند.

حسینی خاطر نشان کرد: اگزیم بانک ایران همگام با تمرکز دولت سیزدهم بر تدوین برنامه هایی همانند تنوع در بازارهای هدف، تقویت زیرساخت های صادراتی و توجه به دیپلماسی اقتصادی درصدد آنست تا بیش از پیش نقش خود را به عنوان یکی از اهرم های مهم تسهیل­گری و مساعدت در امر صادرات ایفا کند.

عملکرد بانک توسعه صادرات ایران در حوزه اعطای تسهیلات

وی با اشاره به عملکرد بانک توسعه صادرات ایران در حوزه اعطای تسهیلات، گفت: مجموع تسهیلات اعطایی این بانک تا پایان آذرماه سال جاری به میزان ۱۲۷.۸۶۲ میلیارد ریال بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با رقم  ۷۸.۲۷۱میلیاردریال حدود ۶۳ درصد رشد داشته است.

به گفته مدیر عامل بانک توسعه صادرات ایران، همچنین مانده تسهیلات بانک تا پایان دی ماه سال ۱۴۰۰ معادل ۶۴۷.۲۳۳ میلیاردریال است که درصد رشد آن نسبت به پایان دی ماه با رقم ۴۳۴.۷۵۹ سال قبل ۴۸ درصد بوده است.

وی با بیان اینکه، مانده تسهیلات بانک در بخش ریالی تاپایان دی ماه سال ۱۴۰۰، معادل ۱۱۵،۹۱۹میلیارد ریال و مانده تسهیلات بانک در همین مدت در بخش ارزی برابر با ۳،۷۸۶ میلیون دلار بوده است، اظهار داشت: همچنین تسهیلات اعطایی از محل منابع صندوق توسعه ملی تا پایان آذرماه سالجاری بالغ بر ۳۰،۰۱۳ میلیاردریال بوده است. بانک در همین مدت از منابع داخلی ۹۷،۸۴۹ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده است.

حسینی خاطر نشان کرد: تسهیلات اعطایی بانک توسعه صادرات به شرکت های تولیدی در پایان آذرماه سال جاری ۱۰۹،۲۸۶ میلیاردریال بوده که ۸۵ درصد کل تسهیلات اعطایی را به خود اختصاص می دهد.

وی با بیان اینکه، تسهیلات اعطایی بانک توسعه صادرات ایران به شرکت های کوچک و متوسط تا پایان آذرماه ۱۴۰۰ به ۱۹،۶۳۸ میلیاردریال بالغ شده، اظهار داشت: این عدد در پایان سال گذشته ۱۶،۸۵۵ میلیارد ریال بوده که در مقایسه با مدت مشابه رشد قابل توجهی را نشان می دهد همچنین در بخش تسهیلات اعطایی به شرکت های دانش بنیان ، این شرکت ها در پایان آذرماه ۱۴۰۰ حدود ۴.۸۱۲ میلیارد ریال تسهیلات را به خود اختصاص داده اند که ۴ درصد از کل تسهیلات اعطایی است.

مدیر عامل بانک توسعه صادرات ایران در خصوص طرح های در دست اجرا و تامین مالی شده در ۱۰ ماهه سال جاری نیز، گفت: احداث یک مجتمع شامل (شیرین سازی گاز، بازیافت اتان، تولید متانول و تولید اتیلن) برای شرکت پتروشیمی بوشهر، طرح توسعه بندر شهید رجایی چابهار برای آریا بنادر ایرانیان، طرح احداث کارخانه تولید اتیلن به ظرفیت یک میلیون تن برای شرکت پتروشیمی گچساران، طرح احداث یک واحد تولید ۷۰۰ هزارتنی شمش برای شرکت فولاد آلیاژی ایران و طرح تولید اسلب عریض فولادی با ظرفیت ۱.۲۰۰.۰۰۰ تن در سال برای شرکت فولاد جهان آرا اروند  از جمله طرح های در دست اجرا و تامین مالی شده است.

وی افزود: همچنین مشارکت در احداث واحد تولید پروپیلن در ماهشهر خوزستان برای شرکت پتروشیمی سلمان فارسی، پروژه خط سوم انتقال برق ایران به ارمنستان برای شرکت صانیر – هایون ارمنستان، طرح ایجاد تولید آهن اسفنجی برای مجتمع فولاد اردکان، احداث واحد تولید بتن برای شرکت صنایع خاک چینی ایران، طرح تولید انبوه آنژیوکت برای شرکت پرژیان، طرح توسعه افزایش ظرفیت تولید انواع کاشی برای کارخانجات کاشی عقیق یزد از دیگر اقدامات بانک در حوزه تامین مالی طرح ها است.

به گفته مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران،  از دیگر موارد تامین مالی شده در ۱۰ ماهه اول سال ۱۴۰۰، طرح احداث و توسعه پست برق ۲۳۰/۴۰۰ کیلو وات جهت افزایش ظرفیت صادرات برق به کشور عراق برای شرکت برق منطقه ای غرب، طرح اجرای خطوط انتقال برق جهت افزایش ظرفیت صادرات برق به کشور پاکستان برای شرکت برق منطقه ای سیستان و بلوچستان، طرح توسعه فرش نگین مشهد، تولید انواع ژل های تزریقی زیرپوستی برای شرکت اسپاد فارمد دارو، خرید تجهیزات برای شرکت روغن موتور پردیس، طرح توسعه صنایع نساجی اطلس ریس کاشان ، تکمیل طرح احداث کارخانه تولید دکل انتقال نیرو و مخابرات در شرکت فراگستر بیستون، طرح توسعه صنایع غذایی نگین شانا و طراحی و تولید ابزارآلات کشاورزی برای شرکت دز نوین صنعت است.

خدمات بانکداری الکترونیک بانک توسعه صادرات ایران

حسینی در ادامه در خصوص آخرین وضعیت بانکداری الکترونیک در بانک توسعه صادرات ایران نیز تشریح کرد: مدیریت امور فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی  این بانک در ۱۰ ماهه سال جاری اقدام به طراحی و پیاده سازی سامانه ها چون سامانه حقوقی جهت تمرکز اطلاعات اقدامات حقوقی بر روی پرونده های مشتریان اعم از حقیقی و حقوقی، وب سرویس استعلام صورت حساب های دولتی برای دیوان محاسبات ،سامانه یکپارچه احکام قضایی (سیاق) در قوه قضاییه، توسعه سامانه صیاد۲ (صدور یکپارچه الکترونیکی دسته چک) برای مشتریان بانک، و باز طراحی و بازنویسی سامانه های انبار داده جدید (هوشیار) و داشبورد های هوش تجاری (دانا) کرده است.

به گفته وی، سامانه نظارت غیرحضوری، راه اندازی مرکز داده دوم بانک، ارتقا محدوده سیستم مدیریت امنیت اطلاعات، پیشخوان مجازی، سامانه جامع استعلامات مشتری (سامانه سرو)، بازنویسی سامانه عاملیت صندوق توسعه ملی، سامانه وصول مطالبات، وب سرویس سامانه غزال (صندوق نو آوری و شکوفایی شرکت های دانش بنیان)، سامانه تجمیع اطلاعات کشورهای هدف صادراتی و سامانه توسعه سامانه رتبه بندی مشتریان از دیگر سامانه های طراحی شده این بانک است.

عملکرد ۱۰ ماهه بانک در حوزه بین الملل

وی در ادامه با اشاره به عملکرد حوزه بین الملل، گفت: این بانک اعطای تسهیلات در قالب “اعتبار خریدار ” را به عنوان یکی از ابزارهای منحصر به فرد و کارآمد حمایت از صادرکنندگان جهت توسعه صادرات کالاها و خدمات تداوم بخشیده است. طی ۱۰ ماهه اخیر بیش از ۲۰ میلیون دلار تسهیلات در قالب اعتبار خریدار به منظور تامین مالی صادرات کالاها و خدمات پرداخت شده است. لازم به ذکر است، بخش عمده تسهیلات پرداخت شده بابت تامین مالی طرح احداث خط سوم انتقال برق ارمنستان بوده است.

وی تصریح کرد: با عنایت به نگاه ویژه  و اهتمام دولت سیزدهم به گسترش روابط تجاری و توسعه صادرات به کشورهای همسایه و سایر کشورهای هدف مهم صادراتی به منظور خنثی سازی تحریم ها، به روز رسانی اطلاعات و آمار مربوط به تبادلات تجاری با کشورهای موصوف و بررسی امکانات جهت تسهیل مبادلات ارزی با آنان انجام شده است.

مدیر عامل بانک توسعه صادرات ایران، گفت: در شرایط استمرار تحریم ها، عمده تمرکز بانک در حوزه بین الملل بر مدیریت و حفظ روابط کارگزاری مستقیم با بانک های مستقر در کشورهای هدف مشتریان بانک همچون برخی کشورهای همسایه و اوراسیا، کشورهای اروپایی و روسیه بوده است.

خدمات ارزی

وی در خصوص وضعیت وعملکرد صرافی توسعه صادرات، اظهار داشت: نگاهی به عملکرد شرکت صرافی توسعه صادرات نیز نشان می دهد که در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۰ تعداد ۳۷۶۵ حواله به مبلغ نزدیک به ۶۹۹ میلیون یورو صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به تعداد ۱۲۹۶ فقره رشد ۱۹۱ درصدی حاصل شده است. این شرکت پس از اخذ مجوزمربوطه از معاونت اموربانکی بیمه و شرکت های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی با پیگیری های مکرر موفق به ثبت افزایش سرمایه از مبلغ ۶۰ میلیارد ریال به ۲۰۰ میلیارد ریال شده است.

به گفته حسینی، اگزیم بانک ایران به رغم حضور موثر در کنار بانک های تجاری، هدف اولویت دار و مهم حمایت حداکثری از صادرکنندگان کشور را از ابتدای تاسیس بعهده داشته است و به عنوان حامی آنها در سراسر کشور محسوب می شود و از این رو۱۰۰ درصد صادرکنندگان نمونه و ممتاز سال ۱۴۰۰ مشتری بانک توسعه صادرات ایران هستند.

حسینی با بیان اینکه، ایجاد زیرساخت­های مالی جهت تسهیل تجارت با کشورهای مختلف از اهداف اصلی بانک در تدوین برنامه های سالانه مدنظر قرار گرفته، گفت: تامین مالی بخش های اقتصادی صادرات محور به ویژه تقویت صادرات خدمات فنی مهندسی به کشورهای همسایه و ارایه مشاوره به صادرکنندگان از جمله برنامه های بانک در سال جاری بوده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد:پرداخت تسهیلات ارزی به منظور اجرای طرح های دارای توجیه صادراتی، درآمد ارزی و دارای عملکرد صادراتی بالا از محل منابع بانک با اولویت طرح های نیمه تمام و مصرف منابع تراستی ها، اعطای تسهیلات به مشتریان بانکداری شرکتی، جذب مشتریان جدید اعتباری و قطع ارتباط شده بر اساس سیاست های اعتباری سال و استقرار و اجرای مدل جدید رتبه بندی مشتریان ازجمله برنامه های محقق شده در سال جاری دربانک توسعه صادرات ایران