تاریخ انتشار : دوشنبه 12 مهر 1400 - 17:45
کد خبر : 3502

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت اعلام کرد:

اهمیت تامین به موقع منابع در صورت حذف ارز دولتی دارو

اهمیت تامین به موقع منابع در صورت حذف ارز دولتی دارو
اخبار پولی مالی- نظام ارجاع بیمه‌ای در صندوق پوشش بیمه همگانی سلامت باعث می‌شود در دسترسی مردم به خدمات در بخش خصوصی تسهیل شود.

به گزارش اخبار پولی مالی به نقل از روابط عمومی سازمان بیمه سلامت، محمد مهدی ناصحی،مدیر عامل سازمان بیمه سلامت در نشست خبری افزود: بیمه سلامت به عنوان بزرگترین بیمه درمانی کشور با ۵ صندوق به بیمه شدگان ارائه خدمت می‌کند و جایگاه مهمی از نظر تامین منابع و پوشش بیمه همگانی بر عهده دارد. وظایف بیمه سلامت، تامین منابع مالی در مواجهه بیمه شدگان با بیماری و حتی پیشگیری در زمینه نظام ارجاع و پزشکی خانواده است. فعالیت‌هایی که بیمه سلامت در دوران کرونا در کنار سایر سازمان‌های بیمه گر انجام داده، بخش مهمی از بار مالی را تامین کرده است.
وی ادامه داد: رایگان شدن برخی موارد مانند تست‌های تشخصی کرونا را در این مدت داشتیم و بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان هزینه بیمه سلامت در حوزه کرونا بوده که در بخش بستری ۹۰ درصد و در بخش سرپایی تا ۷۰ درصد پرداخت شده است.
ناصحی گفت: سازو کارها و تقویت بسته‌های بیمه سلامت در آینده وجود دارد و افتخار داریم که پوشش همگانی بیمه سلامت، گسترده‌ترین پوشش است و در تمام روستاهای کشور، بیمه شدگان را تحت پوشش بیمه سلامت قرار دادیم.

*اجرای نظام ارجاع

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت بیان کرد: بیمه سلامت با حدود ۳۳۷ هزار مرکز تشخیصی و درمانی قرارداد دارد. اقدام مهمی که از سال گذشته شروع شده، نظام ارجاع بیمه‌ای در صندوق پوشش بیمه همگانی سلامت است. این اقدام باعث می‌شود در دسترسی مردم به خدمات در بخش خصوصی تسهیل شود. در سال ۱۳۹۹ این اقدام در ۴ استان به صورت آزمایشی اجرا شد و تا پایان شهریور ماه ۳۱ استان تحت پوشش این برنامه قرار گرفت.

*افزایش سهم بیمه برای بخش خصوصی

وی اظهار کرد: در حال حاضر ۷۰ درصد هزینه‌ها را در بخش خصوصی با تعرفه دولتی پرداخت می‌کنیم. از این جهت برنامه‌ای داشتیم و مصوبه هیات دولت را گرفتیم تا پرداخت بیمه‌ای در این زمینه را بیشتر کنیم. باید قوت بسته‌های بیمه‌ای در بخش سرپایی را بیشتر کنیم تا دسترسی مردم راحت‌تر شود.

*اجرای مناسب نسخه الکترونیکی

ناصحی گفت: در ۱۸ ماه گذشته فعالیت‌های مناسبی در حوزه نسخه الکترونیکی انجام شده و در برخی استان‌ها بیش از ۹۰ درصد استقرار نسخه الکترونیکی اتفاق افتاده و در برخی شهرها مانند تهران و کرج این میزان کمتر است. در حال حاضر خدمات سطح یک روستایی هم به پوشش نسخه الکترونیکی متصل شده است. این برنامه به همکاری پزشکان و مردم نیازمند است.

وی افزود: کشوری را سراغ نداریم که در کمتر از ۸ سال نسخه الکترونیکی را پیاده کرده باشد. مهلتی که ما برای اجرای این برنامه گرفتیم تا ابتدای دی ماه ۱۴۰۰ است. در نتیجه به مراکز اعلام کردیم که از اول دی ماه هیچ پرداخت غیر الکترونیک از طرف بیمه‌ها انجام نمی‌شود. تمام مراحل نسخه الکترونیکی تا نزدیک به ۶۰ درصد پیاده شده که میزان مناسبی محسوب می‌شود.

*پوشش خدمات بیماران خاص
مدیر عامل سازمان بیمه سلامت بیان کرد: سازمان بیمه سلامت به بیماری‌های خاص نیز توجه داشته و سال گذشته خدمات توانبخشی مربوط به اتیسم را در دستور کار گذاشتیم و تحت پوشش قرار گرفت. در مورد بیماری‌هایی مثل سرطان نیز اقداماتی انجام می‌شود و بیمه سلامت آمادگی دارد که صد درصد هزینه‌ها را پوشش بدهد.

*اهمیت کاهش پرداختی از جیب مردم

ناصحی گفت: یکی از وظایف بیمه این است که بسته مناسبی ارائه بدهد تا پرداختی از جیب مردم کمتر شود و مسیر صحیح ارائه خدمت در جامعه شکل بگیرد. گام‌های بیمه سلامت در این مسیر با حمایت از نظام ارجاع و پزشکی خانواده در دستور کار است تا با اجرای کامل آن، پرداختی از جیب مردم کاهش محسوسی پیدا کند.

*اهمیت تامین به موقع منابع در صورت حذف ارز دولتی دارو

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت درباره حذف ارز دولتی دارو بیان کرد: ما طرفدار این هستیم که ارز دولتی حذف و قاچاق‌ها ساماندهی شود. نگرانی ما تامین منابع به موقع است. زیرا اگر منابع به موقع تامین نشود، قیمت دارو سرسام آور می‌شود. با الکترونیکی شدن خدمات، بیمه سلامت این آمادگی را دارد که اگر قیمت ارز آزاد شود، به شرط تامین منابع، این موضوع را اجرایی کنیم. بنابر این به موقع رسیدن منابع بسیار اهمیت دارد.

وی افزود: نزدیک به ۵۰ هزار میلیارد تومان حداقل برای دارو باید داده شود که باید به آن توجه کنیم تا به موقع به بیمه‌ها پرداخت شود.

*پرداخت ۹۰ درصد هزینه بستری و ۷۰ درصد سرپایی توسط بیمه‌ها

ناصحی گفت: سازمان‌های بیمه گر اجازه دارند که ۹۰ درصد هزینه بستری و ۷۰ درصد هزینه سرپایی را به نرخ دولتی پرداخت کنند. مابه‌ التفاوت را باید مردم پرداخت کنند که روز به روز هم بیشتر می‌شود. همین طرح‌ها که در بیمه سلامت در حال اجراست، برای این است که هزینه‌ها را به خصوص برای بیماری‌های مزمن کاهش بدهیم.

وی ادامه داد: در تلاش هستیم پرداخت‌ها را در بخش خصوصی هم بیشتر کنیم تا منجر به کاهش پرداختی از جیب مردم شود.

*پوشش آزمایشی خدمات توانبخشی

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت بیان کرد: این اولین دوره‌ای است که سازمان بیمه سلامت وارد موضوع توانبخشی شده است. بر اساس یافته‌ها بر این موضوع صحه گذاشتیم و از شورای عالی بیمه سلامت مصوبه گرفتیم تا توانبخشی را در ۵ دانشگاه به صورت آزمایشی اجرا کنیم. هنوز منابعی برای این موضوع پرداخت نشده و در سال ۱۴۰۱ موضوع توانبخشی در بیماری‌های مزمن را اجرایی خواهیم کرد.

*پوشش بیمه‌ای تست کرونا

ناصحی گفت: پس از تکلیف مقام معظم رهبری به سازمان‌های بیمه گر، فرانشیز مربوط به تست‌های کرونا هم توسط بیمه‌ها پرداخت می‌شود. اگر پزشکی که در مراکز حضور دارد برای تست کرونا ارجاع بدهد، صد درصد هزینه توسط بیمه‌ها پرداخت می‌شود. اگر کسی به آزمایشگاه‌های خصوصی برای تست کرونا مراجعه کند، صد درصد هزینه بر اساس تعرفه دولتی پرداخت می‌شود.

وی افزود: هزینه مربوط به ۴۴۰ هزار آزمایش کرونا در بخش سرپایی با هزینه‌ای بالغ بر ۷۸ میلیارد تومان تا پایان تیر ماه پرداخت شده است.

*آخرین وضعیت پرداختی‌های بیمه سلامت

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت اظهار کرد: در سال‌های قبل فاصله پرداخت بیمه سلامت به مراکز طرف قرار داد حدود ۶ ماه بود. در حال حاضر مطالبات بخش خصوصی تا مرداد ماه پرداخت شده است. در حال حاضر ماهانه ۴۷۰ میلیارد تومان فقط برای نسخه الکترونیک پرداخت می‌کنیم.

وی ادامه داد: در بخش بیمارستان‌های دولتی نیز مطالبات تا تیر ماه و حتی در برخی دانشگاه‌ها یک ماه بیشتر نیز پرداخت شده است. در بحرانی‌ترین شرایط اقتصادی تلاش کردیم پرداختی‌ها به روز باشد. حتی خسارات متفرقه تا ۷ مهر ماه ۱۴۰۰ پرداخت شده است.

ناصحی گفت: در سطح یک روستایی نیز مطالبات به صورت ماهانه پرداخت می‌شود و تا پایان شهریور ماه ۸۰ درصد علی الحساب پرداخت شده است.

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.