تاریخ انتشار : سه شنبه 26 مرداد 1400 - 11:57
کد خبر : 195

مجتبی کاتب

اقتصاد سبز تنها راه نجات

اقتصاد سبز تنها راه نجات
 اخبار پولی مالی- اگرچه بسیاری از دانشمندان و فعالان اقتصادی رشد صنایع را به نوعی مقابله با محیط زیست می دانند، اما به جرات می توان گفت اگر بشر به سمت توسعه اقتصاد سبز پیش نرود نه تنها کمر همت به نابودی خود بسته بلکه صنایع بزرگ و کوچک را نیز از بین خواهد برد.

به گزارش اخبار پولی مالی، صنعت و زندگی بشر کاملا وابسته به استفاده از منابع طبیعی بوده و همانطور که شاهد هستیم در صد سال گذشته سرعت تولید گازهای گلخانه ای افزایش شدید داشته و کوه های یخی قطبی هر ثانیه به سرعت ذوب شدنشان افزوده می شود.
آنطور که سازمان های معتبر حامی محیط زیست و فعالان نگران از تغییرات آب و هوایی پیش بینی کرده اند، تمام اتفاقات و بحران های محیط زیستی که در یک قرن گذشته تجربه شده را تنها تا حدود سی سال دیگر به چشم خواهیم دید. طوفان های ساحلی با امواجی به مراتب شدیدتر از قبل ظاهر می شوند و زندگی در دمای بالای پنجاه درجه سانتیگراد را در ده ما از سال تجربه خواهیم کرد و تماشای مناظر دریایی و اقیانوس ها با انبوه زباله های غیر بازیافتی برایمان به امری عادی تبدیل می شود.
حال در پاسخ به این سوال که چطور ممکن است با نابودی محیط زیست، صنایع هم نابود شوند باید گفت؛ زندگی بشر به صنعت وابسته است و صنایع نیز خوراکشان را از منابع طبیعی و محیط زیست پیرامون ما تأمین میکنند، بنابراین اگر محیط زیست منابعش را از دست دهد صنایع نیز تغذیه نمی شوند.
اقتصاد سبز، انرژی سبز که پایه آن انرژی تجدیدپذیر است را هم دربر می‌گیرد و تلاش می‌کند تا جایگزین مناسبی برای سوخت سنگواره‌ای و فسیلی شود و به نگهداری انرژی برای هنگامه ضرورت و ناچاری بپردازد. هزینه های سنگین انرژی سبز و شکست بازار مرتبط با مباحث حفاظت از محیط زیست و گرمای زمین به دلیل اثرات خطرناک محیط اطراف ما و هزینه‌های بالای بخش تحقیق، پژوهش، توسعه و بازاریابی برای انرژی پاک و محصولات تولید شده از آنها باعث می‌شود تا تولیدکنندگان و شرکت‌ها تمایل چندانی به فعالیت و سرمایه‌گذاری در این زمینه نشان ندهند و ریسک کمتری را بپذیرند. اینجاست که انرژی سبز و محصولات پاک زیست برای رشد و توسعه خود نیاز به کمک های فراوانی از سوی دولت‌ها و سازمان ها و شرکت های حمایتی مثل بیمه دارند. در دنیا و بخصوص کشورهای اروپایی و آمریکا قوانین انرژی تجدیدپذیر برای کمک به محصولات سازگار با محیط زیست تصویب شده اند، اما نباید منکر آن بود که همین کشورها با پیشرفت سریع در صنایع خود، همچنان در حال وارد کردن صدمات جبران ناپذیر به محیط زیست هستند.
اقتصاد سبز به یارانه حمایتی دولتی و حمایت های خلاقانه شرکت های بیمه و ترغیب شرکت‌ها به سرمایه‌گذاری و تولید محصولات و خدمات سبز نیاز دارد. شرکت های بیمه در این رخدادها نقش بسزایی دارند و با استقلال عمل نیز می توانند در حفظ محیط زیست پیشرو باشند و همچنین زمینه ساز انقلابی در توسعه صنعت بیمه و محصولات بیمه ای باشند.
محققان شیوه یاب به دنبال شیوه هایی برای کاهش آلاینده های زیست محیطی ناشی از فعالیت های صنعتی و در عین حال سود آور و به صرفه هستند. در اینجاست که توسعه اقتصاد سبز و برنامه های آن مطرح می شود. اقتصاد سبز برگرفته از شیمی سبز و اقتصاد است که علاوه بر سودآور بودن برای صنایع مختلف و زندگی روزمره ما به تاثیر آن بر محیط زیست نیز توجه می شود تا کمترین ضرر به محیط زیست وارد شود.
افزایش شدید نگرانی نسبت یه محیط زندگی بشر در زمین و همچنین مقررات دست و پاگیر دولتی و افزایش سطح آگاهی مصرف کنندگان، شرکتهای بیمه را به سمتی برده است تا در موضوعاتی مثل سلامتی فیزیکی، روانی و پاکیزگی محیط اطراف مصرف کنندگان نیز تأمل کنند. فعالیت های بیمه ای و ارائه ی خدماتی که در زمینه های حفظ محیط زیست و حفظ دیگر حوزه های جامعه از جمله اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، تکنولوژیکی دارای میزان اثربخشی بالایی هستند. بازاریابی سبز با اشاره به این موضوع علاوه بر سودآوری و فروش محصولات بیمه ای حامی محیط زیست، نگران سلامت مصرف کننده نیز هست. شرکت های بیمه برای توسعه اقتصاد سبز و گسترش حمایت از مصرف کننده ی سبز می توانند به جز اندیشدن به فروش محصولات خود، در بحث آموزش و ارائه ی بسته های تشویقی، شهروندان را به استقبال از کمپین ها و رویدادهای سازگار با محیط زیست ترغیب نمایند. برای مثال می توان برای تشویق به کاهش مصرف انرژی و کاهش استفاده از خودروهای شخصی در تردد روزمره طرح های تشویقی و تخفیف در خدمات بیمه ارائه کرد. با این توصیف به مرور زمان شاهد ورود تدریجی مفاهیمی مثل بازاریابی محیطی برای حفظ مسئولیت اجتماعی خواهیم شد و این امر تبدیل به یک گفتمان یا فرهنگ جدید در فعالیتهای اقتصادی و زندگی مردم می شود. شرکت بیمه سرمد ضمن حمایت هایی که از شرکت های دانش بنیان بخصوص شرکت هایی که به طور اختصاصی در زمینه اقتصاد سبز و انرژی های تجدید پذیر فعالیت می کنند، قصد دارد در آینده با تداوم این حمایت ها نقش مهمی در مسئولیت اجتماعی خود داشته و در فرهنگ سازی و ترویج ادبیات و رفتار سازگار با صنعت سبز بیمه، پیشرو باشد. سال گذشته در زمینه حمایت از محیط زیست تفاهمنامه همکاری بین سازمان حفاظت محیط زیست و بیمه مرکزی در جهت حفظ منابع زیستی، ارتقا فرهنگ زیست محیطی و همگرایی با توسعه صنعت بیمه در کشور به امضا رسیده و شرکت بیمه سرمد هم می تواند در پیشبرد این هدف گام های بسیار مهمی بردارد تا همگی در آینده نه چندان دور محیط زیست را از وضعیت بحرانی فعلی خارج کرده و اقتصاد پایدار سبز را توسعه دهیم./
رئیس هیأت مدیره بیمه سرمد
فصلنامه اخبار مالی

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.