تاریخ انتشار : دوشنبه 6 دی 1400 - 13:41
کد خبر : 8936

گزارش:

افزایش تعداد چک‌های مبادله‌ای و برگشتی در آبان ۱۴۰۰

افزایش تعداد چک‌های مبادله‌ای و برگشتی در آبان ۱۴۰۰
اخبار پولی مالی- چک به عنوان یکی از ابزار‌های مهم نظام پرداخت، همواره نقش قابل توجهی در تسویه مبادلات خرد و کلان جامعه داشته است. جدیدترین آمار چک‌های مبادله ای، وصولی و برگشتی نکات قابل توجهی دارد.

به گزارش اخبار پولی مالی به نقل از صدا و سیما؛ در آبان ماه امسال بر اساس اعلام بانک مرکزی در کل کشور ۷.۱ میلیون فقره چک به ارزشی بیش از ۲۵۰۵ هزار میلیارد ریال مبادله شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۳۰.۲ درصد ۲۴.۹ درصد افزایش نشان می‌دهد. بر این اساس در دومین ماه پاییز سال جاری، در استان تهران حدود ۲.۲ میلیون فقره چک به ارزشی حدود ۱۲۸۵ هزار میلیارد ریال مبادله شد.

از سوی دیگر آمار منتشر شده توسط بانک مرکزی نشان می‌دهد در آبان ماه امسال، ۴۹ درصد از تعداد چک‌های مبادله‌ای کل کشور در سه استان تهران، اصفهان و خراسان رضوی مبادله شده است که به ترتیب با ۳۰.۷ درصد، ۱۰۹ درصد و ۷.۴ درصد بیش‌ترین سهم را در مقایسه با سایر استان‌ها دارا بوده‌اند.

همچنین در ماه مذکور ۶۳.۳ درصد از ارزش چک‌های فوق در استان تهران (۵۱.۳ درصد)، اصفهان (۶.۸ درصد) و خراسان رضوی (۵.۲ درصد) مبادله شده است که بیش‌ترین سهم را در مقایسه با سایر استان‌ها دارا بوده‌اند.

۹۱ درصد چک‌های مبادله‌ای وصول شد

بر اساس این گزارش، در هشتمین ماه سال در کل کشور بیش از ۶.۴ میلیون فقره چک به ارزشی حدود ۲۲۰۱ هزار میلیارد ریال وصول شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۳۰ درصد و ۲۶.۳ درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین آمار منتشر شده نشان می‌دهد از کل تعداد و مبلغ چک‌های مبادله شده در ماه مذکور به ترتیب ۹۱.۱ درصد و ۸۷.۸ درصد وصول شده است. این در حالی است که درصد تعداد و مبلغ چک‌های وصول شده در مهرماه ۱۴۰۰ به ترتیب معادل ۹۱.۲ درصد و ۸۶.۹ درصد و در آبان ماه ۱۳۹۹ به ترتیب برابر ۹۱.۵ درصد و ۸۸.۴ درصد بوده است.

از سوی دیگر در آبان ۱۴۰۰ در بین استان‌های کشور، بیشترین نسبت تعداد چک‌های وصولی به کل چک‌های مبادله‌ای در استان، به ترتیب به استان‌های گیلان (۹۳.۵ درصد) ُ خوزستان (۹۲ درصد) و البرز (۹۱.۹ درصد) اختصاص یافته است و استان‌های کهگیلویه و بویراحمد (۸۳.۷ درصد)، چهارمحال و بختیاری و لرستان (هر کدام ۸۷.۶ درصد) و کردستان (۸۷.۷ درصد) پایین‌ترین نسبت تعداد چک‌های وصولی به کل چک‌های مبادله شده در استان را به خود اختصاص داده‌اند.

چک‌های برگشتی افزایش یافت

در آبان ماه ۱۴۰۰ در کل کشور معادل ۶۳۰ هزار فقره چک به ارزشی حدود ۳۰۵ هزار میلیارد ریال برگشت داده شده است که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۳۲.۵ درصد و ۱۶.۳ درصد افزایش نشان می‌دهد. از کل تعداد و مبلغ چک‌های مبادله شده در ماه مذکور به ترتیب ۸.۹ درصد و ۱۲.۲ درصد برگشت داده شده است. درصد تعداد و مبلغ چک‌های برگشت داده شده در مهرماه ۱۴۰۰ به ترتیب معادل ۸.۸ درصد و ۱۳.۱ درصد و در آبان ماه سال ۱۳۹۹ به ترتیب برابر ۸.۵ درصد و ۱۱.۶ درصد بوده است.

همچنین در آبان ماه، بیشترین نسبت تعداد چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله‌ای در بین استان‌ها، متعلق به استان‌های کهگیلویه و بویراحمد (۱۶.۳ درصد)، چهارمحال و بختیاری و لرستان (هر کدام ۱۲.۴ درصد) و کردستان (۱۲.۳ درصد) اختصاص یافته است و استان‌های گیلان (۶.۵ درصد)، خوزستان (۸ درصد) و البرز (۸.۱ درصد) پایین‌ترین نسبت تعداد چک‌های برگشتی به کل تعداد چک‌های مبادله شده در استان را به خود اختصاص داده‌اند.

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.