تاریخ انتشار : دوشنبه 1 اسفند 1401 - 17:49
کد خبر : 45630

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی:

اعتبارسنجی مهم ترین اولویت بانکداری نوین در سال ۱۴۰۲ است

اعتبارسنجی مهم ترین اولویت بانکداری نوین در سال ۱۴۰۲ است
اخبار پولی مالی_ معاون فناوری های نوین با اشاره به اهمیت توسعه و رفع مشکلات نظام اعتبارسنجی در شبکه بانکی گفت که مهم ترین اولویت ما در سال ۱۴۰۲ در زمینه بانکداری نوین، اعتبارسنجی در بانک‌هاست.

به گزارش اخبار پولی مالی به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، مهران محرمیان معاون فناوری های نوین امروز و در نخستین روز از نهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، گفت: تا سال ۲۰۲۷، ۱۰ میلیون نفر کاربر نئوبانک‌ها یا بانک‌های نوین دیجیتالی خواهند بود و انتظار می‌رود در این نوع بانکداری خلق ارزش بیشتری انجام شود.

مقام مسئول بانک مرکزی تصریح کرد: اعتبارسنجی در جهان قدمت ۱۵۰ ساله دارد و ۵۰ یا ۶۰ سال است به شکل نوین آن انجام می‌گیرد. در ایران نیز اعتبار سنجی ۱۰ یا ۱۲ سال است شروع شده است.

وی افزود: مهمترین مشکل در این زمینه جمع آوری داده است. البته طبق مصوبات بالادستی، روندجمع آوری داده سرعت گرفته است و ما موفق شده‌ایم پایگاه داده اعتبارسنجی تشکیل بدهیم و در اختیار شرکت‌های مربوطه بگذاریم.

محرمیان خاطرنشان کرد: مهم ترین اولویت ما در سال آینده در زمینه بانکداری نوین، اعتبارسنجی در بانک‌هاست.

مرحله دوم آزمایشی ریال دیجیتال با منابع بیشتر اجرا می‌شود
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با بیان اینکه بسیاری از کشورها در زمینه پول‌های ملی خود پول ملی دیجیتال تعریف کرده‌اند، گفت: در کشور ما هم در زمینه ریال دیجیتال کارهایی انجام شده است. در حال حاضر ۹۰ بانک مرکزی در دنیا برنامه هایی را در این زمینه دارند و ما نیز با کشورهای پیشروی دنیا که قصد انتشار پول ملی دیجیتال را دارند، همگام هستیم.

محرمیان افزود: در مرحله اول مقدار محدودی ریال دیجیتال منتشر شد و دراختیار عده‌ای قرار گرفت که با آن کار کردند. در مرحله دوم آزمایشی با مبلغ بالاتری این طرح دنبال می‌شود و تأکید بر این است که باید خلق ارزش توسط بانکها انجام شود و بانکهایی که کیف پول الکترونیکی می‌دهند باید نسبت به خلق ارزش تلاش کنند.

وی تأکید کرد: در دنیا از حدود ۱۲ سال قبل رمزارزها مطرح شدند، گرچه تغییرات آن زیاد است اما می‌توان گفت به حدی از تعادل رسیده است و البته گفتن حالت تعادل در رمزارزها جسارت می‌خواهد.

محرمیان درخصوص رویکرد کشورهای مختلف در قبال رمزارزها عنوان کرد: برخی کشورها مانند چین تولید رمزارزها و مبادله آن را به کلی ممنوع کردند؛ در برخی کشورهای اروپا و آمریکا مالیات ۳ تا ۳۶ درصد از رمزارزها می‌گیرند که در واقع می‌خواهند فعالیت آنها را محدود کرده و ریسک استفاده از آن را افزایش دهند.

محرمیان این نکته را هم یادآور شد: متأسفانه در زمینه رمزارزها در بحث FTX میلیاردها دلار از پول مردم در این حوزه از بین رفت.

وی گفت: سیستم‌هایی با رمزارزها آمده است، اما ریسک‌هایی مانند کلاهبرداری و سوخت شدن پول مردم هم در آن وجود دارد و باید این مسئله را مدیریت کنیم تا کلاهبرداری‌هایی مانند FTX پیش نیاید.

بانکها باید از ظرفیت فین‌تک‌ها استفاده کنند
محرمیان با بیان اینکه زیست‌بوم حوزه زیرساخت در ایران هنوز شکل نگرفته است، گفت: بازیگران این حوزه باید برای رگولاتور و یا تنظیم‌گر اثبات کنند که تخلف یا خطا ندارد، زیرا آسیب‌های ناشی از تخلف و خطا در حوزه خدمات مالی، به مراتب بیشتر از آسیب‌های ناشی از خطا در بانکداری سنتی است.

وی افزود: نکته حائز اهمیت دیگر این است که بانکداری دیجیتال بدون فین‌تک ها رشد نمی‌کند. در ایران اگرچه اقدامات شایسته ای در خصوص تنظیم گری بازار خدمات مالی انجام گرفته است، اما در هر حال رویکرد رگولاتوری در ایران، رویکرد بازار محور است، نه رویکرد رگولاتور محور همچون کشورهای اروپایی.

مقام مسئول بانک مرکزی ادامه داد: ضروری است تخلف‌ها در زمینه فین‌تک و خدمات مالی تا حد ممکن کاهش یابد، زیرا در فضای بدون تخلف، همه بازیگران این عرصه منتفع خواهند شد.

معاون فناوریهای نوین بانک مرکزی با بیان اینکه طی سالهای گذشته رتبه ایران در میان کشورهای توسعه دهنده خدمات مالی دیجیتال رو به بهبود بوده است، افزود: در کشور ما رشد فین‌تک‌ها ۵ درصد بوده است.

وی ادامه داد: بانک مرکزی به عنوان رگولاتور، ۳ هدف استراتژیک اصلی شامل منصفانه بودن کسب و کار، شفاف سازی کسب و کار و رونق کسب و کار را برای ایجاد توازن در رشد بانکداری دیجیتال دنبال می کند.

وی تاکید کرد: موضوع کارمزدها، ساماندهی مجوزهای pspها، ایجاد سندباکس رگولاتوری، مبارزه با قمار، مبارزه با پولشویی، رمز دوم پویا، اتصال پایانه‌های فروشگاهی، مقابله با فیشینگ و سامانه‌های نظارت هوشمند از حمله اقدامات رگولاتور برای منصفانه شدن، شفاف سازی و رونق کردن این کسب و کار بوده است.

محرمیان با اشاره به اینکه در زمینه چک اقدام بسیار بزرگی طی سالهای اخیر بانک مرکزی انجام گرفت، گفت: سامانه محچک و کاهش رفع سواثر از ۴۵ روز به ۳ روز از جمله این اقدامات است. با افتخار عرض میکنم که میزان چک‌های برگشتی به زیر ۷ درصد کاهش یافته است که تاکنون سابقه نداشته است.
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با اشاره به اینکه ایران از نظر ارائه خدمات بانکی به طور غیرحضوری جایگاه خوبی دارد، اعلام کرد که در حال حاضر ۹۷ درصد خدمات بانکی به طور غیرحضوری ارائه می‌شود.

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.