تاریخ انتشار : دوشنبه 9 مرداد 1402 - 9:37
کد خبر : 61356

کارشناس مسائل اقتصادی:

ارزهای دیجیتال می‌توانند سرعت رشد و توسعه کشورها را افزایش دهند

ارزهای دیجیتال می‌توانند سرعت رشد و توسعه کشورها را افزایش دهند
اخبار پولی مالی_ بهره گیری از رمز ارزها و بلاکچین می‌تواند سرعت رشد و پیشرفت کشورهای در حال توسعه و اقتصاد دیجیتال را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

به گزارش اخبار پولی مالی، سیدمهداد خاتمی کارشناس مسائل اقتصادی اظهار کرد: بهره گیری از رمز ارزها و بلاکچین می‌تواند سرعت رشد و پیشرفت کشورهای در حال توسعه و اقتصاد دیجیتال را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. از طرفی به دلیل انتقال آسان و ارزان ارزهای دیجیتال به سراسر جهان، این نوع کشورها می‌توانند میزان تجارت خود با سایر کشورهای جهان را افزایش داده و حتی تحریم‌هایی که بر ضد آنها وجود دارد را دور بزنند.

‎وی افزود: این موضوع می‌تواند نقطه عطف برای ایران نیز باشد و بسیار مفید است ، چرا که سال هاست به دلیل تحریم‌های بانکی تجارت با شرکت‌های بین المللی و توسعه مرزهای تجاری کسب و کار های ایرانی با مشکلات بسیار زیادی همراه بوده است.

کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد: برای اینکه دید بهتر و گسترده‌تری نسبت به تاثیر ارز دیجیتال بر اقتصاد ایران داشته باشیم باید گفت در شرایط فعلی و با توجه به تحریم‌های موجود، کاهش میزان درآمد های نفتی کشور، محدود شدن منابع ارزی ایران و عدم دسترسی به درآمدها دولت سعی می‌کند که از هر روشی برای دور زدن تحریم‌های اقتصادی استفاده کند.

وی اظهار کرد: البته مشکلات اقتصادی ایران بزرگتر بوده و تنها با استفاده از ارزهای دیجیتال و بیت کوین قابل حل و فصل نیستند .از طرف دیگر منابع درآمدی هم محدود بوده و اصلا قابل اتکا و اطمینان نیست.

خاتمی تصریح کرد:‌هزینه های مربوط به استخراج ارزهای دیجیتال از طریق بخش‌های مختلف جامعه از جمله بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی تامین شده و با توجه به عملکرد و رویکردی که دولت داشته به نظر می‌رسد که هزینه های اجتماعی و اقتصادی در بلند مدت، اهمیت چندان زیادی برای دولت ندارد.

تامین بخش کوچکی از نیازهای ارزی از طریق ارزهای دیجیتال
این کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد: اقتصاد ایران برای اینکه بتواند به یک تعادل برسد ، به منبع مالی بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار در سال احتیاج دارد. بخش کوچکی از این منابع ارزی از طریق استخراج ارزهای دیجیتال به دست می‌اید اماعملا تاثیری در بهبود شرایط نخواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به امیدی که دولت برای تامین کسری بودجه از بازار رمز ارزها دارد، طبیعی است که قصد داشته باشد بخش حقوقی و افراد حقیقی را از فعالیت در این حوزه حذف و یا ایرانیان را برای سرمایه گذاری در رمز ارزها محدود کنند. هر چند که این بازار بین‌المللی فرصت بسیار مناسبی برای کسب درآمد ارزی برای ایرانیان است.

وی با طرح این این پرسش که باید ببینیم دیدگاه دولت که وظیفه اقتصاد کشور را هم بر عهده دارد چیست ؟ ‌بیان کرد: به چند مورد از زیان‌هایی که بیت کوین، ارزهای دیجیتال و استخراج آن به اقتصاد کشور وارد می‌کند، اشاره می‌کنیم.

خاتمی خاطرنشان کرد: افرادی که مزرعه استخراج بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال دارند به ازای ارزی که با صادرات کالا به دست آمده ماینر و دستگاه‌های استخراج رمز ارز وارد می‌کنند. این مسئله به اقتصاد کشور ضربه وارد می‌کند.همچنین برقی که برای دستگاه‌های ماینر بیت کوین مورد استفاده قرار می‌گیرد ، بایستی به تولید در صنایع و تامین رفاه مردم اختصاص پیدا کند.

وی ادامه داد: تعطیل شدن پایگاه و مراکز تولیدی به دلیل تغییر کاربری کارخانه‌های کشور به مزارع استخراج بیت کوین و ارزهای دیجیتال می‌تواند خسارت بیشتری برای اقتصاد داشته باشد. به دنبال تعطیلی کارخانه‌ها و مراکز تولیدی، شاهد افزایش نرخ بیکاری خواهیم بود که علاوه بر مشکلات اقتصادی، مشکلات اجتماعی هم به دنبال خواهد داشت.

مردم برای خرید ارزهای دیجیتال به چه مواردی توجه کنند

وی درباه موارد احتیاطی در خرید ارزهای دیجتیال برای مردم گفت:‌ گام اول هر حرفه‌ای اموزش دیدن است. این موضوع در مورد ارز های دیجیتال نیز صدق می‌کند . چون بازار ارز دیجیتال بازار بسیار پر ریسک است بنابراین نمی‌توان بدون دانش وارد شد. در صورتی عدم اگاهی و توجه نکردن به این مورد نمی توان در این بازار موفق شد و کسب سود کرد. تجربه ثابت کرده که افرادی زیادی بدون آگاهی و دانش وارد این بازار پر ریسک شده و در نهایتا با شکست و از دست دادن سرمایه خود رو به رو شده‌اند.

خاتمی ادامه داد: نکته دومی که باید در مورد این بازار باید بدانید ، این است که این بازار با بسیاری از بازارهای سرمایه گذاری دیگر متفاوت بوده و بالا و پایین شدن قیمت در این بازار خیلی بیشتر از بازارهایی مثل دلار یا مسکن یا طلا است.همیشه به این نکته دقت داشته باشند که هر کجا در مورد سرمایه گذاری و پول بحثی باشد، اونجا افرادی هم دنبال کلاهبرداری از کسانی هستند که بدون اطلاع وارد آن بازار شده‌اند.

کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: در بازار ارزهای دیجیتال چون کار نگهداری و انتقال کل سرمایه شما با فرد بوده و از آنجا که قرار است سرمایه در کیف پول یا خود صرافی نگهداری شود بنابراین توصیه می‌شود تمام نکات امنیتی حساب کاربری در در صرافی مانند نصب گوگل اوتنتیکیتور، ارسال پسورد برای ایمیل و فعال کردن ارسال کد برای شماره تلفن و غیره فعال شود تا کسی به جز شما به راحتی نتواند به حساب کاربری شما در صرافی دسترسی داشته باشد.

خاتمی بیان کرد: امروزه بالای ۱۰ هزار ارز دیجیتال وجود دارد که فقط در سایت کوین مارکت کپ لیست شدند و شاید بالای ۶۰ درصد آن‌ها هیچ کاربردی نداشته باشند و بعد از دو یا سه سال در این بازار به طور کل از بین بروند و بارها چنین موردی پیش آمده است. بنابراین توصیه می‌شود در مورد هر ارز دیجیتالی که قصد خرید آن را دارید از قبل خوب تحقیق کنید.

وی تاکید کرد: هیچ کس نمی‌تواند آینده بازارهای جهانی مالی را پیش بینی دقیق کند اما در میان در میان فعالان بازار ارز دیجیتال، بسیاری از معامله‌گران و همکاران وجود دارند که به معاملات بلند مدت و نگه‌داری سهام‌هایی از رمزارزها علاقه نشان می‌دهند؛ به همین خاطر سال ۲۰۲۵ می‌تواند یک فرصت مناسب برای بررسی و پیش بینی قیمت ارزهای دیجیتال برای آنها به حساب بیاید.

این کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد: از آنجا که به گفته بسیاری از کاربران، بازار ارز دیجیتال رشد صعودی خود را از سال ۲۰۲۳ آغاز خواهد کرد، پیش‌بینی می‌شود که که این روند ادامه دار باشد و با تاثیرگرفتن از اتفاقات سیاسی و اقتصادی در سال ۲۰۲۵، این بازار به اوج شکوفایی دوباره خود برسد. همچنین به نظر می‌رسد که با وجود وضعیت نابسامان بازار، سرمایه گذاری‌های نهادی و سازمانی در حال افزایش هستند؛ روندی که می‌تواند با وارد کردن سرمایه به بازار سرنوشت خوبی را برای قیمت رمزارزها و حیاتشان رقم بزند.

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.