تاریخ انتشار : پنجشنبه 18 اسفند 1401 - 10:41
کد خبر : 47831

اتاق بازرگانی تهران بنگاهی برای انتفاع دیگر بنگاه های اقتصادی نیست

اتاق بازرگانی تهران بنگاهی برای انتفاع دیگر بنگاه های اقتصادی نیست
اخبار پولی مالی- ، در آستانه برگزاری دهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی تهران، نشست خبری نامزدهای اتاق بازرگانی تهران با عنوان ائتلاف اتاق شفاف روز چهارشنبه 17 اسفند ماه 1401، مصادف با میلاد منجی عالم بشیریت حضرت امام زمان (عج) برگزار شد.

به گزارش اخبار پولی مالی، براساس برنامه‌ریزی انجام شده، دهمین دوره انتخابات اتاق‌ بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهرانروز شنبه ۲۰ اسفند ماه ۱۴۰۱ در سالن ۳۸ نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود و همچون سنوات گذشته ائتلاف‌های متعددی در بین فعالان بخش خصوصی برای کسب کرسی مدیریت اتاق بازرگانی تهران شکل گرفته است و برخی نامزدهای این دوره با نقد عملکرد دوره‌های گذشته اتاق بازرگانی تهران، به تشریح برنامه‌های خود برای ارتقای پارلمان بخش خصوصی پرداختند.

اتاق شفاف یکی از این ائتلاف ها است که با شعار پاسخگویی، مطالبه گری و کارآمدی فهرست خود را ارایه کرده و معتقد است که با ترکیبی از تجربه بنگاه‌ داری و مدیران با تجربه در بخش صنایع ، معادن و کشاورزی و افرادی که در حوزه علمی و دانشگاهی نیز صاحب نام هستند، می توانند برای ارتقای جایگاه اتاق تهران بکوشند.

بنابراین کاندیداهای اتاق شفاف با بیان اینکه اتاق بازرگانی تهران یک حزب سیاسی و بنگاهی برای انتفاع دیگر بنگاه های اقتصادی نیست عنوان کردند: عملکرد اتاق بازرگانی باید به گونه ای باشد که بازدهی بنگاه های اقتصادی را افزایش دهد و در عین حال شفافیت یکی از موضوعات مهمی است که در این دوره مورد تاکید کاندیداها قرار گرفته است.

اتاق بازرگانی تهران باید بتواند عمده مشکلات بخش خصوصی و اقتصادی را با برنامه ریزی و مدیریت حل و فصل کند، اما آنچه تاکنون شاهد آن بوده ایم عملکرد نامناسب این اتاق در دوره گذشته بوده که موجب شده که حتی یکبار نتواند مشکلاتی از این دست را حل و یا پیگیری کند.

امروزه اقتصاد بسیاری از کشورهای دنیا توسط بخش خصوصی مدیریت و هدایت می شود، اما برخی دولت ها در ایران درحالی که شعار اقتصاد آزاد را سر لوحه کار خود قرار داده بودند، اما در عمل روز به روز اقتصاد در قبضه دولت قرار گرفته و همچنان این چرخه ادامه دارد.

به اعتقاد اعضای این ائتلاف، شفافیت از حوزه‌هایی است که در دوره های گذشته فعالیت اتاق بازرگانی تهران کمتر مورد توجه جدی قرار گرفته است و برخی کاندیداها براین باورند که شفافیت موجب حذف رانت، زنده شدن امید و نشاط در جوانان و حلقه مفقوده حل مشکلات نسل‌ های بعد می شود.

بنابراین شفافیت در همه ارکان باید جریان یابد زیرا بخش‌ های دولتی و خصوصی نسبت به مسئولیت‌ های اقتصادی خود باید پاسخگوی ذینفعان باشند.

در بخش کشاورزی نیز برخی از نامزدهای این ائتلاف براین باورند که ناهماهنگی هایی در این بخش وجود دارد و دچار تصمیم گیری های خلق الساعه در این حوزه هستیم زیرا با نوسان نرخ ارز بخش تولید، صادرات و واردات دچار مشکل می شود و این درحالیست که سالانه ۶ میلیون تن محصولات کشاورزی از ایران به ارزش ۱۴ میلیارد دلار به ۱۵ کشور دنیا صادر می شود.

به اعتقاد آنان، نبود برنامه ریزی بلند مدت در حوزه صادرات و واردات محصولات کشاورزی سبب شده تا در برخی فصول به دلیل صادرات با کمبود اقلامی چون گوشت قرمز در بازار داخلی مواجه باشیم و مجبور می شویم که با واردات آن را مرتفع کنیم.

اتاق باید شفاف باشد تا بتواند مطالبه گر و اثرگذار باشد

امیر حسین کاوه، نامزد صنعت دهمین دوره انتخابات اتاق تهران در نشست خبری با بیان این مطلب که آینده اتاق بازرگانی،آینده درهای باز و گفتگو است گفت:انحصار فکری و نظری نباید در چارچوبساختاری و رفتاری اتاق های بازرگانی رخنه کند

وی افزود:اتاق بازرگانی در تدارک برگزاری انتخابات خود است. هر چهار سال یک‌بار اعضای اتاق‌ها از حق انتخاب خود استفاده می‌کنند و افرادی را به این محفل مهم به عنوان هیات نمایندگان رهسپار می‌کنند.

کاوه اظهار داشت: اتاق محلی است که برخی نامش را پارلمان بخش خصوصی، و برخی «تشکل تشکل‌ها» و برخی اتاق مشاوره و لابی‌گری می‌نامند که ۱۰۰ سال پیش اتاق تجار بود.

این فعال صنعتی کشور می‌گوید: اتاق هر چه هست و نیست، به‌طور قطع محفل مهمی است که همواره مورد توجه دولت‌ها و فعالان اقتصادی بوده و آن‌قدر مهم که برخی هشدار می‌دهند ممکن است دولت، آن را به عقد خود در آورد و برخی هشدار می‌دهند اگر توجه نکنید این جایگاه مهم، ملک طلق عده‌ای خاص می‌شود.

نامزد دهمین انتخابات اتاق تهران ادامه داد: اتاق باید فعالان بالقوه و بالفعل اقتصادی را فارغ از عضویت، شناسایی و بر تسهیل کار آنها به حاکمیت و دولت تاکید کند.

وی افزود:اتاقی‌ها باید ثابت کنند اگر حرفی می زنند برای منافع شخصی یا صنفی نیست، بلکه راه حل آفرین با واقع‌گرایی برای منافع ملی هست.

کاوه تاکید کرد: اگر ما اعضای اتاق، انگیزه و حساسیت و تعهد بر اجرای وظایف طبق اساسنامه‌ها و عهد بر مفاد فوق با چارچوب فکری و فرهنگی که اتاق با اقدامات خوب و دلسوزانه خودش می‌تواند موثر باشد را داشته باشیم، به جای ترس از دولتی شدن می‌توانیم الگوی مطالبه‌گری و تلاش و کار درست برای دولت‌ها هم باشیم.

شفافیت باعث رانت زدایی و بهبود کسب و کار می شود

حمید صافدل، عضو ائتلاف اتاق شفاف و کاندید اتاق تهران در حوزه کشاورزی معتقد است: اتاق جای احزاب سیاسی و بنگاه اقتصادی برای انتفاع بنگاهها نیست.

وی می گوید: شفافیت باعث رانت زدایی و بهبود کسب وکار و امید و انگیزه برای جوانان می شود.

این فعال اقتصادی گفت: افرادی از شخصیت‌های باتجربه در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در کنار هم جمع شده‌اند تا با تشکیل اتاق شفاف در انتخابات حضور پیدا کنند.

وی با بیان اینکه اتاق شفاف ترکیبی از مجموعه فعالان توسعه و مجموعه پیشگامان تحول است، اظهار کرد: این افراد در کنار هم قرار گرفتند و با پذیرفتن یک مرامنامه و توافقنامه اتاق شفاف را تشکیل دادند.

صافدل با بیان اینکه شفافیت از حوزه‌های است که کمتر مورد توجه جدی قرار دارد، خاطرنشان کرد: شفافیت در همه ارکان باید جریان پیدا کند زیرا بخش‌های دولتی و خصوصی نسبت به مسئولیت‌های اقتصادی خود باید پاسخگوی ذینفعان باشند.

این فعال اقتصادی گفت: شفافیت موجب حذف رانت، زنده شدن امید و نشاط در جوانان و حلقه مفقوده حل مشکلات نسل‌ها و پیوند آنها می‌شود.

اتاق محل بکارگیری بازنشستگان دولتی نیست

در ادامه محمد رضا بهزادیان، کاندیدای دهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی تهران در بخش بازرگانی اظهار داشت: اتاق شفاف محل همفکری فعالین اقتصادی است.

وی با بیان این مطلب که اتاق محل بکارگیری بازنشستگان دولتی نیست افزود:اصلی ترین رکن اتاق شفاف، شفافیت و عملکرد صحیح و درست است و محل تعامل با بخش خصوصی و دولت و محل رساندن پیام های بخش خصوصی به دولت است.

 دنبال سخنان شعر گونه نیستیم

مهدی جاجی بابا دیگر کاندیدای دهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی تهران در بخش صنعت نیز گفت: اعضای اتاق شفاف به دنبال سخنان شعر گونه نیست و در بستر قوانین بدنبال حمایت از فضای کسب و کار است

عدم شفافیت از معضلات اتاق بازرگانی است

سادینا آبائی،عضو اتاق شفاف و کاندید اتاق تهران در حوزه بازرگانی نیز گفت : هیچ مجموعه‌ پویایی بدون در نظر گرفتن پارامتر بسیار مهم تغییر در مسیر حیات، مترقی و بالنده نگردیده و مُبرهن است که غیر ازآن، سکون‌یافته و مرداب می‌شود. همه‌ی نیک‌اندیشان و آینده‌نگران، سرفصل اصلی برنامه‌ی امروزِ اتاق را، الزام به ایجادتغییرات جدی می‌دانند. تغییراتی چشمگیر و البته بدون چشم‌پوشی از زحمات گذشتگان، که دوره به دوره و فرد به فرد این پوینده‌ی رو به تعالی را راهبری نموده و بر صلابت آن افزوده‌اند.
وی ادامه با اشاره به این مطلب که ائتلاف بدنبال ارتقاء اتاق بازرگانی است گفت: یکی از معظلات اتاق که باید به آن توجه شود ، عدم شفافیت است که موجب بحران های موجود در درون اتاق شده است.
آبائی افزود: ما تصمیم ساز در کشور نیستیم، اما می توانیم به تصمیم سازان کشور کمک کنیم تا منافع کشور و منافع اعضای اتاق و بخش خصوصی را دنبال کنیم و به اهداف مد نظر با خرد جمعی برسیم.

در اتاق بازرگانی هیچ اطلاعاتی نباید محرمانه باشد

در ادمه بیژن خطیبی،عضو اتاق شفاف و کاندید اتاق تهران در حوزه بازرگانی گفت: بیشتر مشکلات اقتصادی در کشور بخاطر وجود رانت و دسترسی به اطلاعات پشت پرده است که گاها باعث بازداشت برخی از افراد نیز شده است. این موضوع وقتی واکاوی می شود، مشخص می شود بخاطر محرمانه بودن موضوعات است. در اتاق بازرگانی هیچ اطلاعاتی نباید محرمانه باشد و دسترسی به اطلاعات آزاد حق همه است.

شاهین اصغری،عضو دیگر اتاق شفاف و کاند انتخابات اتاق تهران در حوزه صنعت اظهار داشت: در شرایط تحریم، بخش خصوصی مجبور است مواد اولیه را با قیمت بالاتری وارد کند، در اینجا نقش بازرگانی با ارتباط گرفتن با بخش خصوصی سایر کشورها مهم است تا با گفتگو و مذاکرات مشکلات مربوطه را حل و فصل کند.

به تفکر جمعی رای دهید و دوستی ها را احیا کنید

ابراهیم جمیلی از فعالان اقتصادی و معدن نیز در ادامه گفت: روز انتخابات به تفکر جمعی رای دهید و دوستی ها را احیا کنید، بیاید جمعی را بپذیرید که از تفکرات مختلف تشکیل شده و بعد از سال ها رقابت دور هم جمع شده اند و آن اتاق شفاف است.

اصلاح بحران واردات و صادرات با مشاوره اتاق بازرگانی

سعید مقیسه،عضو ائتلاف اتاق شفاف و کاندید بخش کشاورزی اتاق تهران میز در این نشست گفت: بحران واردات و صادرات در حوزه کشاورزی با مشاوره اتاق بازرگانی به عنوان بازوی مشورتی بخش دولتی قابل اصلاح است.

تشکیل اتاق شفاف با شعار کلیدی پاسخگویی، مطالبه گری و کارآمدی

در ادامه نشست محمد علی امانی همدانی، عضو اتاق شفاف و کاندید اتاق تهران در بخش بازرگانی افزود: اتاق شفاف یک تجربه از سلایق، ظرفیت ها ودیدگاههای مختلف با شعار کلیدی پاسخگویی، مطالبه گری و کارآمدی تشکیل شده است که همه اعضای آن متحد شدند تا برای ارتقای اقتصادی کشور تلاش خود را انجام دهند.

عدم شفافیت ریشه بسیاری از ناکارآمدی

رضا عابدی جوزم، عضو اتاق شفاف و کاندید اتاق تهران در حوزه معدن نیز در ادامه نشست گفت: ریشه بسیاری از ناکارآمدی ها عدم شفافیت است، باید عملکرد شفافی داشته باشیم تا بعد از پایان دوره چهار ساله کارنامه و عملکرد مطلوبی را به جا بگذاریم.

گفتنی است: ۴۰ نفر به عضویت اتاق شفاف درآمدند که ۱۶ نفر در حوزه بازرگانی، ۱۴ نفر صنعت، چهار نفر معدن و ۶ حوزه کشاورزی با نگاه به قابلیت ایجاد تحول و تغییرو شفافیت عضو این گروه شده‌اند.

 

 

 

 

 

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.