تاریخ انتشار : چهارشنبه 12 مهر 1402 - 15:35
کد خبر : 67325

آغاز همکاری پژوهشکده بیمه با انجمن بیمه عمر اندونزی

آغاز همکاری پژوهشکده بیمه با انجمن بیمه عمر اندونزی
اخبار پولی مالی_ نشست مشترک پژوهشکده بیمه با انجمن بیمه عمر اندونزی (AAJI) روز ‌شنبه 14 شهریور 1402 برگزار شد.

به گزارش اخبار پولی مالی، محمدمهدی عسگری رئیس پژوهشکده بیمه روز ‌شنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ با بودی تامپوبلن رئیس انجمن بیمه عمر اندونزی (AAJI) دیدار و در خصوص آغاز همکاری‌های مشترک دو مجموعه تبادل نظر کرد.

نشست مشترک پژوهشکده بیمه با انجمن بیمه عمر اندونزی (AAJI) [1] که با حضور محمدمهدی عسگری رئیس پژوهشکده بیمه، بودی تامپوبلن[۲] رئیس انجمن بیمه عمر اندونزی، بنی هدیوی بوو [۳] رئیس بخش تحقیق و توسعه انجمن بیمه عمر اندونزی، ابِن اِسرنایین گلان [۴] رئیس بخش سرمایه انسانی انجمن بیمه عمر اندونزی، ریکا دانیاتی [۵] رئیس بخش پروژه و اجرای انجمن بیمه عمر اندونزی و ایبو ایکا[۶] ، رئیس دفتر ریاست انجمن بیمه عمر اندونزی برگزار شد.

عسگری در ابتدای این نشست با تشریح وضعیت صنعت بیمه ایران و معرفی ساختار و فعالیت‌های پژوهشکده بیمه به عنوان تنها مرکز تحقیق و توسعه در حوزه بیمه در ایران، به واگذاری وظیفه تایید صلاحیت حرفه‌ای مدیران صنعت بیمه به پژوهشکده بیمه اشاره کرد و افزود، شرکت‌های متقاضی ارائه تکافل نیز ملزم به ارائه طرح کسب و کار تکافل خود در کارگروه تکافل پژوهشکده بیمه، متشکل از متخصصین حوزه های مختلف هستند و پس از تأیید کارگروه تکافل، مجوز ارائه محصولات تکافل را از بیمه مرکزی ایران دریافت خواهند کرد.

رئیس پژوهشکده بیمه تصریح کرد در جلسه پیشین با انجمن بیمه عمر اندونزی که به صورت برخط برگزار شد، زمینه‌های همکاری متقابل پژوهشکده بیمه با انجمن بیمه عمر اندونزی مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به پایین بودن ضریب نفوذ بیمه عمر در ایران علاقه‌مند هستیم تا از تجربیات این انجمن در زمینه بهبود نرخ نفوذ بیمه عمردر ایران بهره‌مند گردیم.

عسگری در ادامه خواستار ارائه برنامه آموزشی برای مدیران صنعت بیمه ایران و استفاده از تجربیات این مرکز به ویژه در حوزه بیمه عمر مبتنی بر شریعت [۷] به عنوان یک نوآوری مختص کشور اندونزی شد و ضمن دعوت از رئیس و مدیران انجمن بیمه عمر اندونزی برای حضور و ارائه مقاله در همایس بیمه و توسعه ۱۴۰۲اعلام کرد، به زودی در ایران مؤسسه مدیریت ریسک راه اندازی خواهد شد که به شرکت‌های بیمه در شناسایی سطح ریسک کمک می‌کند.

رئیس پژوهشکده بیمه ابراز امیدواری کرد با همکاری انجمن بیمه عمر اندونزی، نقشه راه بیمه عمر تدوین گردد. وی همچنین آمادگی کامل اعضای هیئت علمی پژوهشکده بیمه برای همکاری با این مرکز در زمینه انجام پژوهش‌های مشترک در حوزه بیمه عمر را اعلام کرد.

در ادامه این دیدار، بودی تامپوبلن رئیس انجمن بیمه عمر اندونزی با ارائه جزئیاتی در خصوص زمان برگزاری همایش بزرگ آسه‌آن ۲۰۲۳ گفت، طی هفته جاری تمامی رؤسای جمهور کشورهای حوزه آسه‌آن برای نشست در جاکارتا جمع خواهند شد. پس از آن هم چندین همایش برگزار خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به نقش نهاد ناظر در صنعت بیمه و مالی اندونزی، به معرفی ساختار و عملکرد انجمن بیمه عمر اندونزی پرداخت و خاطرنشان کرد: در اندونزی، سه نوع مجوز (پروانه) بیمه شامل عمر، بیمه عمومی و بیمه اتکائی وجود دارد و اخیرا نیز بیمه مبتنی بر شریعت یا تکافل به آن اضافه شده است که به دو گروه تکافل خانواده و تکافل عمومی و تکافل اتکائی تقسیم می‌شود. انجمن بیمه عمر اندونزی نیز در حال حاضر دارای ۵۶ عضو است که برخی از این اعضا شرکت‌های بیمه عمر محلی و برخی نیز با سرمایه‌گذاری مشترک از طرف بازیگران بزرگ از کشورهایی همچون ایالات متحده، ژاپن، چین و غیره تشکیل شده‌اند. شرکت های محلی بیمه عمر، برخی کاملاً خصوصی و برخی دولتی یا شرکت تابع [۸] دولت هستند.

پس از آن بنی هدیوی بوو رئیس بخش تحقیق و توسعه انجمن بیمه عمر اندونزی با اشاره به تشابه شرایط اجرای IFRS17 در اندونزی و ایران به آثار اجرای این استاندارد بر سودآوری صنعت بیمه پرداخت.

سپس عسگری با اشاره برنامه‌های آموزشی داخلی و بین المللی پژوهشکده بیمه در زمینه‌ IFRS17 و راه‌اندازی اداره مخصوص IFRS17 در بیمه مرکزی ایران تصریح کرد، این موضوع برای صنعت بیمه ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اما به دلیل تحریم‌های ۱۵ ساله علیه ایران، نیازمند بروزرسانی استاندارهای بین المللی هستیم و پژوهشکده بیمه به عنوان مسئول بروزرسانی استانداردها در صنعت بیمه از تجربه انجمن بیمه عمر اندونزی در این زمینه بهره‌مند خواهد شد.

عسگری با بیان اهمیت سرمایه گذاری مشترک با اندونزی در بخش بیمه عمر و تکافل خانواده برای پژوهشکده بیمه، به دریافت مجوز ارائه محصولات تکافل توسط ۹ شرکت بیمه ایرانی اشاره و یکی از مهم‌ترین اهداف پژوهشکده بیمه را در سال جاری راه‌اندازی اولین شرکت تخصصی تکافل در ایران عنوان کرد.

رئیس انجمن بیمه عمر اندونزی با اعلام آمادگی این مرکز جهت راه‌اندازی شرکت تخصصی تکافل در قالب سرمایه‌گذاری مشترک تصریح کرد اولین گام در تاسیس شرکت مشترک توافق با یک شریک محلی است و از سوی نهاد ناظر اندونزی نیز هیچ گونه مانعی برای این امر وجود ندارد.

ابِن اِسرنایین گلان رئیس بخش سرمایه انسانی انجمن بیمه عمر اندونزی نیز عنوان کرد، در حوزه تکافل، کشور مالزی بسیار موفق عمل کرده است و در مالزی، مقرراتی وجود دارد که به موجب آن اختصاص ۱۰ درصد از هر رشته تجاری به تکافل الزامی گردیده است.

عسگری با اشاره به دیدار رئیس جمهور از اندونزی و باز شدن مسیر جدیدی در ارتباطات بین‌المللی، از مدیران انجمن بیمه عمر اندونزی خواست تا یک شریک محلی برای همکاری با پژوهشکده بیمه در زمینه سرمایه‌گذاری مشترک برای تاسیس شرکت تخصصی تکافل معرفی نمایند. بنی هدیوی بوو رئیس بخش تحقیق و توسعه انجمن بیمه عمر اندونزی این موضوع را مسئولیتی سنگین و لازمه آن را اعتماد کامل بین طرفین برشمرد و آمادگی کامل انجمن بیمه عمر اندونزی را برای همکاری در این زمینه و همچنین تاسیس یک شرکت بیمه مبتنی بر شریعت در اندونزی توسط پژوهشکده بیمه اعلام کرد.

رئیس انجمن بیمه عمر اندونزی نیز در بخش پایانی این نشست؛ ملاقات با هیئت اعزامی پژوهشکده‌ بیمه را موجب افتخار عنوان کرد و افزود، از زمان‌های بسیار دور ارتباطات مطلوبی بین دو کشور وجود داشته است. ملاقات اخیر رئیس جمهور دو کشور نیز نشان از حسن نیت طرفین در آغاز همکاری‌های مشارک دارد.

رئیس انجمن بیمه عمر اندونزی در پایان کتابچه‌ای حاوی نقشه راه بیمه عمر اندونزی را به رئیس پژوهشکده بیمه اهدا نمود. وی با کسب اجازه از رئیس پژوهشکده بیمه جهت اطلاع رسانی عمومی همایش بیمه و توسعه در میان اعضای انجمن (شرکت‌های بیمه عمر اندونزی) تصریح کرد تعداد زیادی از اعضای انجمن علاق‌مند به شرکت در این همایش به منظور بررسی فرصت‌های موجود در ایران خواهند بود.

عسگری در انتهای جلسه، به نشست مشترک مدیران صنعت بیمه با رئیس جمهور ایران و تاکید ایشان بر ادامه و تسریع در روند اجرای تکافل در ایران و گسترش ارتباطات بین‌المللی با کشورهای مسلمان اشاره کرد و افزود، اجرای تکافل در ایران مورد حمایت وزارت اقتصاد، دولت و بیمه مرکزی قرار دارد. بر این اساس هیئت اعزامی پژوهشکده بیمه در آینده نزدیک جهت ارائه مقاله در همایش آسه‌آن به اندونزی اعزام خواهد شد و امید است در آن زمان تفاهم‌نامه همکاری با انجمن بیمه عمر اندونزی نیز منعقد گردد.

رئیس پژوهشکده بیمه با قدردانی از مهمان‌نوازی انجمن بیمه عمر اندونزی، از مدیران انجمن برای حضور در تهران و شرکت در همایش بیمه و توسعه ۱۴۰۲ دعوت کرد. وی ضمن قدردانی مجدد از انجمن بیمه عمر اندونزی ابراز امیدواری کرد روند همکاری‌های دو مجموعه بسترهای لازم برای ارتقاء جایگاه صنعت بیمه و تکافل دو کشور را فراهم سازد.

گفتنی است، انجمن بیمه عمر اندونزی (AAJI) [9] طی نشست سالانه شورای بیمه اندونزی (DAI) [10] در ۲۳ ژانویه ۲۰۰۲ و با تأیید رسمی، راه‌اندازی شد. اعضای این انجمن را ۶۱ شرکت بیمه عمر و ۶ شرکت بیمه اتکائی از جمله شرکت‌های ملی و چندملیتی حاضر در اندونزی تشکیل می‌دهند.

هدف اصلی این انجمن، ایجاد بستری مناسب برای شرکت‌های بیمه و اتکائی عمر اندونزی به منظور ایجاد، حفظ و تقویت همکاری‌های مفید متقابل جهت توسعه کسب و کار بیمه عمر در این کشور بوده است. هدف دیگر این انجمن، افزایش حرفه‌ای‌گری در میان بازیگران بیمه عمر در اندونزی و نیز هماهنگی با دولت به منظور تقویت و نظارت بر فعالیت‌های کسب و کار بیمه و اتکائی عمر ذکر شده است. این انجمن همواره با سیاست‌گذاران بخش مالی و بانکداری اندونزی شراکت داشته است.

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.