تاریخ انتشار : شنبه 6 شهریور 1400 - 20:38
کد خبر : 848

به نقل از یونیسف؛

آسیب تغییرات اقلیمی بیشتر متوجه کودکان است

آسیب تغییرات اقلیمی بیشتر متوجه کودکان است
اخبار پولی مالی - صندوق کودکان سازمان ملل برآورد می‌کند نزدیک به نیمی از کودکان جهان به خاطر تغییرات اقلیمی در معرض خطرهای جدی هستند. صندوق کودکان سازمان ملل برآورد می‌کند نزدیک به نیمی از کودکان جهان به خاطر تغییرات اقلیمی در معرض خطرهای جدی هستند. یونیسف می‌گوید حدود یک میلیارد کودک با خطر شدید پیامدهای تغییرات اقلیمی درگیرند.

به گزارش اخبار پولی مالی و به نقل از تولید سبز، در تازه‌ترین گزارش صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) که بخش‌هایی از آن روز جمعه ۲۰ اوت (۲۹ مرداد) در بسیاری از رسانه‌ها منتشر شد تأکید شده کودکان و نوجوانان جهان گرچه کمترین مسئولیت در تغییرات اقلیمی را بر عهده دارند بیش از دیگران در معرض آسیب‌ها و پیامدهای آن هستند.

یونیسف در این گزارش که همزمان با سومین سالروز جنبش موسوم به “جمعه‌ها برای آینده” منتشر شد می‌گوید از ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون کودک جهان حدود یک میلیارد آنها “به طرز بسیار شدیدی” درگیر خطرهای ناشی از تغییرات اقلیمی هستند.

در گزارش یونیسف تعدادی از پیامدهای تغییرات آب و هوایی، که کودکان بیش از دیگران از آنها آسیب می‌بینند فهرست شده است.

خطرهای ناشی از تغییرات اقلیمی و بحران‌های زیست محیطی از جمله شامل موج گرمای شدید، کم‌آبی، خشکسالی، سیل، توفان و آلودگی هوا می‌شوند.

اوضاع وخیم کودکان آفریقایی

بر پایه فهرستی که یونیسف ارائه داده کودکان قاره آفریقا بیش از دیگر مناطق جهان در معرض خطر هستند. کودکان در کشورهای جمهوری آفریقای مرکزی، چاد، نیجریه، گینه و گینه بیسائو بیش از همه تحت تاثیر پیامدهای منفی تغییرات اقلیمی قرار دارند.

تحلیلگران یونیسف برآورد می‌کنند حدود ۸۲۰ میلیون کودک، که بیش از یک سوم تمام کودکان جهان را شامل می‌شوند، از موج‌های شدید گرما در عذاب هستند.

این تحلیل همچنین برآورد می‌کند در حال حاضر ۴۰۰ میلیون کودک در معرض خطر گردبادهای سهمگین هستند و حدود ۳۳۰ میلیون کودک به وسیله سیل و طغیان رودخانه‌ها تهدید می‌شوند. افزون بر این ۲۴۰ میلیون کودک در مناطق ساحلی در معرض خطر هستند.

صندوق کودکان سازمان ملل در تازه‌ترین گزارش خود با اشاره به یکی دیگر از پیامدهای تغییرات اقلیمی می‌گوید در حال حاضر ۹۲۰ میلیون کودک در سراسر جهان به خاطر دسترسی نداشتن به آب کافی در رنج هستند. یونیسف بحران اقلیمی را تهدید حقوق کودکان ارزیابی می‌کند.

تغییرات اقلیمی همچنین به افزایش بیماری‌های عفونی مانند مالاریا و تب دنگ منجر شده که کودکان بیش از دیگر از آن آسیب می‌بینند. سلامت حدود ۶۰۰ میلیون کودک در سراسر جهان به وسیله این بیماری‌ها تهدید می‌شود.

خطر جدی برای امروز و آینده کودکان

کودکان در حال رشد که در شرایط نامناسبی قرار دارند در برابر شوک‌های ناگهانی مانند سیل، خشکسالی، تغییرات شدید دما و موج‌های گرما از شانس کمتری برای مقاومت برخوردارند.

یونیسف ابراز نگرانی کرده که تغییرات اقلیمی و بحران‌های زیست محیطی می‌تواند حتی به این منجر شود که کودکانی که امکانات ابتدایی از آنها دریغ شده در تمام زندگی از هیچ شانسی برای رشد و پیشرفت برخوردار نباشند.

کریستین شنیدر، مدیر اجرایی یونیسف در آلمان تاکید می‌کند که لازم است با جدیت و هرچه سریع‌تر برای متناسب کردن شرایط زندگی کودکان با پیامدهای تغییرات اقلیمی سرمایه‌گذاری شود.

سال گذشته در یک پژوهش مشترک کارشناسان سازمان بهداشت جهانی و یونیسف تاکید شده بود که تغییرات اقلیمی برای همه کودکان جهان یک تهدید جدی به شمار می‌رود.

یونیسف در گزارشی که ماه مارس امسال منتشر شد برآورد کرد که حدود یک و نیم میلیارد نفر در سراسر جهان از دسترسی به آب کافی محروم هستند./

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.